Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hilje
#1155439
Ik kan in de zoekfunctie niets vinden dus toch maar een topic.

Hoe liggen de linken tussen rauw vlees en de e-coli bacterie?
Een hond die 's ochtends brokken krijgt en 's avonds smuldier en die vervolgens diaree met bloed en slijm krijgt en waar uit onderzoek blijkt dat er e-coli inzit zit nu dus op speciale brokken waar de baas graag weer af wil.
Ze wil weer smuldier gaan geven en daarna verder uirbreiden met vers, maar wil gewoon weten hoe het zit...
Door Mevroi Kruim
#1155478
Tja, die e. coli zit echt overal, kan ook in brokken zitten, als de hond in het bos iets gevreten heeft (stront oid) dus ik begrijpt niet zo goed wat dan de link met rauw vlees zou moeten zijn?

De combinatie van vers met brokken is gewoon niet zo handig en zeker niet op dezelfde dag, omdat de zuurgraad van het maagzuur dan zo schommelt. De ene hond heeft daar geen last van en de andere wel. Hoe zuurder het maagzuur, van rauwgevoerde honden dus, hoe minder bacteriën de kans krijgen om door de maag in de darmen te belanden. Dus als ze infectie via de maag wil voorkomen dan is de brokken de deur uit en uitsluitend vers voeren de beste manier.
Door Hilje
#1155546
Kruimel schreef: Tja, die e. coli zit echt overal, kan ook in brokken zitten, als de hond in het bos iets gevreten heeft (stront oid) dus ik begrijpt niet zo goed wat dan de link met rauw vlees zou moeten zijn?

De combinatie van vers met brokken is gewoon niet zo handig en zeker niet op dezelfde dag, omdat de zuurgraad van het maagzuur dan zo schommelt. De ene hond heeft daar geen last van en de andere wel. Hoe zuurder het maagzuur, van rauwgevoerde honden dus, hoe minder bacteriën de kans krijgen om door de maag in de darmen te belanden. Dus als ze infectie via de maag wil voorkomen dan is de brokken de deur uit en uitsluitend vers voeren de beste manier.
Dat van stront eten is haar ook verteld ja, maar dat is echt nicht im frage....
Dat het overal van komen kan is inderdaad waar...daar kun je de vinger toch niet op leggen in veel gevallen.
Met buikgriep hetzelfde verhaal.
Ik weet dat Rimpel nooit iets vreet van straat en toch heeft ie een paar keer buikgriep gehad.

Verder ben ik het helemaal met je eens en weet het baasje van deze hond al aardig wat van rauw voeren en is er dus de intentie om dit uit te breiden en inderaad helemaal van de brok af te stappen
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155670
Lizzy schreef: De e-coli bacterie is een darmbacterie. En een relatie tussen e-coli en vers is er in mijn ogen dus niet. E-coli bacterieen zitten bij mijn weten altijd in de ontlasting. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Escherichia_Coli
Je hebt gelijk, het hoort in de darm thuis. Maar door contaminatie zit E coli zit ook in vlees, bv de VTEC in de hamburger waar veel mensen ziek van worden.
http://www.health.vic.gov.au/ideas/diseases/gas_dvtec
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155679
Lizzy schreef: Maar ach ja, of je hond nou een besmette hamburger eet of even aan zijn eigen kont likt....... (of aan de kont van de buurhond).
Ja, nee ik ben er ook niet bang voor, maar theoretisch kan het wel.
Die VTEC is een hele linke en veel koeien zijn besmet, maar ach het weerhoudt mij ook niet van het eten van een broodje gefileerde amerikaan  ;D
Door Lizzy
#1155684
*Dorothea* schreef: Ja, nee ik ben er ook niet bang voor, maar theoretisch kan het wel.
Die VTEC is een hele linke en veel koeien zijn besmet, maar ach het weerhoudt mij ook niet van het eten van een broodje gefileerde amerikaan  ;D
Maar de TS schrijft:

"E-Coli en vers" en dan "Een hond die 's ochtends brokken krijgt en 's avonds smuldier en die vervolgens diaree met bloed en slijm krijgt en waar uit onderzoek blijkt dat er e-coli inzit zit nu dus op speciale brokken waar de baas graag weer af wil"

Is het niet zo dat wanneer je hondenpoep onderzoekt er altijd e-coli in zit? En krijgt je hond dat dan van het eten van vers of is de kans dat hij het krijgt van aan zijn kont likken net zo groot?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155703
Lizzy schreef: Maar de TS schrijft:

"E-Coli en vers" en dan "Een hond die 's ochtends brokken krijgt en 's avonds smuldier en die vervolgens diaree met bloed en slijm krijgt en waar uit onderzoek blijkt dat er e-coli inzit zit nu dus op speciale brokken waar de baas graag weer af wil"

Is het niet zo dat wanneer je hondenpoep onderzoekt er altijd e-coli in zit? En krijgt je hond dat dan van het eten van vers of is de kans dat hij het krijgt van aan zijn kont likken net zo groot?

Er zit altijd E. coli in de darm, alleen kun je middels onderzoek wel specifiek pathogene E. colistammen kweken die er normaal niet thuis horen en daarmee aantonen dat de diarree daardoor wordt veroorzaakt. Dan heb je nog niet aangetoond dat dat komt door het vlees, het kan ook komen door de kont likken van de buurhond of ontlasting van de straat.
Ik denk wel dat er in het vlees wat wij voeren pathogene E. coli's zitten, die worden immers in vlees voor humane consumptie ook aangetroffen, maar een gezonde hond moet daar niet ziek van worden. Maar goed, als je 's ochtends brokken voert en de maag pH is relatief hoog, dan kan zo'n beesies natuurlijk wel makkelijker toeslaan.
Door Lizzy
#1155778
*Dorothea* schreef: Er zit altijd E. coli in de darm, alleen kun je middels onderzoek wel specifiek pathogene E. colistammen kweken die er normaal niet thuis horen en daarmee aantonen dat de diarree daardoor wordt veroorzaakt. Dan heb je nog niet aangetoond dat dat komt door het vlees, het kan ook komen door de kont likken van de buurhond of ontlasting van de straat.
Ik denk wel dat er in het vlees wat wij voeren pathogene E. coli's zitten, die worden immers in vlees voor humane consumptie ook aangetroffen, maar een gezonde hond moet daar niet ziek van worden. Maar goed, als je 's ochtends brokken voert en de maag pH is relatief hoog, dan kan zo'n beesies natuurlijk wel makkelijker toeslaan.
Aha OK, dank voor de uitleg!

Overigens is het vetgedrukte volgens Mary Strauss (heet ze geloof ik) niet het geval. Zeker niet wanneer je 's morgens brok en 's avonds vers voert en er zoveel uur tussen zit. Zij vindt zelfs dat het in 1 en dezelfde maaltijd gevoerd kan worden. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het wel losloopt, anders zouden er veel meer honden ziek zijn. Ze eten 2 keer per dag brokken en met iedere keer keer dat ze aan de poepert van zichzelf of de buurhond zitten, kunnen ze besmet raken. Dat is normaliter niet het geval, denk ik. Ik heb ook ergens een plaatje over de pH waarde van maagzuur. Even zoeken.
Door Hilje
#1160652
Bedankt voor jullie antwoorden en licht op de zaak...ik ben een stuk wijzer in ieder geval want ik kon er maar moeilijk de vinger op leggen hoe het nou zat via de zoekfunctie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door