Calciumoxalaat stenen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Calciumoxalaat stenen

Berichtdoor Barfplaats

Sleepy
1-ster

Calciumoxalaat stenen

Berichtdoor Sleepy » Di 13 Jan 2009, 18:47

Goedendag allemaal,

Gister is bij onze een na oudste kater een operatie gedaan om voor de tweede maal blaaststenen te verwijderen. Het blijken calciumoxalaat stenen te zijn. Hij moet van de DA op dieet voer maar dat is nogal lastig gezien het feit dat wij zes katten hebben die allen gewend zijn de hele dag te kunnen eten. De andere katten mogen waarschijnlijk dit dieetvoer juist niet hebben omdat ze dan juist sruvietstenen kunnen krijgen.

Ik ben al het een en ander aan het surfen geweest en ben er al achter dat in tegenstelling tot bij struvier bij calciumoxalaat de urine juist minder zuur moet worden. Nu is mijn vraag, weet iemand hoe ik dat eventueel met een bijvoeding of supplement of homeopathie kan bereiken? Zijn er verder nog middelen die hem kunnen ondersteunen?

Onze oudste kater heeft nu al een tijdje nierfalen, hij is 23 dus zo vreemd is het niet, maar hij krijgt al een tijdje berberis vulgaris solidaga en viraurea. Zijn die voor deze kater ook geschikt of moet ik dat eventueel nog aanvullen met wat anders? Overigens gaat het met de oudste heel goed, hij krijgt zonder dat de DA dat weet elke avond een hap vers vlees en geniet daarvan, de rest krijgt hij blikvoer (dieet) met veel water erdoorheen. Hij is inmiddels tegen de verwachting van de DA in weer wat aangekomen en het gaat beter!! Dus daarin onze dank voor jullie advies.

Groet, Sleepy
Hitam
5-sterren

Re: Calciumoxalaat stenen

Berichtdoor Hitam » Wo 14 Jan 2009, 11:53

Waarom zet je niet alle katten op vers? Dan ben je waarschijnlijk van alle problemen af.
el-grillo
2-sterren

Berichtdoor el-grillo » Wo 14 Jan 2009, 13:16

Bij één van mij twee katers was ook oxalaat geconstateerd. Op hele jonge leeftijd zelfs... Ik heb toen via mijn dierenarts Hill's x/d voorgeschreven gekregen, maar heb dit echter nog nooit gegeven (dus als er nog liefhebbers zijn hier op het forum, je mag het gratis bij me op komen halen ;)). Ik heb ze allebei meteen overgezet op vers (toevallig was ik me daar al over aan het inlezen) en ze doen het er beide super op!!! ;D En inderdaad dus nooit problemen met de één mag het voer van de ander niet eten enzo... Ik ben ervan overtuigd dat vers voor iedere kat het beste is; gezondheidsproblemen of niet. En over het verhaal dat vers i.v.m. het verder verzuren van urine bij calciumoxalaat niet goed is, heb ik me ook wel afgevraagd... maar Sam (de kater met oxalaat) heeft sinds hij op verst staat, nooit meer last gehad. En ik geef geen speciale bijvoeding of extra suplementen. Wat ik wel altijd doe, is ook wat extra vocht over het voer als ik kvv geef. Veel vocht is ook één van de belangrijkste dingen bij nierproblemen, dus dat zou ik er ook zeker inhouden!
Laatst gewijzigd door el-grillo op Wo 14 Jan 2009, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sleepy
1-ster

Berichtdoor Sleepy » Za 17 Jan 2009, 15:44

Het probleem is dat deze kater bij uitstek een kater is die veel harde brokjes eet... hij komt bij een ander gezin vandaan en heeft dat daar al geleerd... Hij eet nu idd met de andere oude kater vers voer in de avond mee maar overdag moet ik natuurlijk ook wat.... Dus vandaar de vraag wat hem extra kan ondersteunen...

Overigens ben ik blij dat ik van dat X/D maar een blikje heb meegenomen... want hij moet het echt niet... en ik geef hem geen ongelijk... ik zou ook geen droge bruine boterham eten (daar ruikt het het meeste naar)

Groetjes.. Sleepy
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Za 17 Jan 2009, 15:57

kun je overdag geen vers geven dan?

of snap ik 't niet?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”