jonge honden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

jonge honden

Berichtdoor Barfplaats

Huskymeisje
5-sterren

jonge honden

Berichtdoor Huskymeisje » Zo 21 Dec 2008, 01:47

Onze honden zijn nu ruim 16 maanden oud. Ik voer de honden op het oog en dat gaat heel goed. In de praktijk is het nu dus zo dat Qilaq (de husky) minder eet dan de percentages die worden aangegeven maar Hisja (de grote gevaarlijke DH) juist meer. Omdat ze het er zo super op doen blijf ik het ook zo doen hoor maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af of Hisja nu een hond is die meer nodig heeft of dat dit in de toekomst nog zou kunnen veranderen. Ze is tenslotte nog maar 16 maanden oud. Ik ga op dit moment zeker niet minderen want dan wordt ze te mager denk ik. Ze is en blijft nu mooi in model.

En eigenlijk verbaasd het me heel erg dat Qilaq maar zo weinig eet. Ze is mooi slank en zeker niet te mager maar ze krijgt wel ontzettend veel beweging. Naast de dagelijkse wandelingen, staat ze ook met regelmaat voor de step. O.K. op die dagen pas ik haar wandelingen wel wat aan maar toch, ik had verwacht dat een hond die zoveel werkt ook veel meer voer nodig zou hebben.
Lizzy
Moderator

Re: jonge honden

Berichtdoor Lizzy » Zo 21 Dec 2008, 07:27

Ja, ik snap dat het je verbaast! Mij verbazen dit soort dingen ook altijd weer. Maar het is net als met mensen. Je hebt mensen die de hele dag lopen te eten en prachtig slank blijven en je hebt mensen die al aankomen als ze aan chocolade denken. Zo is het ook met honden. Ik heb hier drie Dalmatische Honden. Linga is op 3 jarige leeftijd gecastreerd en ik dacht dat ze ook wel 20% minder voer nodig zou hebben. Niks is minder waar. Ze eet op het moment meer dan onze reu, die een kilootje of 5 zwaarder weegt en altijd veel voer nodig heeft. Ze vreet op het moment een kilo per dag (zij weegt zelf 27 kg) en nog is ze slank als een den!
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Zo 21 Dec 2008, 13:59

Hier dezelfde ervaring, en het kan ook nog veranderen in de loop van de tijd  :D Kátur at als pup best veel, heeft een tijd evenveel gegeten als Tara (ze zijn 15 en 20 kilo) en nu krijgt hij duidelijk minder vanwege extra spekjes  ;D
Tara was toen ik haar kreeg een echt gratenpakhuis, pas toen ze ging barfen kwam ze op gewicht maar ook na de castratie moest ze gewoon ruimschoots eten om niet mager te worden, dat maakte helemaal niks uit. Pas het afgelopen jaar (ze wordt 12 in het voorjaar) ben ik wat minder gaan voeren omdat ze zowaar ook spekjes kreeg. Bij haar kan ik het ook aan wat minder activiteit koppelen, ze loopt nog steeds zonder problemen flinke wandelingen en gaat onvermoeibaar met de paarden mee, maar ze loopt minder te hollen tijdens een wandeling, ipv 6x de afstand loopt ze nu 3x de afstand.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Zo 21 Dec 2008, 15:26

is hier ook zo, zimba is de rustige en maakt zich tijdens een wandeling niet echt moe, vince daarintegen is net een wervelwind die van hot naar haar vliegt, is altijd in beweging en volgens mij kan ie niet eens normaal lopen....
Zimba eet altijd goed, keurig zijn bak leeg.
Vince daarintegen eet zo'n 4 keer per week, de andere keren weigert ie ook maar naar zijn bak te kijken!
hij eet zo'n kleine 500 gr en zimba 450.
Maar als vince zijn 'eet' dagen heeft, dan heeft ie vaak nog moeite met die 500gr.
Maar ze zien er allebei uit om door een ringetje te halen!
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Zo 21 Dec 2008, 18:23

Tja het blijft verbazen. Als ik dan lees dat een Dalmaat een kilo per dag vreet, als mijn beren dat zouden doen kan ik ze over twee weken wegrollen. Die mogen daar dus alleen maar van dromen. Dame die nog 100% in de groei is, krijgt 660 gram per dag, waarvan ook nog eens 15% groente. En ik schat haar op dit moment toch rond de 50 kilo. Tja de ene is de andere niet.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”