Herby binnen veel vragen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Zo 22 Mar 2009, 10:09

Eendenruggen is 50 bot 50 vlees ong.botmixzalm, ook hoef je geen vlees bij te doen maar nou zo'n lang ding als runderknars is dat ook bot vlees een eendenkarkas en parelhoenkarkas en konijnkarkas.
Wie kan mij vertellen of dat 50/50 is of 70/30 is allemaal diepgevroren en nieuw voor mij en wil het wel zo goed mogelijk doen.
En als je bv. een kippenbout geeft en die is 300 gr. en hij moet 400 gr. hebben dan bv. een karkas extra of kippennekken.
Sanyo
5-sterren

Re: Herby binnen veel vragen?

Berichtdoor Sanyo » Zo 22 Mar 2009, 11:21

Als gemiddeld 40-50% vleesbot geeft en voldoende varieert, is het niet zo interessant of de verhouding van de vleesbotten 50/50 of 30/70 is. De ene keer is het wat meer, de andere keer wat minder bot, dat heft elkaar weer op.
Alleen als ik erg kale botten heb, geef ik er meestal wel wat vlees of orgaan bij, omdat ze anders wel erg harde ontlasting krijgen.

Als een kippenbout 300 gram weegt en je normaal 400 gram voert, kun je gewoon de volgende dag de maaltijd wat groter maken. Bij mij eten ze niet elke dag even veel, is maar net hoe het uitkomt.
Of je geeft wat groentemix, een eitje of zo erbij.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Zo 22 Mar 2009, 12:06

ik zie een eendenrug als 70% vlees en 30% bot. ik hak deze in repen en zie 1 portie als een portie vleesbot en spiervlees voor sien, in 1 maaltijd.
mijn katten zijn niet zo groot en eten maar een kleine 150 gram per dag. dan is een verschil van 100 gram in een maaltijd natuurlijk een stuk groter.

ik denk dat voor honden vanaf maat middenslag de percentages iets ruimer kunnen worden genomen, wat Sanyo zegt.
wat ik hier wel ook doe, is als de ene dag de porties wat kleiner uitvielen ze de volgende dag wat ruimere porties krijgen.

parelhoenkarkas en konijnkarkas zie ik normaal als 50-50. maar ik heb ook wel eens hele dik bevleesde konijnkarkassen gehad. eendenkarkas ligt nog bevroren onaangesneden onderin de vriezer en knarsen geef ik niet.
deja
5-sterren

Berichtdoor deja » Zo 22 Mar 2009, 12:33

Wie kan mij iets vertellen over runderknars heb het besteld maar weet er niet goed raad mee.
Butch
4-sterren

Berichtdoor Butch » Zo 22 Mar 2009, 12:44

Die runderknars is echt te hard om het als maaltijd te geven, dat bot krijgt mijn hond in elk geval niet op. Als je recreatiebotten wil geven kan runderknars prima, maar ik ben er niet dol op. Ik ben altijd bang dat de tanden overmatig slijten of breken met zo'n hard ding.

Ik geef zelf eigenlijk alleen maar gevogelte, kleine beestjes en jonge herteribbetjes. Ik geef: eend. kip, konijn, haas (buiten eten, veel bloed!) parelhoen, fazant en jonge damhertribbetjes. Kalkoen vind ik te hard, net als wat oudere damhert ribben. Runderknars is het borstbeen, vind ik ook te hard, net als ruggegraat, die je ook wel eens bij de ribben krijgt, die geef ik dus niet.
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Zo 22 Mar 2009, 12:49

De runderknars geef ik ook niet.

Verder heft bij het spul van Herby het ene het andere op als het gaat over botpercentage's. Ik bedoel, de eend is veel vlees, maar de haaskarkas weer niet. Ik gooi zeg maar 3000 gram botwerk van Herby op een hoop en doe dat in één schaal, dan doe ik mijn gewichten aan vlees en orgaan in een andere schaal. Dan zet ik de weegschaal aan en hengel ik uit de ene en de andere schaal ongeveer 770 gram bij elkaar en zo heb ik dan 7 porties. Heb ik iedere dag een combi van bot / vlees / orgaan. En dan is de ene dag 700 gram en de andere dag 850 gram, dat maakt niets uit.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”