Genoeg diversiteit?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Genoeg diversiteit?

Berichtdoor Barfplaats

Linda & Kay
3-sterren

Genoeg diversiteit?

Berichtdoor Linda & Kay » Do 12 Mar 2009, 16:25

Het duurt nog even voordat ik weer een nieuwe lading vlees mag halen, maar ik zat alvast een lijstje te maken. (haha, ik heb een nieuwe hobby :D). Ik was benieuwd of ik dit keer wel genoeg diversiteit aan soorten heb. Vorige keer vroeg ik het achteraf, nu vooraf, dan kan ik het evt. nog bijstellen :)
Ik heb het volgende bedacht:

17 kg vleesbotten
- Kippennekken 5 kg
- Parelhoenkarkas 5 kg
- Hele kwartels 5 kg
- Fazantkarkas / iets van eend 2 kg

8,5 kg spiervlees
- ongemalen rundergehakt 2,5 kg
- kalfskopvlees 2 kg
- geit snippers (in hele lappen) 2 kg
- schapenstrotjes 2 kg

5 kg orgaanvlees
- vuile pens lam/geit 2 kg
- lamslever 500 gr
- kalfshart 1,5 kg
- lamsnieren 1 kg

De percentages kloppen wel, dat heb ik net allemaal al berekend. Het gaat me meer om de diversiteit.
(ik had al eerder gehoord dat runderkopvlees beter is dan kalfskopvlees, maar daar kan ik helaas niet aan komen)
Lizzy
Moderator

Re: Genoeg diversiteit?

Berichtdoor Lizzy » Do 12 Mar 2009, 16:30

Ik tel 7 diersoorten. Dat is uitstekend!

Wat is ongemalen rundergehakt? (gehakt is toch altijd gemalen of zie ik dat verkeerd?).

Runderkopvlees is inderdaad beter dan kalf. Maar ja, als je daar niet aan kunt komen: houdt het op.
Linda & Kay
3-sterren

Berichtdoor Linda & Kay » Do 12 Mar 2009, 16:32

Lizzy schreef:Ik tel 7 diersoorten. Dat is uitstekend!

Wat is ongemalen rundergehakt? (gehakt is toch altijd gemalen of zie ik dat verkeerd?).

Runderkopvlees is inderdaad beter dan kalf. Maar ja, als je daar niet aan kunt komen: houdt het op.

Haha, ik wist even niet hoe ik het voor mezelf moest verwoorden. Maar ik bedoelde het vlees waar ze gehakt van maken. Snap je?
Linda & Kay
3-sterren

Berichtdoor Linda & Kay » Do 12 Mar 2009, 16:37

En qua orgaanvlees? Maakt het dan ook nog uit van wat voor dier (en jong/oud) het is?

En zijn die schapenstrotjes makkelijk in stukjes te snijden?
Laatst gewijzigd door Linda & Kay op Do 12 Mar 2009, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
nova
5-sterren

Berichtdoor nova » Do 12 Mar 2009, 19:21

Kay en Kaya schreef:En qua orgaanvlees? Maakt het dan ook nog uit van wat voor dier (en jong/oud) het is?

En zijn die schapenstrotjes makkelijk in stukjes te snijden?

ja hoor!
Linda & Kay
3-sterren

Berichtdoor Linda & Kay » Do 12 Mar 2009, 19:47

nova schreef:ja hoor!

Oké, bedankt!!
En van dat orgaan? Weet iemand dat?
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Do 12 Mar 2009, 20:47

De schapestrotjes, ik weet niet hoeveel vlees daarbij jou aan zit? Maar persoonlijk reken ik strot niet tot spiervlees omdat het doorgaans meer kraakbeen is dan vlees.

Wat het orgaanvlees betreft dat kan je best van jonge dieren voeren, zeker lever omdat die nogal wat afvalstoffen opslaat, en hoe jonger het dier hoe minder afvalstoffen er in zitten. Maar zo heeft kalfshart  bijvoorbeeld dezelfde voedingswaarde als runderhart, en de hoeveelheid vit en mineralen is plusminus gelijk, soms een beetje meer, soms een beetje minder.  ;)
Linda & Kay
3-sterren

Berichtdoor Linda & Kay » Do 12 Mar 2009, 21:14

pike schreef:De schapestrotjes, ik weet niet hoeveel vlees daarbij jou aan zit? Maar persoonlijk reken ik strot niet tot spiervlees omdat het doorgaans meer kraakbeen is dan vlees.

Wat het orgaanvlees betreft dat kan je best van jonge dieren voeren, zeker lever omdat die nogal wat afvalstoffen opslaat, en hoe jonger het dier hoe minder afvalstoffen er in zitten. Maar zo heeft kalfshart  bijvoorbeeld dezelfde voedingswaarde als runderhart, en de hoeveelheid vit en mineralen is plusminus gelijk, soms een beetje meer, soms een beetje minder.  ;)

Oké, thanx!
Schapenstrotjes heb ik nog nooit geprobeerd. Ik had een topic geopend over wat men mooi spiervlees van de IC vind en toen kreeg ik dit als advies.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”