Cushing

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Cushing

Berichtdoor Barfplaats

Bianca75
2-sterren

Cushing

Berichtdoor Bianca75 » Di 24 Feb 2009, 22:26

Afgelopen weekend en gisterochtend hebben we urine van onze Rico opgevangen ivm een Cushingtest. De laatste tijd vonden wij hem steeds slechter in zijn vacht zitten (kale plekken vooral op de flanken)en steeds minder aktief.  Onze DA had al eens de opmerking gemaakt dat zijn vacht op een Cushingvacht leek, maar omdat onze vorige DA zei ach daar kun beter met hem niet aan beginnen want dat wordt toch niets hebben wij het zo gelaten. Toch hebben wij bij onze nieuwe DA in november een bloedonderzoek laten doen, maar buiten een aan de lage kant van de schildklier wees er verder niets op Cushing en zijn vacht leek ook weer een beetje terug te komen. Zo hebben wij het toen gelaten, maar vorige week toch met haar besloten om zijn urine te testen. Vanavond belde ze me op met de mededeling dat Rico toch wel Cushing had en wel in de hypofyse. In Utrecht zeiden ze dat we moesten opereren, maar wij hebben besloten om te gaan voor behandeling met Vetoryl. Het is het minst belastend en slaat bij veel honden heel goed aan. Volgende week woensdag beginnen we met de behandeling, want de medicatie moet besteld worden. Hoop dat het aanslaat bij ons mannetje en dat hij weer beter in zijn vel en vacht mag gaan zitten.
Helma
4-sterren

Re: Cushing

Berichtdoor Helma » Di 24 Feb 2009, 22:55

Dunner wordende vacht/kaalheid is inderdaad een van de symptomen van Cushing.
Maar als ik lees symetrische kaalheid op de flanken, dan denk ik toch ook aan de schildklier.
Wordt dat nu ook nog onderzocht dan??
Sterkte met je hond!!!!
Bianca75
2-sterren

Berichtdoor Bianca75 » Di 24 Feb 2009, 23:00

Dat wordt inderdaad nog onderzocht, maar pas als de behandeling met Vetoryl goed is afgestemd. Dit omdat de schildklier in geval van Cushing hier ook mee in verband kan staan. De DA wil niet onnodig medicatie gaan geven, het kan zelf schadelijk zijn indien er niets met de schildklier adh blijkt.
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Wo 25 Feb 2009, 07:56

Bianca75 schreef:Dat wordt inderdaad nog onderzocht, maar pas als de behandeling met Vetoryl goed is afgestemd. Dit omdat de schildklier in geval van Cushing hier ook mee in verband kan staan. De DA wil niet onnodig medicatie gaan geven, het kan zelf schadelijk zijn indien er niets met de schildklier adh blijkt.
de hond van mijn zus is een hele tijd goed behandeld met vetoryl voor haar cushings. Kelly is zelfs op haar oude dag nog op een aantal barfplaats wandellingen mee geweest, en ze liep gewoon lekker mee  ;) dus ik hoop dat het voor jullie ook zo'n success is.
sterkte ermee ;)
Anthraciet
5-sterren

Berichtdoor Anthraciet » Wo 25 Feb 2009, 08:04

Een van mijn honden heeft ook Cushing gehad en de behandeling met Vetoryl sloeg bij hem ook heel snel en heel goed aan.
Helaas hebben wij hem toch na een paar weken moeten laten inslapen voor (wat later bleek) een tumor bij de lymfeklieren van zijn darmen/maag :'(

Ik hoop dat jouw liefje het nog heel lang heel goed gaat doen op de medicijnen! :bigarmhug:
claudiaB
5-sterren

Berichtdoor claudiaB » Wo 25 Feb 2009, 09:11

Sterkte met je hondje. Ik hoop dat de medicatie aanslaat.

Bij Daisy is vorig jaar ook cushing geconstateerd door urine onderzoek. het vreemde bij haar was toen we de 3 daagse test deden haar waardes weer normaal waren.
Beloten is om haar niet op de medicatie te zetten en gewoon aankijken hoe het gaat.
En het gaat nog steeds heel goed, soms als ze wat gestresst is dan zie ik weer cushing achtige verschijnselen.
Maar die verdwijnen dan ook weer.
Daisy is nu 12 jaar en loopt nog regelmatig wandelingen van 1 a 2 uur.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 25 Feb 2009, 09:34

Honden met Cushing hebben vaak ook een lage schildklierwaarde. Dat gaat over als de Cushing onder controle is.
Bianca75
2-sterren

Berichtdoor Bianca75 » Wo 25 Feb 2009, 13:05

Hitam schreef:Honden met Cushing hebben vaak ook een lage schildklierwaarde. Dat gaat over als de Cushing onder controle is.

Dat zei mijn DA ook al. We zien het positief in, want er worden goede resultaten met Vetoryl geboekt.
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Wo 25 Feb 2009, 17:32

claudiaB schreef:Sterkte met je hondje. Ik hoop dat de medicatie aanslaat.

Bij Daisy is vorig jaar ook cushing geconstateerd door urine onderzoek. het vreemde bij haar was toen we de 3 daagse test deden haar waardes weer normaal waren.
Beloten is om haar niet op de medicatie te zetten en gewoon aankijken hoe het gaat.
En het gaat nog steeds heel goed, soms als ze wat gestresst is dan zie ik weer cushing achtige verschijnselen.
Maar die verdwijnen dan ook weer.
Daisy is nu 12 jaar en loopt nog regelmatig wandelingen van 1 a 2 uur.
stress = cortisol,  cortisol = de hormoon die cushing veroorzaakt, dus, stress periode = cortisol = cushing, klopt als een zwerende vinger volgens mij ;) wel mooi als het zonder medicatie kan en zo goed gaat ;)
Bianca75
2-sterren

Berichtdoor Bianca75 » Di 10 Mar 2009, 13:52

We zijn afgelopen woensdag begonnen met 10 mg. Vetoryl. Maandag wordt er bloedgeprikt en een vloeistof onder de huid gespoten om te kijken of we goed zitten met de dosering of niet (en zonodig aangepast0. Je kunt er nu nog niet echt veel van zeggen, maar voor ons gevoel is hij 's ochtends een stuk vitaler dan voorheen.
Bianca75
2-sterren

Berichtdoor Bianca75 » Do 19 Mar 2009, 19:23

We hebben dinsdagavond de uitslag van het bloedonderzoek gekregen. De waarden waren prima, dus we blijven t/m 17 april op de lage dosering van 10 mg. Vetoryl zitten, dan moeten we weer bloedprikken om te kijken of het nog steeds goed zit. Een hele opluchting dat het medicijn aanslaat. :)
Helma
4-sterren

Berichtdoor Helma » Do 19 Mar 2009, 19:51

Nou dat kan ik me indenken dat jullie opgelucht zijn.
Het zijn toch ook goede berichten!!
Ik hoop echt voor jullie dat dit zo blijft en dat jullie nog lang van jullie hond mogen genieten.
nova
5-sterren

Berichtdoor nova » Do 19 Mar 2009, 20:16

De berichten van behandelde honden klinken best positief  :)
Beterschap, ook met jouw hond
claudiaB
5-sterren

Berichtdoor claudiaB » Vr 20 Mar 2009, 09:27

Fijn dat de medicatie goed aanslaat.
Ik hoop dat het lang zo blijft.
Bianca75
2-sterren

Berichtdoor Bianca75 » Zo 18 Okt 2009, 19:45

We zijn bijna 8 maanden geleden gestart met 10 mg. Vetoryl en nog steeds heeft de Rico dezelfde dosering. Hij werd gaandeweg wel steeds kaler op de flanken, maar dat bleek niet van de schildklier (die waarde was inmiddels gestegen naar een normaalgehalte). Het bleek te komen door de aanmaak van vrouwelijke hormonen die door een tumor in 1 van zijn testikels werd veroorzaakt.  Rico is inmiddels gecastreerd, maar zijn haar komt nagenoeg niet terug. Zijn gesteldheid is wel beter en dat is wat wij het belangrijkste vinden. Met het koude weer trekken we hem een jasje aan tegen de kou.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”