Vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vraagje

Berichtdoor Barfplaats

yorokobi
3-sterren

Vraagje

Berichtdoor yorokobi » Wo 25 Mar 2009, 00:39

Ook wij zijn pas geleden begonnen met barfen.
Allemaal hartsikke leuk natuurlijk.
Maar mijn vraag is: Hoe weet je nou of ze wel alles binnenkrijgen?
Tuurlijk houd je je aan de percentages en de dingen die hier op het forum staat.
Lizzy
Moderator

Re: Vraagje

Berichtdoor Lizzy » Wo 25 Mar 2009, 07:56

Dat kun je een beetje met jezelf vergelijken. Als jij iedere dag voldoende fruit en groente en granen, vlees/vis/zuivel (daar valt over te discussieren, of je dat nodig hebt natuurlijk), etc. eet en je wisselt dat af (dus qua fruit niet elke dag alleen een appel maar ook eens een banaan of sinaasappel of bessen) en qua groente niet alleen spinazie maar ook sperzieboontjes, witlof, etc. : dan weet jij ook dat je voldoende binnen krijgt. Twijfel je daar aan?

Het zelfde geldt eigenlijk voor je hond. Wanneer je in percentages voert en je voert voldoende afwisselende diersoorten, dan weet je dus dat je hond voldoende eiwitten en vetten binnen krijgt en dat jou hond ook voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. De vleesbotten zorgen onder andere voor voldoende calcium en vetzuren, het vlees voor voldoende eiwit en fosfor, het orgaanvlees voor voldoende vitamines zoals A, D, E, C, etc. en het groente en fruit voor voldoende vetzuren, chlorofyl, vezels, etc. En alles wat je daarnaast nog aan extra geeft (eitje, rauwe noten/pitten, spruitgroenten, etc): die zorgen voor de eventuele finisching tough.

We weten natuurlijk prima wat de hond aan eiwitten, vetten, vitamines en koolhydraten nodig heeft. Dat kun je bijvoorbeeld terug vinden in "Nutrient Requirements of Dogs. Revised 1985". En als je dan de analyses neemt van alles wat je geeft (analyses kun je her en der wel vinden in de boeken van Nic Dhont bijvoorbeeld maar ook op de websites waar je analyses terug kunt vinden (zie barfplaats bieb) en dan kun je op zich natuurlijk daarmee exact uitrekenen of je hond voldoende binnen krijgt van alles dat hij nodig heeft. Dat is een bere-klus, maar als je dat prettig vindt, zou je dat natuurlijk kunnen doen!

Ik heb diverse dingen wel uitgerekend. Zoals bijv. de behoefte aan vitamine A en E en of een hond voldoende binnen krijgt met een rauw/vers dieet. Wanneer je lever voert, is vitamine A geen probleem. Wanneer je alleen vlees, orgaanvlees en vleesbotten geeft (en dus geen groenten en weinig extra's en geen plantaardige olie zoals zonnebloemolie - waar ik overigens een tegenstander van ben, van zonnebloemolie omdat het niet alleen veel vitamine E bevat maar ook veel omega 6 vetzuren): dan is het vitamine E gehalte aan de zeer krappe kant. Wederom 1 van de redenen waarom ik wel groenten en rauwe noten voer. Maar verder heb ik er geen rekenwerk van gemaakt. Weet je, dat doe ik voor mijzelf ook niet. Ik eet iedere dag gezond en afwisselend. Ik eet groenten, fruit, peulvruchten, beetje zuivel (vegetarische), granen, chlorella (alg), rauwe noten, etc. En ik voel me gezond, heb een goede weerstand en ga er dus vanuit dat ik alles binnen krijgt.

Mijn honden zien er fantastisch uit, ze hebben een goed uithoudingsvermogen (mijn Dalmatische hond van bijna 13 jaar loopt nog iedere dag anderhalf uur mee in het bos. In draf. OK OK, het wordt nu wel echt minder met hem maar dat komt niet door zijn algehele conditie als wel door een rugprobleem), ze zijn gezond (afkloppen op ongelakt hout maar ik zie nooit een DA), ze zijn blij en gelukkig en ik weet echt 100% zeker dat zij alles binnen krijgen dat zij nodig hebben. En dat mijn menu nooit en te nimmer te benaderen valt door welk fabrieks-voer dan ook. Grappig he, toen ik mijn eerste hond kreeg, vroeg ik mij af hoe het in Godsnaam mogelijk is dat alles dat een hond nodig heeft in een brokkie kon zitten. Ik geloofde er van meet af aan niet in. De meeste mensen hebben dat juist andersom en vragen zich bij zelf samengestelde voeding af of de hond wel voldoende binnen krijgt. Ik heb daar echt nauwelijks beeld bij.

Moet je kijken, dit zit er in Eukanuba scharrelkalkoen:

Kalkoen(>14%), rijst(>14%), kippenmeel, maïs, sorghum, gerst(>10%), gedroogde hele eieren, dierlijk vet, pluimvee meel, bietenpulp, gehydroliseerd kippeneiwit, visolie, kaliumchloride, biergist, natriumchloride, natrium hexametaphosphaat, dicalciumfosfaat, calciumcarbonaat, DL-methionine. Bevat door de EG toegestane antioxydant. Vitaminegehalte geldig tot en met de houdbaarheidsdatum.

Analyse:
Ruw eiwit: 23,0%, Ruw vet: 14,0%, Ruwe as: 7,0%, Ruwe celstof: 3,0%, Vocht: 8,0%, Calcium: 1,0%, Fosfor: 0,9% Toevoegingen per kg: Vitamine A: 12.000IU/kg, Vitamine D‡: 900IU/kg,Vitamine E (?-tocopherol): 200mg/kg, koper(II)sulfaat pentahydraat: 25mg/kg

Zo ziet een deeltje van mijn menu eruit:

Maandag: biologische runderkopvlees met een groentemix van tenminste 15 groentes (zoals andijvie, postelijn, witlof, sperziebonen, pompoen, bietjes, wortel, courgette, alfalfa, gemengde spruitgroenten, knoflook, peterselie, waterkers, rucola-sla, broccoli, stukje boerenkool, paksoi, gemalen gemengde rauwe noten, zeewier) en kipkarkas.

Dinsdag: biologische runderpens met groentenmix en eendennek en een sardientje

Woensdag: lamsorgaantjes zoals lever, nier, long, hart met groentemix en parelhoenkarkas

Donderdag: Geitenvlees met groentemix en haaskarkas en een rauw eitje, vers van mijn eigen kipjes

Eukanuba, eat your heart out! Daar kan toch geen brokje tegenop?
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Wo 25 Mar 2009, 09:35

Ik vraag me alleen af hoe je aan zoveel groente kan komen dat ligt toch aan de tijd je kan lang niet overal aan komen op het ogenblik en had eigenlijk metteen de vraag als je je honden alle dagen jouw groente mee laat eten dus per dag 1 soort dat kan volgens mij toch ook, en dan alle dagen een ander soort.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 25 Mar 2009, 09:41

[quote="deja"]
Ik vraag me alleen af hoe je aan zoveel groente kan komen dat ligt toch aan de tijd je kan lang niet overal aan komen op het ogenblik en had eigenlijk metteen de vraag als je je honden alle dagen jouw groente mee laat eten dus per dag 1 soort dat kan volgens mij toch ook, en dan alle dagen een ander soort.
[/quote]

Alles wat ik genoemd heb is volop te koop hoor! Ik ga standaard eerst naar de reformwinkel en daarna naar een supermarkt. Bij de reformwinkel koop ik groenten van het seizoen en de aanbiedingkjes en bij de supermarkt de "standaard groenten" zoals courgette en sperziebonen. Die zijn bij de reformwinkel niet te betalen. Maar winterpostelijn bijvoorbeeld en waterkers: is weer volop te koop.

Je kunt ook iedere dag een andere groenten geven. Dat is ook prima. Ik vind het handig om 10 a 20 soorten te kopen en dan voor 1 maand mix te maken. De ander vindt het makkelijk om 1 groenten per dag te geven en dan iedere dag een ander soort. En de volgende vindt het weer handiger om gewoon de honden, qua groenten, met de pot mee te laten eten en die geven het dan ook weer gekookt.
yorokobi
3-sterren

Berichtdoor yorokobi » Wo 25 Mar 2009, 11:00

Bedankt voor het antwoord, daar heb ik wel wat aan.
Ik moet zeggen dat ik zelf helemaal niet gezond eet  :) maar voor de honden willen we alleen maar het beste.
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Wo 25 Mar 2009, 11:05

Ik bedank ook voor antwoord leer steeds een beetje bij ik vind het geweldig om er zo mee bezig te zijn en mijn honden genieten helemaal en daar word ik heel blij van.
Gr.Marjan.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”