klopt het wat ik denk??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

klopt het wat ik denk??

Berichtdoor Barfplaats

bartus
1-ster

klopt het wat ik denk??

Berichtdoor bartus » Di 24 Feb 2009, 17:41

hee hallo, ben pas nieuw hier (vandaag).mijn naam is Tanja. Ik heb eigenlijk een vraagje..klopt het dat een klein ras hond, veel eerder aan het volwassen gewicht zit?? heb namelijk een black en tan jack russeltje.."Bartje"..en hij is 4 maanden jong...doet het super goed en zit al een week of 3,4 op kvv...zowel smuldier, rodi en duck..ja,ja heb gelezen dat je zoveel mogelijk moet variëren met merken...geef hem ook een rauw eitje, groente en fruit...en luchtgedroogde dingetjes als konijnen oren :D, bullepezen, en gedroogde kippen vleugeltjes.....niet alles in 1 keer natuurlijk, en zoals ik zei hij doet het super...blinkt als een tierelier...en heeft hele mooie strakke billetjes.. ;D...alleen nu komt het...hij weegt al 4,5 kg....is dat normaal?...ik weet wel dat ik op het oog eten moet geven..en dat doe ik ook, alleen bartje heeft niet gauw genoeg....loopt heel de kamer door met zijn bakkie als het leeg is...hij krijgt nu 200 gr per dag aan kvv...niets te veel dacht ik zo...hij zit toch nog in de groei???
nou dank je voor de reacties alvast...pootje van bartje..en groetjes van mij :)
Edelgrijsje
4-sterren

Re: klopt het wat ik denk??

Berichtdoor Edelgrijsje » Di 24 Feb 2009, 18:23

Hoi,
Ik kan mij niet meer herinneren hoeveel mijn JR woog met 4 maanden...ik denk dat 4 1/2 kg la aardig aan de maat is. Mijn Max weegt 7 1/2 kg, maar die is niet zo heel groot. Een "hoogbenige "weegt al snel 9 kilo, dus als jou hondje ook zo groot moet worden dan moet hij nog wel even groeien.
En ja, kleine hondjes zijn wel wat sneller dan grote.
Volgens mij doe je het wel goed zo, hij blinkt en is mooi strak... :)
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 24 Feb 2009, 18:35

[quote="bartus"]
hee hallo, ben pas nieuw hier (vandaag).mijn naam is Tanja. Ik heb eigenlijk een vraagje..klopt het dat een klein ras hond, veel eerder aan het volwassen gewicht zit?? heb namelijk een black en tan jack russeltje.."Bartje"..en hij is 4 maanden jong...doet het super goed en zit al een week of 3,4 op kvv...zowel smuldier, rodi en duck..ja,ja heb gelezen dat je zoveel mogelijk moet variëren met merken...geef hem ook een rauw eitje, groente en fruit...en luchtgedroogde dingetjes als konijnen oren :D, bullepezen, en gedroogde kippen vleugeltjes.....niet alles in 1 keer natuurlijk, en zoals ik zei hij doet het super...blinkt als een tierelier...en heeft hele mooie strakke billetjes.. ;D...alleen nu komt het...hij weegt al 4,5 kg....is dat normaal?...ik weet wel dat ik op het oog eten moet geven..en dat doe ik ook, alleen bartje heeft niet gauw genoeg....loopt heel de kamer door met zijn bakkie als het leeg is...hij krijgt nu 200 gr per dag aan kvv...niets te veel dacht ik zo...hij zit toch nog in de groei???
nou dank je voor de reacties alvast...pootje van bartje..en groetjes van mij :)
[/quote]

Als jouw pup niet vet of mager is dan loopt het verder helemaal goed te gaan. Inderdaad zijn kleinere honden sneller op hun volwassen gewicht dan dan grote honden. Gelukkig wel zeggen we dan maar ;D
bartus
1-ster

Berichtdoor bartus » Di 24 Feb 2009, 18:46

dank jullie voor de reactie.. :)..ja, in mijn ogen ziet hij er goed uit...kan zijn ribben zo niet zien, maar wel voelen...oke, ik denk wel dat hij aan de maat is, maar hij was dan ook de grootste uit het nest...hij is vanaf de grond tot boven op de rug zo'n 24 cm hoog....iedereen spreekt erover dat hij zo mooi is...staat breed op zijn pootjes....denkt dat hij een pitbull is of zo  ;D....was gewoon nieuwsgierig of andere jr..'s ook zo op die leeftijd rond dat gewicht zaten...merk overigens wel dat hij nu niet zo snel aankomt als in het begin...toen was het een kilo in de 2 weken...ik zeg al....hij zit natuurlijk nog in de groei...nu had ik ook begrepen, dat je 5 tot 10 % van zijn huidige gewicht moest geven..maar dan zou ik steeds meer moeten gaan geven toch?? denk dat het verstandiger is om gewoon die 200 gr te geven...maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk....
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 24 Feb 2009, 18:52

[quote="bartus"]
dank jullie voor de reactie.. :)..ja, in mijn ogen ziet hij er goed uit...kan zijn ribben zo niet zien, maar wel voelen...oke, ik denk wel dat hij aan de maat is, maar hij was dan ook de grootste uit het nest...hij is vanaf de grond tot boven op de rug zo'n 24 cm hoog....iedereen spreekt erover dat hij zo mooi is...staat breed op zijn pootjes....denkt dat hij een pitbull is of zo  ;D....was gewoon nieuwsgierig of andere jr..'s ook zo op die leeftijd rond dat gewicht zaten...merk overigens wel dat hij nu niet zo snel aankomt als in het begin...toen was het een kilo in de 2 weken...ik zeg al....hij zit natuurlijk nog in de groei...nu had ik ook begrepen, dat je 5 tot 10 % van zijn [b]huidige gewicht moest geven..maar dan zou ik steeds meer moeten gaan geven toch??[/b] denk dat het verstandiger is om gewoon die 200 gr te geven...maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk....
[/quote]

In principe wel, amar de hond mag nooit vet worden. Dus op een goed moment houd die 10% op en wordt 9% en zo rol je gestaag naar beneden totdat het volwassengewicht is bereikt en je op iets van 4 á 5% uitkomt. (bij zo'n kleine driftkikker dan hé, een grote eet meestal iets van 2  á 4% in volwassen toestand)
bartus
1-ster

Berichtdoor bartus » Di 24 Feb 2009, 19:50

ja, een driftkikker is ie soms wel, hahaha....maar goed dat kun je van te voren weten met een jr...en str*nt eigewijs....dan hebben we elkaar goed gevonden ;D ons bartje en ik....ik hou het gewoon bij die 200 gr even...hij heeft nog een lange weg te gaan...vind dit overigens wel een top site....heb wat zitten lachen hier in m'n eentje achter computer....moet alleen nog even kijken hoe ik er een foto op kan krijgen...hoop er veel te leren en veel lol te hebben...
Anneke en Petal
2-sterren

Berichtdoor Anneke en Petal » Di 24 Feb 2009, 20:58

4 maanden en 4,5 kg is echt niet te veel hoor. Hij is nog in de groei en 2x100 gr. is echt prima voor zo'n hummel.  Ik herinner me wel van Petal (ook klein ras, cavaliertje) dat is tot een maand of 6 3x per dag eten gaf.
bartus
1-ster

Berichtdoor bartus » Di 24 Feb 2009, 21:07

ow....ok dank je wel...bartje krijgt gemiddelt ook 3 x...ik speel een beetje met de tijden van eten geven...gaat goed hoor...hij schooit niet om eten...maar wanneer de kelder deur open gaat staat hij er als de kippen bij, omdat daar de lekkere konijnen oren en  kippenvleugeltjes liggen...die krijgt hij soms tussendoor....helemaal geweldig vind hij die....hij is nu ook volop aan het wissellen...heeft geen voortandjes en ondertandjes meer....liever aan een oor knagen, dan in mijn meubels ;D...
claudiaB
5-sterren

Berichtdoor claudiaB » Di 24 Feb 2009, 21:17

Ik voer altijd op het oog.
Kleine hondjes hebben in verhouding met grote honden wel meer voer nodig.
Ik voer 400 gram aan Chico en Ayla beiden volwassen. waarbij Ayla een klein hummeltje is maar erg beweegelijk.
En Roxy krijgt maar 200 gram.
Dus wat ik hiermee wil zeggen, het is niet te beoordelen of jouw hondje genoeg krijgt. De behoefte is per hond anders.
Zolang zijn ribben niet duidelijk zichtbaar zijn of zolang zijn ribben zonder druk te voelen zijn is hij goed op gewicht.
Succes met je hondje. Het zijn lekkere rakkers :D
bartus
1-ster

Berichtdoor bartus » Di 24 Feb 2009, 21:28

ja, dat zijn ze zeker....mooie honden heb je trouwens...die van mij is black en tan....zou hem echt niet meer kwijt willen....bartje krijgt buiten die 200 gram ook nog wel eens een konijnen oor of kippen vleugeltje tussendoor...dus meer eten (kvv) dan kan ik hem gaan rollen denk ik..ik kijk ook gewoon hoe dat bartje reageert..zeg maar..of hij happy is..en nou....dat is ie zeker.... :wavetowel2:..ach, moet gewoon niet zo onzeker zijn!!!dank je voor de reactie
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”