extreem verharen & schijnzwangerschap?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Vena
3-sterren

Berichtdoor Vena » Di 20 Jan 2009, 14:11

Kunnen jullie mij misschien helpen bij het volgende.

ik heb een border collie teefje (niet gesteriliseerd) van 8 jaar. Ze is nu ruim twee jaar bij mij en heeft bij haar vorige eigenaar twee nesten pups gehad. Toen ik haar kreeg had ze weinig haar (hormonale kaalheid als gevolg van de pups).
Het lijkt nu alsof ze iedere keer maar net haar volle vacht heeft bereikt en dan weer vreselijk gaat verharen. Begin december is ze begonnen met verharen, maar ze is nu nog steeds behoorlijk kaal, maar niet zo kaal als toen ik haar kreeg. Ze is in september loops geweest, zou de extreme verharing het gevolg kunnen zijn van een schijnzwangerschap? Overigens heb ik haar druppels (pulsatilla) gegeven tegen schijnzwangerschap en heb ik verder geen gedragsverandering kunnen zien. Ook aai ik haar niet over haar buik in de periode na haar loopsheid en ze heeft geen gezwollen tepels gehad.

Ik vind het niet zo erg dat het er niet echt uitziet, maar ik denk dat de vacht wel een afspiegeling van de gezondheid is. Dus vraag ik mij af wat er misgaat. Ze krijgt overigens Bandit kvv afgewisseld met Carnibest, waar ze naar mijn idee enorm op vooruit is gegaan. Ook heeft ze een hele goede conditie.

Denken jullie dat het toch aan een schijnzwangerschap kan liggen? Of is er iets anders waar ik op kan letten?
Als ik haar bij een dierenarts zou laten nakijken zou die dan nu nog kunnen zien of de verharing een gevolg is van schijnzwangerschap of iets anders? Ik denk eraan om naar Tannetje te gaan.

Alvast bedankt voor de hulp
tessa
5-sterren

Re: extreem verharen & schijnzwangerschap?

Berichtdoor tessa » Di 20 Jan 2009, 14:32

Op zich is het normaal dat een hond behoorlijk uit vacht gaat na een loopsheid.
Bij sommige is het inderdaad zo erg dat de hond net weer een beetje goed in vacht zit en dan loops wordt zodat ze in no time bijna geen haar meer heeft.
Mijn vriendin had vroeger een tervurense herder teef waarmee ze shows liep, nou dat was altijd stressen of ze wel goed genoeg in vacht zou zijn.
Nouchka
3-sterren

Berichtdoor Nouchka » Di 20 Jan 2009, 14:45

Héhé, ik ben blijkbaar niet de enige met zo'n hondje.  Lastig hé.
Ik heb het ook met mijn ierse setter, we hebben haar nog maar een jaar, maar al 2 keer schijnzwanger geweest en 2 keer volledige vacht verloren  (stofzuigen maar  :D).  Ik heb dus geen idee of het aan de loopsheid ligt of aan de schijnzwangerschap, want het ene volgt het andere op.
Nu is ze weer loops, en ik hou mijn hart al vast.
Ik geef nu al Veendrenkstof voor haar vacht?  Zou dit helpen?
Kan je schijnzwangerschap dan vermijden?  Wat zijn dat voor druppels?

Groetjes
Shirley
Vena
3-sterren

Berichtdoor Vena » Di 20 Jan 2009, 15:52

@Tessa Oke, ze is dus niet de enige, maar is dat niet enorm vermoeiend voor een hond om zoveel te verharen, is het echt normaal? Mijn hond is gemiddeld eens in de 8 maanden loops.

@shirley
In een ander topic over schijnzwangerschap adviseerde Sylvia het boek Hond & Homeopathie van Atjo Westerhuis.
Daarin staan verschillende homeopatische middelen tegen schijnzwangerschap, maar welke je het beste kun gebruiken hangt van het type hond af, dat staat allemaal uitgebreid in het boek beschreven. Aan de hand daarvan heb ik Pulsatilla voor mijn hond uitgezocht, maar het kan zijn dat jouw hond iets anders nodig heeft.
Overigens heb ik het idee dat de druppels wel echt helpen bij mijn hond....alleen die verharing dan...maar ik weet ook niet of dat aan schijnzwangershap gerelateerd is.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”