vraagje (schaam)

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

vraagje (schaam)

Berichtdoor Barfplaats

Dian
5-sterren

vraagje (schaam)

Berichtdoor Dian » Zo 25 Jan 2009, 10:18

hoe verkeerd is het als een hond te weinig orgaanvlees krijgt?? Rakker krijgt het niet vaak genoeg (mijn schuld :-X) en hij krijgt ook bijna geen groenten, wil meneer niet vreten, alleen af en toe een boontje of een stukje bloemkool, maar dan wel bij mij van het bord ('k moet hem dan voeren :P). Soms denk ik dat ik toch beter een paar dagen kvv kan in gaan lassen, zodat hij wel orgaan en groente krijgt en verder zijn barfhappen.

'k voel me nu een slechte hondenmoeder :-\
MoniqueAppels
5-sterren

Re: vraagje (schaam)

Berichtdoor MoniqueAppels » Zo 25 Jan 2009, 10:57

Nou Dian, je loopt inmiddels lang genoeg mee om te weten dat orgaanvlees toch ongeveer zo'n 15% van je menu moet uitmaken ;)
Dus, ja het is verkeerd als jouw hond te weinig orgaanvlees krijgt. Ik zal je uitleggen hoe ik het doe zodat ik zeker weet dat ik alles geef.

Even voor het gemak per hond: 14 maaltijden per week. Van die 14 maaltijden zijn er 2 orgaanvlees, 2 spiervlees, 1 groente en 9 vleesbot. Dat haal ik wekelijks uit mijn grote vriezer in de schuur en stop dat in een vrieslade onder mijn koelkast in de keuken. Overigens maak ik elke week verse groentemix dus dat haal ik niet uit de vriezer. Zo simpel is het eigenlijk.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Zo 25 Jan 2009, 11:07

Dian schreef:hoe verkeerd is het als een hond te weinig orgaanvlees krijgt?? Rakker krijgt het niet vaak genoeg (mijn schuld :-X) en hij krijgt ook bijna geen groenten, wil meneer niet vreten, alleen af en toe een boontje of een stukje bloemkool, maar dan wel bij mij van het bord ('k moet hem dan voeren :P). Soms denk ik dat ik toch beter een paar dagen kvv kan in gaan lassen, zodat hij wel orgaan en groente krijgt en verder zijn barfhappen.

'k voel me nu een slechte hondenmoeder :-\

Goedzo.

Lijkt mij een prima plan als jij grotendeels kvv gaat voeren.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Zo 25 Jan 2009, 11:37

ach het is toch geen schande als je een paar keer in de week kvv gaat geven?
dan krijgt rakker iig voldoende orgaan binnen.
groente vinden ze hier ook niet om te nassen!
Dian
5-sterren

Berichtdoor Dian » Zo 25 Jan 2009, 14:54

Rovanna schreef:Nou Dian, je loopt inmiddels lang genoeg mee om te weten dat orgaanvlees toch ongeveer zo'n 15% van je menu moet uitmaken ;)
Dus, ja het is verkeerd als jouw hond te weinig orgaanvlees krijgt. Ik zal je uitleggen hoe ik het doe zodat ik zeker weet dat ik alles geef.

Even voor het gemak per hond: 14 maaltijden per week. Van die 14 maaltijden zijn er 2 orgaanvlees, 2 spiervlees, 1 groente en 9 vleesbot. Dat haal ik wekelijks uit mijn grote vriezer in de schuur en stop dat in een vrieslade onder mijn koelkast in de keuken. Overigens maak ik elke week verse groentemix dus dat haal ik niet uit de vriezer. Zo simpel is het eigenlijk.

ik gaf rakker altijd 1 dag in de week orgaan, genoeg voor de hele week. Maar meneer vrat het niet meer een paar weken geleden. 't Was constant mot met de orgaan, hij vrat alles op maar dat bleef liggen. Daarom heeft hij een paar weken nu geen orgaanvlees gehad, ik had het een beetje gehad. Gisteren heeft hij trouwens zijn weekportie orgaan wel zonder morren opgegeten.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Zo 25 Jan 2009, 15:05

Dian , kan je het niet wat verdelen over de week? het is misschien wel wat veel in één maaltijd.
Hier krijgen ze elke dag wel wat orgaan.
Levertjes krijgen ze trouwens nog steeds nadat ze even in heet water hebben gelegen, anders eten ze het niet.

Ik koop altijd voor een week of 6 in ene; reken dan uit hoeveel vleesbot/ vlees /vis en orgaan ik moet hebben.
Elke twee dagen pluk ik het eruit en aan het einde van de 6 weken moet de vriezer schoon leeg zijn. Dan hebben ze dus alles gehad wat; ze nodig hebben.
Laatst gewijzigd door pallas op Zo 25 Jan 2009, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Zo 25 Jan 2009, 16:25

Dian schreef:ik gaf rakker altijd 1 dag in de week orgaan, genoeg voor de hele week. Maar meneer vrat het niet meer een paar weken geleden. 't Was constant mot met de orgaan, hij vrat alles op maar dat bleef liggen. Daarom heeft hij een paar weken nu geen orgaanvlees gehad, ik had het een beetje gehad. Gisteren heeft hij trouwens zijn weekportie orgaan wel zonder morren opgegeten.

Nou kijk aan. Case closed ;D
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Zo 25 Jan 2009, 19:01

Geen groente is niet dramatisch maar die orgaantjes moet toch echt  ;) ik zou ze gewoon wat meer verdelen over de week. Alles in 1x zou hier bij Kátur ook niet echt op applaus kunnen rekenen.
maddoc
5-sterren

Berichtdoor maddoc » Zo 25 Jan 2009, 21:09

ik zou het ook meer verdelen, een mega orgaanmaaltijd zou ik hier ook niet hoeven aan te bieden.
en misschien het jezelf en rakker even wat makkelijker maken? dmv bv plakken rodi hart en een blikje schelvislever; dat viel hier vd week erg in de smaak.
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 25 Jan 2009, 21:43

Dian schreef:ik gaf rakker altijd 1 dag in de week orgaan, genoeg voor de hele week. Maar meneer vrat het niet meer een paar weken geleden. 't Was constant mot met de orgaan, hij vrat alles op maar dat bleef liggen. Daarom heeft hij een paar weken nu geen orgaanvlees gehad, ik had het een beetje gehad. Gisteren heeft hij trouwens zijn weekportie orgaan wel zonder morren opgegeten.

Als ik ze hier hun weekportie orgaan in 1 keer geef kan ik waarschijnlijk de volgende dag het diarree van het stucwerk afkrabben....beter is om het te verdelen over meerdere maaltijden  ;)
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 25 Jan 2009, 21:45

De katten aten in het begin ook geen lever en nadat ik het in mijn droogmachine ruim 8 uur had gedroogd deden ze er een moord voor.
Tegenwoordig doen ze een moord voor alle orgaan,vanavond nog kippenhartjes/lever en maagjes plus vuile makreel.
De bak was zo leeg met zijn viertjes  :P
spreeuwtje
5-sterren

Berichtdoor spreeuwtje » Zo 25 Jan 2009, 22:34

misschien de orgaantjes malen en door de rest van het eten roeren??
gemalen orgaan is toch moeilijker uit te spugen en naast de bak te leggen dan een lappie..
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 25 Jan 2009, 22:44

spreeuwtje schreef:misschien de orgaantjes malen en door de rest van het eten roeren??
gemalen orgaan is toch moeilijker uit te spugen en naast de bak te leggen dan een lappie..

Als een hond echt geen orgaan moet zal hij dit zeker niet eten of het moet heel weinig zijn.
Laatst gewijzigd door tieneke op Zo 25 Jan 2009, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
spreeuwtje
5-sterren

Berichtdoor spreeuwtje » Zo 25 Jan 2009, 22:59

tieneke schreef:Als een hond echt geen orgaan moet zal hij dit zeker niet eten of het moet heel weinig zijn.

kiek eet soms dingen wel op als het vastgeplakt zit aan iets lekkers..
en zulke grote hoeveelheden zullen t niet zijn voor een westie denk ik..
maar t was maar een idee.. :)
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 25 Jan 2009, 23:55

spreeuwtje schreef:kiek eet soms dingen wel op als het vastgeplakt zit aan iets lekkers..
en zulke grote hoeveelheden zullen t niet zijn voor een westie denk ik..
maar t was maar een idee.. :)

Of het moet inderdaad heel weinig zijn wat ik al in eerder bericht schreef  ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”