Witte ontlasting door KVV?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Els1977
1-ster

Berichtdoor Els1977 » Ma 13 Apr 2009, 17:33

Beste mensen,
ongeveer een maand geleden ben ik enthousiast begonnen met KVV (ondanks een vervelende huisgenoot die weigert om vers vlees te voeren aan de hond, discussiëren blijft zinloos). Het gaat goed. Mijn Basset eet met veel smaak, is speels, lijkt gezond, blinkende vacht, ontlasting is niet langer te slap enz.Maar de laatste week heeft ze haast dagelijks spierwitte ontlasting. Hoe kan dat nu?
Dit is haar "menuutje": * zaterdag zelf samengesteld (konijn + kip/hart + zalm), * zondag Smuldier Lam / Rijst, * maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag Carnibest natuur, woensdag Smuldier Paard. Ze krijgt verder géén botten of zo. Wat kan de reden zijn van de witte, kalkachtige ontlasting? Als ik er niet ben, krijgt ze een portie Cavombrokjes (gebeurt enkele keertjes per week) en dan is haar ontlasting perfect (in tegenstelling tot haar "brokkenperiode"). Vorige week heeft ze ook gras gegeten (en het telkens weer overgegeven, met veel gal erbij).
Heeft iemand een idee? Zou ze een ontsteking of opstopping kunnen hebben? Zou het iets met de galfunctie kunnen zijn? Ze lijkt geen pijn te hebben...
Ik kan natuurlijk ook naar de dierenarts gaan, maar dan wordt ze direct van het KVV afgehaald, mijn dierenarts is absoluut voor brokken... Dus wil ik eerst even jullie mening over dit 'probleem'(?).  Alvast bedankt!!
Happy Tail
5-sterren

Re: Witte ontlasting door KVV?

Berichtdoor Happy Tail » Di 14 Apr 2009, 08:50

Je moet kijken hoe jouw hond het op "iets" doet. dus als je weer andere ontlasting ziet dan je gewend bent: wat is er de dag ervoor in gegaan? de enen hond reageert anders op bepaalde voeding en verhoudingen. Dus wellicht was het bot % wat te hoog en kan je er dan nog wet ectra spiervlees bij doen en dan de dag erna weer kijken wat er dan "gebeurd" is in het hondenlijf.
Moeilijk om zo te zeggen.

dat kotsen kan zijn om stukjes onverteerd bot er dan even uit te gooien, kan al een stukje konijnenkarkas zijn dat nog niet goed verteerd is. Ook kan het inderdaad gewoon gal zijn van een lege maag of het anticiperen op de maaltijd die nu gaat komen. Maar ik weet natuurlijk niet of je op regelmatige tijdstippen voert: zoals standaard na de wandeling.
af en toe wordt hier ook nog wel eens wat eruit gekotst hoor, enkele keren per maand zo'n beetje en dan zijn het meestal wat te harde botstukjes die dan op de lege maag liggen. Die werkt ze er dan even uit en er is daarna helemaal niets meer aan de hand.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 14 Apr 2009, 18:09

[quote="Els *"]
Beste mensen,
ongeveer een maand geleden ben ik enthousiast begonnen met KVV (ondanks een vervelende huisgenoot die weigert om vers vlees te voeren aan de hond, discussiëren blijft zinloos). Het gaat goed. Mijn Basset eet met veel smaak, is speels, lijkt gezond, blinkende vacht, ontlasting is niet langer te slap enz.Maar de laatste week heeft ze haast dagelijks spierwitte ontlasting. Hoe kan dat nu?
Dit is haar "menuutje": * zaterdag zelf samengesteld (konijn + kip/hart + zalm), * zondag Smuldier Lam / Rijst, * maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag Carnibest natuur, woensdag Smuldier Paard. Ze krijgt verder géén botten of zo. Wat kan de reden zijn van de witte, kalkachtige ontlasting? Als ik er niet ben, krijgt ze een portie Cavombrokjes (gebeurt enkele keertjes per week) en dan is haar ontlasting perfect (in tegenstelling tot haar "brokkenperiode"). Vorige week heeft ze ook gras gegeten (en het telkens weer overgegeven, met veel gal erbij).
Heeft iemand een idee? Zou ze een ontsteking of opstopping kunnen hebben? Zou het iets met de galfunctie kunnen zijn? Ze lijkt geen pijn te hebben...
Ik kan natuurlijk ook naar de dierenarts gaan, maar dan wordt ze direct van het KVV afgehaald, mijn dierenarts is absoluut voor brokken... Dus wil ik eerst even jullie mening over dit 'probleem'(?).  Alvast bedankt!!
[/quote]

Pardon? Betekent dit dat jouw DA bepaald wat er in de voerbak van jouw hond gestopt wordt? Nee toch zeker? :o

Heeft ze de hele week door deze witte ontlasting? Maakt niet uit wat ze eet? Is de kleur echt wit? Of is de ontlasting stopverfkleurig? Is de ontlasting hard? Als je het vast pakt, valt het dan uit elkaar? Is het een dag of wat later ook poeder/krijt?

Als het antwoord op de vragen 1, 3, 4 en 5 JA is, dan krijgt ze toch teveel bot binnen.
Els1977
1-ster

Berichtdoor Els1977 » Wo 15 Apr 2009, 11:08

Bedankt voor de antwoorden!
Het blijkt inderdaad teveel bot. Het is nog wat zoeken naar een goede balans, zélfs met KVV (In smuldier lam/rijst zit er blijkbaar (veel) meer bot dan in carnibest (waar ook al niet weinig bot in zit.) Mogelijk reageren haar darmen gevoelig op bot... Maar het lukt best én - wat belangrijker is - eten is hier nu een nog groter Bassetfeest dan het al was.
Verder, beste Lizzy, heb ik me wellicht verkeerd uitgedrukt: mijn dierenarts zou in het vers vlees direct de oorzaak van de 'problemen' zien omdat ze er niet mee akkoord gaan dat ik mijn hond vers vlees voer en dus zou het advies zijn om mijn hond direct op brokken te zetten. Daar heb ik niets aan want dat ben ik uiteraard niet van plan!
Als ik naar de dierenarts trek, wil ik dan ook héél zeker kunnen aantonen dat de klachten niet van het voer afkomstig zijn... (Het is eigenlijk jammer dat een mens zo moet redeneren, de dierenarts zou toch een partner moeten zijn die samen met jou streeft naar het beste voor de hond. Blijkbaar is dit een te hoog gegrepen verlangen.)
Maar die partner vinden we dan op BARF! Wederom bedankt voor alle (gepassioneerde) hulp!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”