Beginnen met Barf, help! welke percentages?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Elizabeth Bennet
1-ster

Berichtdoor Elizabeth Bennet » Di 24 Mar 2009, 20:54

Hallo,

Zou iemand voor mij de volgende vragen willen beantwoorden.

Het is mij duidelijk hoe ik de percentages moet berekenen maar ik vraag mij af aan welke percentages ik mij moet houden aangezien er zoveel verschillende meningen zijn. Zowel van mijn puppytrainster als van een natuurarts waar ik met mijn hond geweest ben, kreeg ik te horen dat ik 35% vleesbot moet geven, 35% orgaanvlees en 30% rauwe groente. Maar als ik zo rondkijk op Barfplaats zie ik heel andere percentages die gebruikt worden bijv. 40% vleesbot of zelfs 50% en maar 20% orgaanvlees en maar 10% groente. Op zich vind ik 15% bot wel logisch omdat een prooidier ook uit 15% botten bestaat. Dus dat zou dan uitkomen op 30% vleesbot in totaal (uitgaande van botten met 50% vlees) maar dat is nog minder dan die 35% en nog veeel minder dan die 50%.

Ik heb een Rottweiler pup van 6,5 maanden oud. Het eerste jaar groeit hij in de hoogte en daarna groeit hij nog een half jaar in de breedte. Zoals ik heb gelezen op Barfplaats geef je een pup van een groot ras 5% en een volwassen hond van een groot ras 2%. Vanaf welke leeftijd moet ik dat percentage van 5% gaan minderen? Op welke leeftijd pas ga ik die 2% geven?

Ik vind het niet moeilijk om te zien of hij te dik of te dun wordt, maar ik heb ook gelezen dat je er op moet letten of hij niet te hard groeit. Dat vind ik erg moeilijk. Hoe weet ik nu hoe hard hij hoort te groeien? Hij weegt nu 35 kilo, dat is vrij veel voor ze'n leeftijd maar van kleins af aan (8 weken) was het al duidelijk te zien (ook door bijv. de dierenarts) dat hij erg groot zal worden voor zijn soort.

Hoeveel kruiden, hoeveel kiemgroente, hoeveel noten en hoeveel zaden/pitten mag ik hem geven?

En dan een vraag over pens. Ik heb op veel verschillende sites gelezen dat pens een complete maaltijd is en wel drie keer per week mag worden gegeven en dat pens niet gerekend hoeft te worden tot orgaanvlees. Maar als ik zo op Barfplaats rondkijk zie ik toch dat bijna iedereeen dat wel tot het orgaanvlees berekend. Hoe zit dat?

Ik hoop dat iemand mijn vragen wilt beantwoorden.

Groetjes Elizabeth
MoniqueAppels
5-sterren

Re: Beginnen met Barf, help! welke percentages?

Berichtdoor MoniqueAppels » Di 24 Mar 2009, 23:08

Dat is nou juist het mooie van zelf samenstellen, je doet dat waar jouw hond het goed op doet. Net zoals je het eten voor jezelf maakt. Zo kan ik bijvoorbeeld slecht tegen rauwe uien terwijl ik ze heerlijk vind maar met iets teveel heb ik het direct aan mijn darmen.

Voorbeeld: mijn honden eten een hoog percentage bot, meer wellicht dan gemiddeld. Ze poepen goed en dus houd ik het zo. Een andere hond kan op hetzelfde percentage bot wellicht moeilijk poepen. Mijn labrador krijgt bij een hoger percentage juist diarree. Ook kunnen mijn honden goed alleen een maaltijd orgaanvlees eten. Er zijn honden die daarvan ook dunnere ontlasting krijgen; de mijnen niet. Zo zijn er mensen die elke maaltijd vleesbot, orgaan en groente geven; ik geef per maaltijd één type voer wat betekent dat ze dus ook één maaltijd alleen groente krijgen. Mijn honden vinden groenten lekker; er zijn honden die het niet te nassen vinden en daar moet je dan bijvoorbeeld pens of een visje bij geven. En ga zo maar door. Kortom, er zijn richtlijnen en daar kun je dus flexibel mee omgaan anders zouden het geen richtlijnen zijn, maar wetten. Probeer gewoon uit wat het beste bij jou en jouw hond past.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 25 Mar 2009, 08:20

[quote="Elizabeth Bennet"]
Hallo,

Zou iemand voor mij de volgende vragen willen beantwoorden.

Het is mij duidelijk hoe ik de percentages moet berekenen maar ik vraag mij af aan welke percentages ik mij moet houden aangezien er zoveel verschillende meningen zijn. Zowel van mijn puppytrainster als van een natuurarts waar ik met mijn hond geweest ben, kreeg ik te horen dat ik 35% vleesbot moet geven, 35% orgaanvlees en 30% rauwe groente. Maar als ik zo rondkijk op Barfplaats zie ik heel andere percentages die gebruikt worden bijv. 40% vleesbot of zelfs 50% en maar 20% orgaanvlees en maar 10% groente. Op zich vind ik 15% bot wel logisch omdat een prooidier ook uit 15% botten bestaat. Dus dat zou dan uitkomen op 30% vleesbot in totaal (uitgaande van botten met 50% vlees) maar dat is nog minder dan die 35% en nog veeel minder dan die 50%. [/quote]

Ja. En dus kun jij niet veel anders doen dan zelf op onderzoek uit te gaan en zelf te bepalen hoeveel vleesbot jij wilt voeren. Jij gaat er vanuit dat een hond/wolf een carnivoor is en alleen hele prooidieren eet. Ik ga daar bijv. niet vanuit omdat ik weet dat een hond ook een aas-eter is. En (helaas) vinden mijn honden niks zo lekker als een weggerot lijk waar hoofdzakelijk nog de botten van over zijn. Mijn honden doen het niet goed op 15% kaal bot. En hier krijgen ze zo om de na bij 20% kaal bot (ik voer 50% vleesbotten maar die vleesbotten bevatten meer vlees dan bot en dus geen 25% kaal bot maar 20%). En zo moet ieder voor zich bepalen wat goed is voor zijn/haar hond.

Ik heb een Rottweiler pup van 6,5 maanden oud. Het eerste jaar groeit hij in de hoogte en daarna groeit hij nog een half jaar in de breedte. Zoals ik heb gelezen op Barfplaats geef je een pup van een groot ras 5% en een volwassen hond van een groot ras 2%. Vanaf welke leeftijd moet ik dat percentage van 5% gaan minderen? Op welke leeftijd pas ga ik die 2% geven?

Ik vind het niet moeilijk om te zien of hij te dik of te dun wordt, maar ik heb ook gelezen dat je er op moet letten of hij niet te hard groeit. Dat vind ik erg moeilijk. Hoe weet ik nu hoe hard hij hoort te groeien? Hij weegt nu 35 kilo, dat is vrij veel voor ze'n leeftijd maar van kleins af aan (8 weken) was het al duidelijk te zien (ook door bijv. de dierenarts) dat hij erg groot zal worden voor zijn soort.

Te hard groeien is ook een lastig begrip. En het is niet te zeggen wanneer je moet gaan minderen. Dat is voor iedere hond anders. Ik wilde mijn pup mean and lean. En toen ik zag dat zij net een tikje dikker werd op 5% voer, kreeg ze direct minder. Je zult de groei op de ogen in de gaten moeten houden.

Hoeveel kruiden, hoeveel kiemgroente, hoeveel noten en hoeveel zaden/pitten mag ik hem geven?

5% van het totaal aan voeding ofzo?

En dan een vraag over pens. Ik heb op veel verschillende sites gelezen dat pens een complete maaltijd is en wel drie keer per week mag worden gegeven en dat pens niet gerekend hoeft te worden tot orgaanvlees. Maar als ik zo op Barfplaats rondkijk zie ik toch dat bijna iedereeen dat wel tot het orgaanvlees berekend. Hoe zit dat?

Ben je dat al zoekend niet tegen gekomen hier?
Ook hier geldt weer dat je zelf op onderzoek uit moet en zelf na moet denken. Ik vind pens orgaanvlees. Waarom? Omdat pens een orgaan is. Ik snap wel dat mensen het liefst zo vaak mogelijk willen voeren, het is lekker goedkoop. Maar het is tevens lang niet zo rijk aan voedingsstoffen als vleesbot en spiervlees. Een koe bestaat voor 2,5% uit pens. Wat is de logica om ineens 50% pens in een maaltijd te stoppen, behalve dan dat het je menu goedkoop houdt? Het begrip prooidiermodel wordt zo wel erg opgerekt. Voorts is een koe van tegenwoordig niet te vergelijken met een koe van 100 jaar geleden of een wilde planteneter (hert, buffel, etc). De gemiddelde koe in NL staat op stal, eet runderbrok en kuilgras.....

Pens bevat geen ideale Ca/F verhouding. Het bevat iets meer calcium dan spiervlees maar minder fosfor dan spiervlees. Het bevat van beide dus minder. Het bevat ook minder vitamines en andere mineralen. Het bevat ook minder eiwitten. Kortom, minder voedingsstoffen. En ik begrijp niet hoe een enkelvoudig vleessoort compleet genoemd kan worden... De crux van zelf samenstellen is dat enkelvoudige voedingsmiddelen niet compleet zijn maar je over een periode van bijv. 1 a 2 weken alles voert dat een hond nodig heeft. Om pens compleet te noemen schept alleen maar verwarring. Zou pens compleet zijn: zou je het niet 3 dagen per week kunnen voeren maar 7 dagen per week. Het is immers compleet, right? Ik denk niet dat het goed komt, een opgroeiende pup alleen pens te geven. En dus is het niet compleet. En nee, ik vind dus niet dat je 3 keer per week alleen pens kunt voeren. Maar als jij het logisch vindt klinken, kun je natuurlijk 3 keer per week alleen pens voeren.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”