kotsen van botten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

kotsen van botten

Berichtdoor Barfplaats

casangio

kotsen van botten

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 08:23

Hoi,

Tegen de ochtend heb ik weer uitgekotste delen van botten moeten ruimen. Deze botdelen verteren dus niet meer. Het zijn botdelen van lamsribben. Omdat dit bij deze hond vaker voorkomt, zit ik te denken om maar op te houden met het voeren van botten en over te gaan op het geven van kiezelaarde met 45 mg calciumgluconaat. Mijn vraag is : Zou 45 mg per dag genoeg zijn voor een hond van 39 kg??? of is het te weinig???
groetjes, alma
Lizzy
Moderator

Re:kotsen van botten

Berichtdoor Lizzy » Wo 14 Jul 2004, 09:21

CaSanGio schreef:Hoi,

Tegen de ochtend heb ik weer uitgekotste delen van botten moeten ruimen. Deze botdelen verteren dus niet meer. Het zijn botdelen van lamsribben. Omdat dit bij deze hond vaker voorkomt, zit ik te denken om maar op te houden met het voeren van botten en over te gaan op het geven van kiezelaarde met 45 mg calciumgluconaat. Mijn vraag is : Zou 45 mg per dag genoeg zijn voor een hond van 39 kg??? of is het te weinig???
groetjes, alma

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel je daarvan moet geven. Maar schrijft dit middel dat dan niet voor? Mag ik vragen waarom je geen gemalen botten/andere botten/zachtere botten gaat voeren?
Groetjes, Lizzy
Peet
5-sterren

Berichtdoor Peet » Wo 14 Jul 2004, 09:39

Waarom wil je kiezelaarde geven? Heeft je hond problemen met de nagels, vacht, huid of bindweefsel?

Want als het door de botten komt, zou ik gewoon geen (hele) botten meer geven...In de meerste kvv's zit gemalen bot, dan hoeft je het niet te supplementeren (bij een gezonde hond).
Laatst gewijzigd door Peet op Wo 14 Jul 2004, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 14 Jul 2004, 09:42

De hoeveelheid calcium is niet afhankelijk van het lichaamsgewicht van de hond maar van de hoeveelheid fosfor in het voer. Het hangt er dus vanaf hoeveel je voert.
casangio

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 09:46

Hitam schreef:De hoeveelheid calcium is niet afhankelijk van het lichaamsgewicht van de hond maar van de hoeveelheid fosfor in het voer. Het hangt er dus vanaf hoeveel je voert.

Deze hond krijgt ongeveer 300 a 400 gr per dag vlees per dag plus 100 gr groentenmix.
casangio

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 09:49

Lizzy schreef:

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel je daarvan moet geven. Maar schrijft dit middel dat dan niet voor? Mag ik vragen waarom je geen gemalen botten/andere botten/zachtere botten gaat voeren?
Groetjes, Lizzy

Ik zou wel gemalen botten willen geven, maar waar haal je die en je weet het Lizzy die maalmachine van ons maalt geen botten van lam, dat wordt al iets te hard ervoor. De botten van het lam zijn volgens mij al erg zachte. Ik denk dat er geen zachtere bestaan of wel?? Bovendien geef ik bijna niets van de koe omdat deze hond daar niet tegen kan.
Ja, er staat op drie capsules per dag voor volwassenen.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 14 Jul 2004, 09:51

Ik heb mijn tabellenboekje niet hier maar kan het wel voor je opzoeken. Vroeger wist ik dit soort dingen uit mijn hoofd maar ik heb er te lang niets mee gedaan.

Je moet dan even opzoeken hoeveel fosfor er ongeveer in deze hoeveelheid vlees zit en een zelfde hoeveelheid calcium toevoegen.
casangio

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 09:54

Hitam schreef:Ik heb mijn tabellenboekje niet hier maar kan het wel voor je opzoeken. Vroeger wist ik dit soort dingen uit mijn hoofd maar ik heb er te lang niets mee gedaan.

Je moet dan even opzoeken hoeveel fosfor er ongeveer in deze hoeveelheid vlees zit en een zelfde hoeveelheid calcium toevoegen.

Kan ik die tabel soms op het internet vinden???
casangio

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 09:59

Hitam schreef:Ik heb mijn tabellenboekje niet hier maar kan het wel voor je opzoeken. Vroeger wist ik dit soort dingen uit mijn hoofd maar ik heb er te lang niets mee gedaan.

Lizzy, heb jij soms zo'n tabel???
casangio

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 10:28

CaSanGio schreef:

Lizzy, heb jij soms zo'n tabel???

Lizzy, sorry dat ik je hiermee lastig val, jij hebt al zorgen genoeg. Laat maar zitten hoor
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 14 Jul 2004, 10:33

Waarschijnlijk kun je zo´n tabel wel op internet vinden. Maar waar zoek eens op: voedingswaarde(tabel), voedingswaarde vlees, fosforgehaltes vlees oid
casangio

Berichtdoor casangio » Wo 14 Jul 2004, 10:37

Hitam schreef:Waarschijnlijk kun je zo´n tabel wel op internet vinden. Maar waar zoek eens op: voedingswaarde(tabel), voedingswaarde vlees, fosforgehaltes vlees oid

Doe ik, bedankt.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 14 Jul 2004, 11:06

Nee helaas, ik heb deze tablet niet. Hoewel....? Misschien toch wel in een boekje van DHont. Ik ga ff kijken!
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 14 Jul 2004, 22:41

Er zit ongeveer 1,5 gram fosfor in een pond vlees, kip ongeveer de helft.
Dus als je ongeveer een gram toevoegt moet het goed gaan.
Paul_Barte
5-sterren

Berichtdoor Paul_Barte » Wo 14 Jul 2004, 23:10

Uiteraard bestaan er zachtere botten. Wat dacht je van kip? Als je helemaal zachte wilt hebben pak je kippennekken die kun je zelfs met en goeie blender malen.
En een schepje gedroogde en gemalen eierschaal toevoegen is mischien ook een optie ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”