Beginnersvraagje: Lamspens+kipkarkas?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Miske
2-sterren

Berichtdoor Miske » Ma 19 Jan 2009, 20:59

Olly eet nu een kleine 2 maanden KVV (Haaksbarf).  Ik zou graag af en toe wat vleesstukken bijgeven maar om een aantal belangrijke en begrijpbare redenen, ga ik niet volledig omschakelen.  Olly is een hond met gevoelige maag/darmen dus ik ga ook niet te veel ineens proberen.  Mijn bedoeling was om in 't begin 1 (of 2) stukken vlees te geven per week en dit een maand lang dezelfde stukken zodat haar maag/darmen niet te snel van streek zijn.  Dan kan ik langzaam aan eens iets nieuw introduceren.

Ik heb van mijn toekomstige "leverancier" (privé-persoon hoor) de aanbieding gekregen om paardensnijlingen, lamspens en kipkarkas in te slaan.  Ik ga dat eerste nog niet nemen want deze grote hoeveelheden zijn nog niet te stockeren, maar lamspens en kipkarkas zie ik wel zitten.

Ik hoorde dat je die best kan combineren ivm het calciumgehalte (er zit denk ik te veel in pens of was het te weinig, waardoor ze diarree kunnen krijgen, kan dat??? en met een combi met kipkarkas zou je dan een evenwichtigere maaltijd krijgen????).  In elk geval heeft iemand me dat eens wijsgemaakt, dat je best kipkarkas en lamspens samen kan geven.  En het zou ook veilig + makkelijk zijn om mee te beginnen????

Als je dan besluit om dit te geven: Olly eet in 2 maaltijden.  Moet ik dan 's morgens bijvoorbeeld kipkarkas geven en 's avonds lamspens, of moet je die echt 2 dingen in 1 bak leggen en dat 's avonds herhalen????

Verder nog tips misschien over hoe ik het kan geven???  Ik veronderstel dat je het ook uit de vriezer moet halen 's avonds en ook in de ijskast moet laten ontdooien of mag dat ook op het aanrecht?

En is het "veilig" vlees, ik bedoel: kunnen ze dat helemaal opeten, of zit er iets aan/in wat honden niet mogen oppeuzelen?  Want Olly is ofwel supervoorzichtig (en likt aan vlees ipv er op te kauwen) of anders een soort vraatzuchtig beessie dat precies al weken geen eten meer heeft gehad  :o  ;D

Moet je dan ook dat vlees in kleine(re) stukken snijden???

Ik heb er superveel zin in!!!  Wellicht kan ik er vanaf begin februari invliegen want vanaf eind januari kan ik over de lamspens/kipkarkas beschikken!

Dankoewellekes en sorry misschien voor de dombo vragen!!!
Laatst gewijzigd door Miske op Ma 19 Jan 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef@nie
5-sterren

Re: Beginnersvraagje: Lamspens+kipkarkas?

Berichtdoor Stef@nie » Ma 19 Jan 2009, 21:51

Miske schreef:Ik hoorde dat je die best kan combineren ivm het calciumgehalte (er zit denk ik te veel in pens of was het te weinig, waardoor ze diarree kunnen krijgen, kan dat??? en met een combi met kipkarkas zou je dan een evenwichtigere maaltijd krijgen????).  In elk geval heeft iemand me dat eens wijsgemaakt, dat je best kipkarkas en lamspens samen kan geven.  En het zou ook veilig + makkelijk zijn om mee te beginnen????

Als je dan besluit om dit te geven: Olly eet in 2 maaltijden.  Moet ik dan 's morgens bijvoorbeeld kipkarkas geven en 's avonds lamspens, of moet je die echt 2 dingen in 1 bak leggen en dat 's avonds herhalen????

Verder nog tips misschien over hoe ik het kan geven???  Ik veronderstel dat je het ook uit de vriezer moet halen 's avonds en ook in de ijskast moet laten ontdooien of mag dat ook op het aanrecht?

En is het "veilig" vlees, ik bedoel: kunnen ze dat helemaal opeten, of zit er iets aan/in wat honden niet mogen oppeuzelen?  Want Olly is ofwel supervoorzichtig (en likt aan vlees ipv er op te kauwen) of anders een soort vraatzuchtig beessie dat precies al weken geen eten meer heeft gehad  :o  ;D

Moet je dan ook dat vlees in kleine(re) stukken snijden???

Pens en kipkarkas kunnen ook apart gegeven worden, MAAR dan moet het kipkarkas wel voldoende bevleesd zijn (wat kalere vleesbotten kun je dus inderdaad beter combineren met iets van spiervlees of orgaanvlees). Pens kan volgens mij ook gewoon wel apart gegeven worden, ik geloof niet dat het bijvoorbeeld erg laxerend werkt. Maar misschien verschilt dit per hond. Mijn hond kan dit in ieder geval prima aan. Het is in ieder geval niet zo dat je de dingen samen moet geven om het qua inhoud (bijv. calcium) completer/evenwichtiger te maken, aangezien je het blijft combineren met kvv. Dus van die ene maaltijd kipkarkas/pens loopt je hond heus geen tekorten o.i.d. op. Je MOET het dus ook niet persé die avond herhalen, je zou 's avonds ook weer kvv kunnen geven. Of ander barfmateriaal.

Pens kan volledig opgegeten worden. Kipkarkas ook. Kipkarkas is redelijk veilig, maar betere beginnersbotten zijn misschien kippennekken, die je in het begin even plat kan slaan. Je kan in de bibliotheek meer lezen over het voeren van botten en hoe je er mee moet beginnen en waar je op moet letten. Zou ik zeker even doen. Laat een hond in ieder geval nooit alleen tijdens het eten, altijd in de gaten houden.

Je hoeft het vlees niet in kleinere stukken te snijden, tenzij je hond schrokkerig eet.
Miske
2-sterren

Berichtdoor Miske » Ma 19 Jan 2009, 22:08

Dank je wel voor je reactie!!!  Erg duidelijk!  Olly Bolly is een hond die best gevoelig is met maag/darmen.  Ze at vroeger even Duck (met lange tanden, geen goede uitwerking op haar -> niet door de ontgifting wellicht).  Ik gaf haar vorige week (omdat ik met mijn Haaksbarf niet zo heel lang meer zal toekomen en hier in mijn regio niet aan te geraken is) nog eens Duck en dat lag er enkele uren later weer uit.  Dat herhaalde ik enkele dagen nog eens (ik dacht dat ze te erg geschrokt had) en weer die Duck er uit dus ik moet er toch wat mee opletten.  Op Haaskbarf doet ze het gelukkig schitterend!

Ik ken zelf weinig tot niets van vlees (ik ben vegetariër) en ben volledig blind dus zoiets kapot slaan of ontleden en helpen met eten vind ik altijd lastig.  Ik ga dus mijn vader opzoeken en vragen (heeft nog gewerkt in een slachterij vroeger) om hier wat mee te helpen.  Ik ben sowieso wat bang om dit alleen te geven dus dan vraag ik aan mijn pa wel om eens langs te komen en te kijken hoe ze het er op doet!

Moet je kipkarkas ook plat slaan?  Sorry, erg dombo vraagje, maar ja, ik ken er nix van!

Inderdaad, kippennekken zouden fantastisch zijn om mee te beginnen, en ook lamsribben zou volgens mijn geleidehondencentrum goed zijn.

'k Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!!!
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Ma 19 Jan 2009, 22:39

Ik zou zeker de pens icm de kipkarkas geven als Olly een gevoelige maag heeft, ik heb ook een hond met een gevoelige maag en die krijgt zware diarree als ze alleen een pensmaaltijd krijgt, ze kan daar goed ziek van zijn.

Zorg dat het vlees op kamertemperatuur is als het het geeft, dus even een uur of 2 voor het geeft op het aanrecht neerleggen, zodat het minder koud is als je het geeft.

Als je aan kippennekken kan komen is het ideaal, maar als dat niet kan, dan zou ik gewoon de kipkarkas geven en eerlijk gezegd zou ik het niet platslaan, dat lijkt me onnodig.

Lamsribben zijn absoluut geen beginnersbotten, dus ik zou eerst rustig de kip geven en pas als dat goed gaat andere botten proberen, maar ik zou dan eerder denken aan konijn, parelhoen, kwartel, haas en pas daarna misschien een keer lamsribben (en nooit een enkel rib geven  ;)). Er zijn ook vleesleveranciers die allerlei barfprodukten voor een schappelijke prijs thuisbezorgen, misschien dat dat een optie is voor je, want als je kvv geeft is het goed om barf dingetjes te geven die niet in kvv zitten en kip en pens zit er toch meestal wel in  :)

Verder wens ik je veel succes! En ik ben benieuwd hoe het gaat  ;)
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Ma 19 Jan 2009, 22:42

Je kan overigens het vlees of op het aanrecht laten ontdooien of in de koelkast, op het aanrecht gaat natuurlijk sneller.

Een kipkarkas kan trouwens in zijn geheel verorberd worden door Olly ;)

En idd, ik denk dat het een goed idee is als je vader meekijkt in het begin, zodat je weet of ze rustig eet en dan kan je daar de volgende keer rekening mee houden.
Miske
2-sterren

Berichtdoor Miske » Ma 19 Jan 2009, 23:00

Dank voor de reactie!  Ik ken iemand die supergoedkoop kan leveren maar die gaat het zelf halen en haalt wat er te krijgen valt.  Ja, die bestellingssites heb ik al eens bekeken maar het gaat toch beter via die persoon, ook omdat ik maar 1 tot hoogstens 2x/week voorlopig iets van echt vlees wil geven naast de KVV.

Jep, ik ben keibenieuwd hoe het zal lopen binnen een weekje of 2.  Wellicht blijf ik net nadat ik het vlees heb gekregen, bij mensen logeren en dan neem ik dat vlees wel niet mee want da's te lastig dan ;).  Dus dat wordt iets voor begin februari.  Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaat doen daarop.

Ik moet zeker ook mijn pa hebben om de juiste hoeveelheden een beetje te nemen want ik ben iemand die heel erg staat op Olly's gewicht ;).

'k Hou jullie op de hoogte.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”