voedingswaarde gedroogd vlees

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

arlette
1-ster

Berichtdoor arlette » Do 19 Feb 2009, 23:40

Ik ben sedert enkele dagen de gelukkige eigenaar van een droogmachientje. Dank zij al de info van jullie hier op barfplaats kan ik er aardig mee aan de slag. En de hondjes vinden het heerlijk. Ik heb al kip en rundervlees gedroogd en ook long en pens. Lukt prima. Momenteel ligt er zalm en koolvis in en dan ziet er tot nu toe ook goed uit.

Ik lees ook dat de voedingswaarde van dat gedroogd vlees goed bewaard blijft. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Als ze vb gedroogde long of pens eten, mag ik dat dan meetellen als het percentage orgaanvlees dat ze nodig hebben? Of moet ik het enkel zien als "snoepjes"?

En wordt het behoud van de voedingswaarde mede bepaald door de mate waarin het vlees gedroogd is?

Ik heb ook nog een vraag over spiervlees. Wat geven jullie zoal als spiervlees? Ik heb vb dik bevleesde runderstrot. Mag ik dat als spiervlees tellen? en kippebouten (is toch veel meer vlees dan bot) mag ik dat dan ook als extra spiervlees meetellen?
Lizzy
Moderator

Re: voedingswaarde gedroogd vlees

Berichtdoor Lizzy » Vr 20 Feb 2009, 07:43

arlette schreef:Ik ben sedert enkele dagen de gelukkige eigenaar van een droogmachientje. Dank zij al de info van jullie hier op barfplaats kan ik er aardig mee aan de slag. En de hondjes vinden het heerlijk. Ik heb al kip en rundervlees gedroogd en ook long en pens. Lukt prima. Momenteel ligt er zalm en koolvis in en dan ziet er tot nu toe ook goed uit.

Ik lees ook dat de voedingswaarde van dat gedroogd vlees goed bewaard blijft. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Als ze vb gedroogde long of pens eten, mag ik dat dan meetellen als het percentage orgaanvlees dat ze nodig hebben? Of moet ik het enkel zien als "snoepjes"?

Ik vind de hoeveelheden gedroogd vlees, dat ik geef als beloning, niet hoog genoeg om het mee te tellen. Ik zie het als snoepje. Ga je echt grote hoeveelheden geven, doe je er volgens mij goed aan om ook wat spiervlees te drogen (zoals je al gedaan hebt). Dan blijft het wat beter in balans. Maar dan nog vervangt het gedroogde vlees toch niet de maaltijden van je hond? Of was je van plan echt veel te gaan geven?

En wordt het behoud van de voedingswaarde mede bepaald door de mate waarin het vlees gedroogd is?

Dat durf ik niet te zeggen. Misschien dat Tieneke dat weet!

Ik heb ook nog een vraag over spiervlees. Wat geven jullie zoal als spiervlees? Ik heb vb dik bevleesde runderstrot. Mag ik dat als spiervlees tellen? en kippebouten (is toch veel meer vlees dan bot) mag ik dat dan ook als extra spiervlees meetellen?

Runderstrot is vlees + zacht kraakbeen. Kippenbouten is bot met vlees. Maar als je gewoon simpelweg 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groente en 20% spiervlees voert: komt het allemaal niet zo heel krap wat je onder wat rekent. Een kippenbout is dan gewoon vleesbot. En als je vaak kippenbout voert (wat ik afraad omdat het te eenzijdig is), dan voer je uiteindelijk waarschijnlijk uiteindelijk zo'n 20% kaal bot. En dat is prima.
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Vr 20 Feb 2009, 11:12

arlette schreef:

Jazeker,50 graden is de beste droogtemperatuur zodat er vrijwel geen voedingswaarde verloren gaat.
arlette
1-ster

Berichtdoor arlette » Za 21 Feb 2009, 15:18

Bedankt hoor voor jullie reacties. Sorry dat ik zo laat reageer, maar ben nu pas weer thuis sedert gisteren morgen (hondjes meegenomen hoor!)

Ik ben niet van plan om dat gedroogd orgaanvlees te gaan geven in plaats van ongedroogd. Maar toch krijgen ze eigenlijk heel wat binnen: telkens als ik wegga (vb naar het werk, vegadering...) geef ik ze een stuk gedroogde pens of long.  Dat is toch zo een keer of drie per dag. Ik was mij aan het afvragen of ze op die manier niet té veel orgaanvlees binnen krijgen. Ik wou het ook als beloningssnoepjes gaan gebruiken, maar dat is dan inderdaad niet zo veel.

Verder eten ze ongeveer 4 dagen per week kvv en karkassen, en twee of drie dagen hele prooidieren met alles erop en eraan (duif, eend, fazant en konijn) Verder krijgen ze ook eenmaal per week vis (zalmkoppen, makreel of zalm van HB). Ik geef regelmatig groentenpap en één of twee eitjes. De rudderstrotten ben ik nog maar pas aangekomen. Ik wou die 2x per week geven ipv de kant en klaar van CB.

Ik denk wel dat ze genoeg variatie hebben. Ze zien er ook allebei goed uit (mijn oudje van 9 jaar en de jongste van 9 maanden) en blaken van energie.

Ik was me eigenlijk aan het afvragen of (nu met mijn droogmachiente) de verhouding orgaanvlees niet te hoog zou komen. Zeker omdat ik hier altijd lees dat in de kvv al vrij veel orgaanvlees zit.

En Lizzy, ik geef geen kaal bot. Wel karkassen van haas, konijn, eend en kip (weinig kip, dat heb ik ook op dit forum geleerd). Moet ik dat dan wel meer gaan doen?
Als jullie opmerkingen hebben over wat ik voer, dan hoor ik dat graag. Ik ben elke dag aan het bijleren. Ik heb ook al enkele vrienden zo ver dat ze ook stilletjesaan ermee beginnen. We gaan samen op zoek naar nog meer "barf" zodat de kvv minder kan. En de hondjes... vinden dat helemaal niet erg. Groetjes
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 22 Feb 2009, 08:15

arlette schreef:Bedankt hoor voor jullie reacties. Sorry dat ik zo laat reageer, maar ben nu pas weer thuis sedert gisteren morgen (hondjes meegenomen hoor!)

Ik ben niet van plan om dat gedroogd orgaanvlees te gaan geven in plaats van ongedroogd. Maar toch krijgen ze eigenlijk heel wat binnen: telkens als ik wegga (vb naar het werk, vegadering...) geef ik ze een stuk gedroogde pens of long.  Dat is toch zo een keer of drie per dag. Ik was mij aan het afvragen of ze op die manier niet té veel orgaanvlees binnen krijgen. Ik wou het ook als beloningssnoepjes gaan gebruiken, maar dat is dan inderdaad niet zo veel.

Ik zou in dit geval zelf zo'n 5% a 10% orgaanvlees in het menu doen (dus ongedroogd/vers). Inclusief pens.

Verder eten ze ongeveer 4 dagen per week kvv en karkassen, en twee of drie dagen hele prooidieren met alles erop en eraan (duif, eend, fazant en konijn) Verder krijgen ze ook eenmaal per week vis (zalmkoppen, makreel of zalm van HB). Ik geef regelmatig groentenpap en één of twee eitjes. De rudderstrotten ben ik nog maar pas aangekomen. Ik wou die 2x per week geven ipv de kant en klaar van CB.

Klinkt goed!

Ik denk wel dat ze genoeg variatie hebben. Ze zien er ook allebei goed uit (mijn oudje van 9 jaar en de jongste van 9 maanden) en blaken van energie.

Ja, dat denk ik ook!

Ik was me eigenlijk aan het afvragen of (nu met mijn droogmachiente) de verhouding orgaanvlees niet te hoog zou komen. Zeker omdat ik hier altijd lees dat in de kvv al vrij veel orgaanvlees zit.

Ja, als je ook KVV geeft en gedroogd orgaanvlees, zou ik zeker niet teveel orgaanvlees in je maaltijden stoppen. Zie boven.

En Lizzy, ik geef geen kaal bot. Wel karkassen van haas, konijn, eend en kip (weinig kip, dat heb ik ook op dit forum geleerd). Moet ik dat dan wel meer gaan doen?
Als jullie opmerkingen hebben over wat ik voer, dan hoor ik dat graag. Ik ben elke dag aan het bijleren. Ik heb ook al enkele vrienden zo ver dat ze ook stilletjesaan ermee beginnen. We gaan samen op zoek naar nog meer "barf" zodat de kvv minder kan. En de hondjes... vinden dat helemaal niet erg. Groetjes

Nee hoor, zeker niet! Goed bevleest vleesbot is juist prima. Je doet het goed zo.

Wanneer je geen KVV meer zou geven, kan de hoeveelheid orgaanvlees iets omhoog, zo 10% a 15%.
arlette
1-ster

Berichtdoor arlette » Zo 22 Feb 2009, 22:49

Dank u. Voel me al heel wat zekerder zo!

Ik heb weer een vraag over drogen. Ik heb namelijk makreelkoppen in de helft doorgesneden en in de droogmachine gedaan. Lijkt me ook leuk om als snack te geven. Maar kan ik dat wel doen? Is de graat erin dan niet te scherp af kan dat geen kwaad met kleine visjes?
De makreelkoppen zijn zo ongeveer 5 cm lang, en ik heb gelezen dat gedroogde sardientjes vb wél kunnen.

Ik durf ze alleszins momenteel niet geven zolang ik niet weet hoe jullie erover denken.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”