Pupje met diarree

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Pupje met diarree

Berichtdoor Barfplaats

Marjoleine
3-sterren

Pupje met diarree

Berichtdoor Marjoleine » Zo 22 Feb 2009, 21:21

Ik heb een vraag over diarree bij een pup.

Het gaat o een wetterhounteefje van nu 12 weken.
Ze krijgt kvv en barf en brok.
Ze is al enige tijd aan de diarree, maar ze is niet ziek, eet prima, groeit goed en is reuze tierig.

Na enkele dagen is de baas naar de da gegaan, die uiteraard riep dat "dat vlees" aan de kant moest.
Dat willen ze niet en doen ze dus ook niet (hun andere twee honden doen het ook perfect op deze manier van voeren), maar dit is toch wel vervelend.
Ik heb wel vaker gehoord van redelijk langdurige diarree bij wetterpups (een door ons gefokt teefje heeft het ook gehad) en soms duurt dat wel enkele maanden.
Maar ja, dat is toch niet goed natuurlijk (en dan dus buiten de vraag waarom het gebeurt), dus de vraag is: wat kun je eraan doen?

Iemand tips?
Antonia
5-sterren

Re: Pupje met diarree

Berichtdoor Antonia » Zo 22 Feb 2009, 21:54

Ik vind het lastig om in dit geval advies te geven. Omdat je niet weet wat de oorzaak van de diarree is, is het lastig om vast te stellen wat je moet doen.

Persoonlijk heb ik het niet zo op langdurige diarree bij pups, ze zijn nog zo kwetsbaar. Met diarree verliest de pup veel vocht en de kans op uitdroging loert om het hoekje. Het is daarom belangrijk dat het puje goed blijft drinken.

Een paar suggesties:
- het kan best zijn dat de oorzaak van de diarree in (de samenstelling van) de voeding ligt. Omdat het pupsel van alles wat krijgt is het lastig te achterhalen welk voedingsbestanddeel de diarree veroorzaakt. Persoonlijk zou ik stoppen met de brokken en het even alleen bij één soort kvv houden (een niet te vette soort), en dan kijken hoe ze het daar op doet.
- ik zou Okugest gaan geven. Okugest is een homeopathisch geneesmiddel, dat wordt toegepast bij misselijkheid, diarree en ter verbetering van de spijsvertering.
- verder kun je misschien denken aan een pro bioticum van een goed merk. Het ondersteunt de darmflora en is weerstandsverhogend.
Marjoleine
3-sterren

Berichtdoor Marjoleine » Zo 22 Feb 2009, 22:41

Okugest heb ik al geadviseerd, dat gaan ze kopen.

Verder krijgt pupsel momenteel alleen brokken, om te kijken of er iets uit te sluiten valt.
Ik heb geadviseerd om idd met een vv te beginnen als enige voer, maar de vraag is dan even welk?
Want als je een compleet voer geeft zit er vaak redelijk veel pens in en dat lijkt me in dit geval niet handig.
Dus welke zou dan handig zijn? De barf is Herby en de kvv is Duck.

Pup drinkt wel goed en ik zei het al: ze eet en drinkt goed, ze groeit als kool en is tierig.
Dus wat de reden is? De andere honden hebben het niet, maar ja, die hebben volwassen weerstand natuurlijk.
Dus het kan ook best een virus zijn, maar da vond dat het het vlees was.
Waarom verbaast me dat nou niet?  :-X
Gelukkig trekken ze zich dáár niets van aan.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Ma 23 Feb 2009, 07:46

dat heen en weer met brokken vlees en weer brokken zal het hondje niet ten goede komen..
misschien iets in de samenstelling van het vlees, teveel orgaan?
anders zou ik de ontlasting eens laten onderzoeken..
een pup moet niet tijden aan de diarree zijn
id anders op kvv
Bullmastiff gek
4-sterren

Berichtdoor Bullmastiff gek » Ma 23 Feb 2009, 08:47

Mijn pup (6 mnd) dus echt ienimini is ie niet meer, heeft onlangs ook diaree gehad.
Ik ben direkt over gegaan op Energique nr 4(voor honden met gevoelige darmen)
Heb daar een beschuitje doorheen gedaan, Okugest gegeven en het was na een dag of 6 over.
Dus ik zou zeggen, b**K eruit, en over op een soort voeding.!
Ben ervan overtuigd dat zoveel verschillende manieren van voeding totaal niet bevordelijk zijn voor een hond met diaree.
De darmen moeten juist tot rust komen, en dit lukt never nooit, bij zoveel verschillende verteringsprocessen die zo'n hond moet doormaken!
SandRRa
5-sterren

Berichtdoor SandRRa » Ma 23 Feb 2009, 09:24

Ik denk dat ze eerst eens moeten proberen om niet zoveel verschillende dingen te voeren en al helemaal geen brokken, die arme darmpjes.
Ik zou of alleen barf of kvv geven en dan eentje waar geen of weinig pens/orgaan in zit.
Eerst die darmpjes wat rust gunnen. En mocht dit niet helpen de ontlasting laten onderzoeken.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 23 Feb 2009, 09:55

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat zoveel afwisseling van voer een goed idee is. Veel honden kunnen het wel hebben hoor, maar ook net zoveel niet. Om de hond permanent op brokken te zetten: ik denk dat het beter is wanneer ze de hond permanent op KVV of BARF zetten. Ik vind dat de voorkeur uit gaat naar BARF omdat je dan precies zelf kan bepalen wat het hondje eet en aan de hand daarvan goed kan bepalen hoe het hondje er op reageert. Als ze dat niet wil, dan gewoon een ordentelijk merk KVV.

Persoonlijk vind ik het erg makkelijk van de DA om maar naar het vlees te wijzen, maar ja gut, we zijn eigenlijk niet anders gewend he.... Ze zou kunnen kiezen om naar een pro-vers DA te gaan. Dit vereist natuurlijk wel dat ze zelf om te beginnen heel pro-vers is.

Ik vind het overigens raar dat de DA geen mest-onderzoek heeft gedaan. En dat zou ik zelf alsnog verzoeken.

Ik zou trouwens het voer trouwens aanvullen met probiotica en een beetje groene klei of (nog beter en milder) Schindele's mineralen. De groene klei/Schindele's mineralen verbeterd de darmflora en stopt diarree als het gestopt moet worden. Ik zeg dat laatste er wel specifiek bij. Want in feite is diarree een heel natuurlijke reactie van het lichaam om iets versnelt het lichaam uit te werken. Het zou bijv. kunnen zijn dat het hondje wormen heeft of giardia. Maar natuurlijk ook dat het niet goed reageert op de voeding of de wisseling van voedingen. Het mooie van de Schindele's mineralen/groene klei is is dat het geen diarree stopt zoals andere diarree-stoppende middelen. Het zet de darmen wel aan tot zelfgenezing.
Laatst gewijzigd door Lizzy op Ma 23 Feb 2009, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
3-sterren

Berichtdoor Marjoleine » Ma 23 Feb 2009, 11:33

Zoveel afwisseling is er niet: ze krijgen daar de ene helft van de week brok en de andere helft kvv/barf.
Het is niet aan mij te zeggen dat ze dat niet zouden mogen doen, vind ik. Ik ken veel honden die zo gevoerd worden, zonder problemen.
Hoewel ik ook zou kiezen voor alleen kvv in dit geval en niet voor alleen brok.

De vraag is inderdaad wel wat een kvv zou zijn die past in dit geval.
Carnibest reageren ze niet goed op, maar ik weet eigenlijk niet welke kvv's welke samenstellingen hebben.
Ik voer hooguit af en toe Smuldier en kijk amper verder, vandaar dat ik het vroeg.

Tja, dierenartsen verwijzen natuurlijk altijd naar "dat vlees". Daar trekken ze zich dus ook niets van aan. Helaas zijn er daar weinig DA's die pro vlees zijn en bovendien bevalt deze verder erg goed, dus tja.
Een mest-onderzoek vind ik wel zinnig.

Wat voor pro-biotica is aan te raden?
Wormen heeft de dame niet, giardia kan neem ik aan, maar zou je dat niet al hebben moeten merken? In de eerste weken ging het goed namelijk.

Wat doet Schindele's nou precies, Lizzy? Want hierboven zeg je dat het stopt als dat moet maar dat het niet stopt.
Dat begrijp ik niet helemaal  ???
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 23 Feb 2009, 11:43

Ja, beetje lastig te omschrijven.... In veel gevallen stopt de diarree, wanneer je de mineralen toe dient. Maar stel er zit een bacteriele infectie, dan wil je niet dat de diarree gestopt wordt. Want diarree is in feite een natuurlijke reactie van het lichaam om de bacterieen zo snel mogelijk te lozen. In het geval van zo'n infectie, stoppen de mineralen dus niet de diarree zoals een norit dat wel doet. Het doet eigenlijk niks meer of minder dan het lichaam te ondersteunen in het natuurlijke proces. Zo duidelijker? Of nog steeds vaag?

En ja, er zijn honden die het op een combinatie van voer prima doen. Maar er zijn dus ook honden die het op de combinatie helemaal niet goed doen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op Ma 23 Feb 2009, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Ma 23 Feb 2009, 11:45

den ene week brok en daarna een week kvv en barf lijkt me echt niet goed voor een pup met diarree, niet of of maar gewoon bij 1 soort houden..
en ja, ik zou de ontlasting laten onderzoeken
probiotica heb ik van Arkopharma
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 23 Feb 2009, 11:47

De pup krijg nu alleen brokken. Toch? En, is het probleem opgelost met de diarree?
Nena shihtzu
1-ster

Berichtdoor Nena shihtzu » Ma 23 Feb 2009, 14:14

Ben je niet te snel verschillende voedingen gaan geven? als ze barf EN kvv EN brokjes krijgt is natuurlijk ook rommelig voor zown klein beestje. Ik zou voorlopig even alleen brokjes geven..

Succes  :)
SandRRa
5-sterren

Berichtdoor SandRRa » Ma 23 Feb 2009, 14:33

Marjoleine schreef:Zoveel afwisseling is er niet: ze krijgen daar de ene helft van de week brok en de andere helft kvv/barf.

Nou ik vind dat nogal veel afwisseling. Vooral voor puppydarmen.
Jammer dat ze de kleine op brokken hebben gezet :-\ en niet op kvv of barf.
Kan natuurlijk ook zijn dat de kleine op granen of gluten oid reageert in de brokken en kvv.
Marjoleine
3-sterren

Berichtdoor Marjoleine » Ma 23 Feb 2009, 15:52

SandRRa schreef:Nou ik vind dat nogal veel afwisseling. Vooral voor puppydarmen.
Jammer dat ze de kleine op brokken hebben gezet :-\ en niet op kvv of barf.
Kan natuurlijk ook zijn dat de kleine op granen of gluten oid reageert in de brokken en kvv.

Ze zijn er op afgespeend. Ik doe dat ook wel, omdat je mensen nu eenmaal niet kunt dwingen te voeren wat jij wilt.
Voor de duidelijkheid: ze is niet van mij en komt ook niet van ons.

Er was geen probleem tot een paar weken geleden, en het gekke is dat ze tierig is, ze eet en drinkt goed, groeit als kool, je merkt helemaal niets, alleen die diarree.
Dat was voor de da reden om het vlees de schuld te geven.
Nu ze alleen brok krijgt is het probleem niet opgelost, dus mijn idee is om nu alleen kvv te geven.
Maar omdat ik denk dat granen misschien mede-oorzaak zijn, vroeg ik me dus af wat je kunt geven.
Smuldier compleet eet ze graag maar dat lijkt me teveel orgaan in dit geval.

@Lizzy, je uitleg is duidelijk nu ;) Het stopt alleen als er geen andere oorzaak is, zeg maar.
Waar kun je Schindele's kopen?
SandRRa
5-sterren

Berichtdoor SandRRa » Ma 23 Feb 2009, 15:57

smuldier heeft een glutenvrije versie, de gewone compleet versie heeft veel granen erin.
Bij de kvv afdeling hier staat ergens een hele lijst met kvv. Je zou daar eens kunnen kijken voor een granenvrije kvv.
Hopelijk is t kleine ding er snel vanaf.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”