Baking soda

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Baking soda

Berichtdoor Barfplaats

brenjomi
1-ster

Baking soda

Berichtdoor brenjomi » Za 28 Feb 2009, 00:55

ben van alles aan het lezen over cystine stenen, die bij dickie (teckel van 3,5jaar) voorkomen. nu lees ik ook over baking soda, maar daar kan ik niet meer over vinden via de zoekfunctie.
heeft iemand hier ervaring mee?
dick krijgt nu eurologist (sinds anderhalve week) en carnibest diabetes. als iemand nog tips heeft over eten of andere hulpmiddelen hoor ik het graag.
Lizzy
Moderator

Re: Baking soda

Berichtdoor Lizzy » Za 28 Feb 2009, 08:59

Baking soda oftewel sodium bicarbonaat wordt inderdaad gebruikt om de urine alkalisch te maken. Als je dus op cystine en sodium bicarbonaat zoekt op barfplaats, kun je zeker het e.e.a. vinden.

Maar,

Misschien is het heel verstandig om met je DA te overleggen. Sowieso mbt de dosering maar ook of je niet beter potassium citraat kunt geven. Zie (en dit gaat over mensen, maar dat maakt niet uit, ook voor honden schijnt potassium "preferable" te zijn):

For most people adequate alkalization does not occur without taking in extra base. It comes in many preparations. Potassium (K) citrate is preferable to sodium citrate preparations because sodium may increase cystine excretion. This is also why I don't usually prescribe baking soda, which is sodium bicarbonate. But the alkalinizing effect, if it works, could override the increase in cystine excretion. If you are doing well with sodium preparations I would not change your prescription.

The major reason why I sometimes prescribe sodium citrate instead of potassium citrate is if there's too much potassium in the blood, which is rarely a problem in young people with normal overall levels of kidney function. Another reason to use sodium citrate is taste. Some people prefer it. A third reason is gastrointestinal tolerance. Some people find that potassium citrate causes heartburn, or diarrhea, or abdominal cramps. These are not usually serious side effects but can be avoided by changing preparations.

Overigens is het misschien ook nog wel een goed idee om toch te proberen minder dierlijke eiwitten te geven, dus iets minder Carnibest en dat aan te vullen met groenten en fruit. Groenten en fruit maken de urine ook meer alkalisch.
brenjomi
1-ster

Berichtdoor brenjomi » Za 28 Feb 2009, 21:21

nou kan ik best wel engels ;) maar dit is nogal moeilijk door de moeilijke woorden die je niet vaak gebruikt :)

vanavond bij zijn eten een beetje water erdoor gedaan, want naar mijn zin drinkt hij niet genoeg. heb er ook wortel door gedaan. uit een babypotje, denk dat dit wel kan?? (had ik nog staan voor mijn dochter) en wilde even proberen of hij het zou eten. hij had er geen moeite mee, maar ik denk dat als ik hem stukjes ga geven, hij dit niet zomaar opeet. maar als ik het pureer en erdoor kan mengen gaat dat wel.
is dat een goede manier of niet?? (dochterlief eet nu ook gepureerd, dus dan maken we grote porties en vriezen we het in ;))

is er een lijst ofzo met welke groenten en fruit goed zijn. (of wat de hoeveelheid cystine is in groente en fruit??)
ik weet dat honden geen druiven mogen, zijn er nog fruit of groente soorten waar ik mee moet oppassen??

ik ga nog even zoeken naar baking soda of sodium bicarbonaat.
alvast bedankt, groetjes brenda
Laatst gewijzigd door brenjomi op Za 28 Feb 2009, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Netty
5-sterren

Berichtdoor Netty » Zo 01 Mar 2009, 06:40

ik heb hier een zakje voor me liggen wat bestemd is voor volwassenen mensen, iets tegen nierstenen.....

Sodium Bicarbonate 1.76 g
tartaric acit 800 mg
citric acid anhydrous 720 mg
codium citrate anhydrous 630 mg
en dat 1 a 2 sachets in water 4 keer per dag voor 5 dagen

je ziet dat het maar hele kleine hoeveelheden zijn die je mag geven, en dat is voor een volwassen vent, laat staan voor een klein lijf van een teckel.........dus hops naar de dierenarts voor medicijnen en proberen hem toch wat meer te laten drinken.
is moeilijk want die teckeldoos van mij is ook niet zo'n drinker en eet al helemaal geen groente of fruit :-X
ik weet dat als je nierstenen hebt, ze hier ( Maleisie) watermeloen sap geven.
nu begrijp ik ook wel dat je dat niet voor handen hebt, maar als je een tuin hebt en je kunt zaad daarvan op de kop tikken, het misschien een idee is om het zelf te verbouwen, heb je in ieder geval aan het eind van de zomer voldoende watermeloenen om de strijd met die stenen aan te binden.

ik vind het een onwijs gave teckel..............maar ik ben bevooroordeelt ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 01 Mar 2009, 09:00

brenjomi schreef:nou kan ik best wel engels ;) maar dit is nogal moeilijk door de moeilijke woorden die je niet vaak gebruikt :)

Nou, er staat dus feitelijk dat potassium citraat aan te bevelen is boven sodium bicarbonaat.

vanavond bij zijn eten een beetje water erdoor gedaan, want naar mijn zin drinkt hij niet genoeg. heb er ook wortel door gedaan. uit een babypotje, denk dat dit wel kan?? (had ik nog staan voor mijn dochter) en wilde even proberen of hij het zou eten. hij had er geen moeite mee, maar ik denk dat als ik hem stukjes ga geven, hij dit niet zomaar opeet. maar als ik het pureer en erdoor kan mengen gaat dat wel.
is dat een goede manier of niet?? (dochterlief eet nu ook gepureerd, dus dan maken we grote porties en vriezen we het in ;))

is er een lijst ofzo met welke groenten en fruit goed zijn. (of wat de hoeveelheid cystine is in groente en fruit??)
ik weet dat honden geen druiven mogen, zijn er nog fruit of groente soorten waar ik mee moet oppassen??

ik ga nog even zoeken naar baking soda of sodium bicarbonaat.
alvast bedankt, groetjes brenda

Ik zou dus overleggen met je DA en niet zomaar zelf gaan zitten frunniken. Ik denk dat je ook de dosering moet overleggen met je DA en dat je dus moet kijken of potassium citraat niet beter voor jouw hond is.

Je hond meer laten drinken: kun je ook doen door het water lekkerder te maken met een scheutje karnemelk bijvoorbeeld. Wortel uit een baby-pot? Ik dacht eigenlijk meer aan een wat grotere hoeveelheid zelf (vers) gemaakte groentemix of gekookte (verse) groenten. Je kunt alle groenten en fruit geven, behalve druiven, ui, prei. En niet teveel kool.
brenjomi
1-ster

Berichtdoor brenjomi » Zo 01 Mar 2009, 11:00

:)de baby-pot groente was het eerste wat ik voor handen had, zelf eet ik niet zo heel veel groente. en moet om boodschappen vandaar ;)

ik zal het overleggen met de dierenarts, het nadeel is wel dat dick de groente niet zomaar zal eten, als ik het door zijn eten kan mengen wel, want de carnibest vind hij erg lekker.
mag ik vragen aan welke hoeveelheid groente zat je te denken?? hij krijg ongeveer 300-350gram carnibest per dag. dus 50-50 vlees groenten, of meer groenten??

en de melk in het water heb ik geprobeerd, maar dat vond dunya alleen maar erg lekker, dick vond er niet veel aan. dus doe over zijn eten meer water, dat vind hij wel goed.

zijn ph was vanmorgen weer te laag, dus ga toch zo even kijken wat hij dan wel zou drinken.
en ik ga toch nog even langs de winkel, dus dan kan ik nog even kijken om boullion te maken.

@netty: ik zal eens kijken voor watermeloen, misschien vind hij dat wel lekker?? en hij is ook een hele leuke teckel hoor ;D

alvast bedankt
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 01 Mar 2009, 11:24

Ik zit te denken aan zo'n 60 a 70 gram groente per dag. En dan zou ik iets van 270 gram a 280 Carnibest gaan voeren. En dan even kijken hoe het gaat en je hond niet te dun wordt.

Je kunt de groente prima door de Carnibest mengen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”