lever van Rund, schadelijk of niet?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

WillyP
5-sterren

Berichtdoor WillyP » Vr 13 Feb 2009, 13:18

Ik heb gelezen dat je beter geen lever van Rund kunt geven i.v.m.  de opslag van resten van medicijnen en gif. Is dit een feit of kun je gerust lever van de rund aan je hond geven?
Lizzy
Moderator

Re: lever van Rund, schadelijk of niet?

Berichtdoor Lizzy » Vr 13 Feb 2009, 13:27

Hoi WillyP, welkom op Barfplaats!
Op zich klopt het dat de lever een opslagplaats is voor allerlei stoffen. En volgens bijvoorbeeld een schrijfster als Juliette de Bairacli Levy moet je daarom spaarzaam zijn met lever. Naar mijn mening heeft een hond wel lever nodig. Voor vitamine A en ook D. Dus tja, dan kun je kiezen uit : geen lever geven uit angst voor gifstoffen. Of wel lever geven en dat op de koop toenemen (mensen eten ook lever! En die stoffen verdwijnen niet door verhitting!). Je kunt dan het beste 1 keer per week wat lever voeren. Of je probeert een zo schoon mogelijke lever te pakken te krijgen. Van echt wild vlees of biologisch vlees.
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Vr 13 Feb 2009, 16:57

Van lever geef je toch ook niet van die grote porties.
in het begin wist ik dat niet en heb ik Borke eens zijn dagportie in lever gegeven... dat gaf zeer interessante ontlasting  :censored2:
WillyP
5-sterren

Berichtdoor WillyP » Zo 22 Feb 2009, 17:01

Ik geef de porties lever voor de heel week verdeel over zeven dagen. Dus dat komt erop neer dat hij maar een heel klein stukje per dag krijgt. Nu heb ik lever gehaald van het schaap. (voor de zekerheid)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Zo 22 Feb 2009, 21:54

Hier krijgen ze hun weekportie op één dag en dat levert geen problemen op met ontlasting of anderszins. Ik heb vaak runderlever, soms lams- of geite- of kippelever. Moet er niet aan denken dat ik er elke dag een stukje lever bij moet doen!  ;)
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Zo 22 Feb 2009, 22:13

Hier krijgen ze altijd biologische kippenlever.
Koori
2-sterren

Berichtdoor Koori » Zo 22 Feb 2009, 23:32

WillyP schreef:Ik geef de porties lever voor de heel week verdeel over zeven dagen. Dus dat komt erop neer dat hij maar een heel klein stukje per dag krijgt. Nu heb ik lever gehaald van het schaap. (voor de zekerheid)

Is het niet zo dat lever lever is, maakt niet uit van welk dier. werkt toch bij elk dier hetzelfde.
Als runderlever niet goed zou zijn, teveel in 1 keer, dan geld voor schapenlever toch hetzelfde?

Maria
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Ma 23 Feb 2009, 02:17

Koori schreef:Is het niet zo dat lever lever is, maakt niet uit van welk dier. werkt toch bij elk dier hetzelfde.
Als runderlever niet goed zou zijn, teveel in 1 keer, dan geld voor schapenlever toch hetzelfde?

Maria

Ja, te veel lever is gewoon niet goed. Volgens mij maakt het niet uit of het nu van kip, schaap of koe is. Het verschil maakt wel hoeveel het dier met gifstoffen/medicijnen in aanraking is geweest. Daarom kun je het best biologische lever geven, naar mijn mening.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”