Hardnekkige haarbal?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Hardnekkige haarbal?

Berichtdoor Barfplaats

hermine
3-sterren

Hardnekkige haarbal?

Berichtdoor hermine » Do 27 Nov 2008, 13:44

Ik weet bijna zeker dat er ergens een haarbal dwarsligt bij onze kater, maar ik wilde het jullie toch even voorleggen om zeker te weten dat ik niets over het hoofd zie.

Maandagochtend begon poes te spugen: parelhoenbotjes van zondagavond en een deel van zijn ontbijtkuiken. Hij leek verder niet ziek en 's avonds heeft hij met smaak zijn kwartel naar binnen gewerkt die er 's morgens deels weer lag met wat ingeslikt haar. 's Avonds wou hij niet eten en heeft hij alleen een geklutst eitje gehad.
Gisteren heb ik anti-haarbalpasta gehaald en hem kuipjesvoer gegeven. Dat is allemaal netjes binnengebleven.  Vannacht heeft hij kennelijk uitgebreid staan grazen; ik vond vanmorgen meerdere kotsplekken met alleen vocht en grassprieten erin, maar géén haarbal.

Wat mag ik van die haarbalpasta verwachten: glijdt die vermoedelijke haarbal nu via zijn darmen eruit?
En omdat ik maandag veel onverteerde botjes van die parelhoen heb gevonden, durf ik hem nu eigenlijk niet zo goed karkasjes te laten eten: ik heb het idee dat dat zijn maag alleen maar meer irriteert.

Heeft iemand nog advies?
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Hardnekkige haarbal?

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 27 Nov 2008, 14:04

Geen ervaring met die haarbalpasta eerlijk gezegd. Maar het klinkt voor mij alsof jouw kat ff problemen heeft met het verteren van bot, misschien een virus dat maag en/of darm irriteert, dat kan maar zo. Je zou ff kunnen malen of tussendoor wat kvv voeren.
hermine
3-sterren

Berichtdoor hermine » Do 27 Nov 2008, 15:23

Tja, dat zou ook heel goed kunnen... Hij lijkt niet ziek, maar is wel wat rustiger dan anders en slaapt ook meer.
KVV zou een goed idee zijn, ware het niet dat poes dat niet wil eten. Gemalen spul is vreemd en vies, want daar kun je niet op kauwen. Vandaar dat ik maar van die paté had gehaald, dat wil er nog nét in.
Een paar dagen paté en spiervlees kan geen kwaad denk ik? Dan begin ik over een paar dagen als het spugen over is wel weer met het gewone barfmenu.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Do 27 Nov 2008, 15:43

ik heb hier een keer bij sien een vaste haarbal gehad. ze had er gewoon een ordinaire verstopping door. weinig eten, veel kotsen, en niet poepen. ze was ook misselijk en rekte zich de hele tijd uit, haar buik voelde gassig aan.

haarbal pasta maakt het glibberig. het komt er dan makkelijker langs de voor- of achterkant uit.
hou het goed in de gaten, het kan ook een virusje oid zijn.
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Vr 28 Nov 2008, 13:17

Haarbalpasta moet je een paar dagen geven.
Ik zou echtr nu even minder bot geven.
hermine
3-sterren

Berichtdoor hermine » Zo 30 Nov 2008, 15:52

Wel, poes heeft een paar dagen makkelijke happen gehad in combinatie met haarbalpasta. Het spugen is opgehouden, en poes is weer helemaal de oude. Nog bedankt voor jullie advies!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”