Djeena is doof en niet zo'n beetje ook.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

djeena
4-sterren

Berichtdoor djeena » Vr 27 Feb 2009, 19:11

Djeena wordt, bij leven en welzijn, in juni 15 jaar. Ouderdom komt met gebreken, zij is doof. Dat is niet het ergste maar wel heel onpraktisch. Ik heb haar uit het asiel nu 7 jaar en ik hoefde altijd maar 1x te roepen en zij kwam direct. Zo bijzonder vond ik dat. Ik loop vaak met haar op de hei en daar dartelt zij heerlijk rond. Maar sinds een tijdje kan ik haar roepen wat ik wil, zij hoort het niet meer en als zij het hoort weet zij niet waar het geluid vandaan komt en kijkt wat om zich heen en komt ook dan niet.
Nu kan ik haar wel aanlijnen maar dat vind ik zo zielig. Zij is zo gewend los te lopen. Ik had al een fluitje gekocht maar dat hoort zij ook niet. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Laatst gewijzigd door djeena op Vr 27 Feb 2009, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanyo
5-sterren

Re: Djeena is doof en niet zo'n beetje ook.

Berichtdoor Sanyo » Vr 27 Feb 2009, 19:31

Mijn oudje werd ook doof op het laatst.
Op plekken waar ik het niet vertrouwde ging ze aan de flex lijn en dat ging prima!
de Meiden
5-sterren

Berichtdoor de Meiden » Vr 27 Feb 2009, 21:08

En om nu zoiets als gebarentaal aan te leren is ze ook wat oud voor, en ze moet dat wel opmerken...
Ik denk dat een tuigje met een flexlijn de veiligste oplossing is.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Vr 27 Feb 2009, 21:55

Ik ben het eens met bovenstaande  :) zo kun je elkaar niet kwijtraken ook  ;)
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Vr 27 Feb 2009, 22:05

Cis is ook aardig doof. alleen wanneer ik in de buurt ben en heel hard in me handen klap, dan kijkt ze op...
Wanneer ze ver weg is,dan ziet ze me wel wanneer ik met 'n armen aan 't zwaaien ben en "kom" doe.
Maar dat is alleen wanneer ze naar mij kijkt....
Ik loop liever geen risico dat ze te ver weg gaat, en ze hoord ook niet of er iets aan komt...
Nu gaat ze dus echt nooit meer los, in de park gaat ze aan 'n hele lange lijn ,zo'n 30 meter of zo,
dan kan ze evengoed  lekker hollen maar zit toch nog aan me vast.
Femke
5-sterren

Berichtdoor Femke » Za 28 Feb 2009, 09:58

Er zijn wel trainingsmethodes en hulpmiddelen voor dove honden, maar ik denk dat alles behoorlijk wat training vergt en of dat nou nog lukt met een hond van 15 jaar...
djeena
4-sterren

Berichtdoor djeena » Za 28 Feb 2009, 14:42

Na het lezen van de tips heb ik net zo'n flexriem gekocht van 8 meter (langer was er niet) en dat loopt wel een stuk rustiger. Op de hei mag zij nog wel los op bepaalde plekken maar er is hier ook een park en dan vind ik het toch fijner als zij aan de riem zit. Bedankt voor het meedenken. Djeena is alles voor mij en van de week had ik al gedroomd dat zij was weggelopen en ik haar nooit meer heb teruggezien. Vreselijke droom. Nu heb ik rust met deze riem.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 28 Feb 2009, 17:44

Wat denk je van een trilband? Die gebruiken ze ook nog wel eens bij dove honden. Overigens, ik bedoel dus niet een dove hond onder stroom zetten (even voor de duidelijkheid) maar een band die trilt, dus geen zeer doet maar waarbij je makkelijk kunt leren "trillen is opkijken en naar baasje komen".
djeena
4-sterren

Berichtdoor djeena » Za 28 Feb 2009, 19:06

Wat een goede suggestie Lizzy. Bedankt.
K&D
5-sterren

Berichtdoor K&D » Za 28 Feb 2009, 19:39

Toen onze Nouschka doof werd (ze was een jaar of 13 toen) heeft ze vrij vlot gebarentaal geleerd. En als ze buiten liep (niet al te ver weg) stampten we op de stoep om haar aandacht te krijgen. Haar ogen bleven prima, dus dat scheelde wel.
Als we op onbekend terrein waren waar het druk was, hielden we haar aangelijnd.
Het  grote 'voordeel' eraan vond ik dat ze niet meer panisch was van geknal en vuurwerk. Het nadeel was  dat ze meer in zichzelf gekeerd was omdat ze natuurlijk veel geluiden misliep.
Maar de postbode vond het prettig..... 8)
madelonverschoor
3-sterren

Berichtdoor madelonverschoor » Ma 02 Mar 2009, 01:10

Ik gebruik bij Raya en Bandit gebarentaal, ze hadden het heel snel door
Red_Hunter
5-sterren

Berichtdoor Red_Hunter » Di 03 Mar 2009, 16:39

madelonverschoor schreef:Ik gebruik bij Raya en Bandit gebarentaal, ze hadden het heel snel door

Ja maar als je hond voor je uit loopt en niet kijkt, heb je niet veel aan gebarentaal.

Bij mijn hond hielp zwaaien ook wel maar dan moest ze wel net even naar me kijken.

Groetjes Trudie
keetje
5-sterren

Berichtdoor keetje » Wo 04 Mar 2009, 11:56

Laserlampje is ook erg handig, je kan je hond conditioneren om op het laserlampje te reageren.
djeena
4-sterren

Berichtdoor djeena » Za 07 Mar 2009, 23:05

Sinds ik de flexriem heb is het wandelen een stuk rustiger. Zeker 's avonds, Djeena liep dan toch wel los in het park (anders doet mevrouw niets) en dan moest ik zo opletten. Nu kan zij alle kanten op maar kan niet weg. Bedankt voor de tip!
Nicky
4-sterren

Berichtdoor Nicky » Wo 11 Mar 2009, 13:13

Mijn hond is doof geboren, dus dat is wel wat anders... maar een oude hond kan toch best nieuwe truukjes leren? Als Jaia los loopt en niet kijkt (normaal houdt ze me goed in de gaten, maar soms zitten er bananen in dr ogen) dan gooi ik altijd een klein steentje of stokje om dr aandacht te trekken. Maarja dan moet je wel kunnen mikken! :) De rest van de commando's doen we ook met gebarentaal. Terug komen is bij ons zwaaien en wenken...maar als een hond dat niet is aangeleerd kan je misschien proberen op je hurken te gaan zitten? Meestal komen ze dan uit zichzelf naar je toe. Succes!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”