vit k3

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

vit k3

Berichtdoor Barfplaats

M.P
4-sterren

vit k3

Berichtdoor M.P » Wo 12 Nov 2008, 21:50

ik ben een vit k3 tegen gekomen in een kvv ( bibi), als ik goed kan lezen toch, deze is toch een syntetische vit. of ben ik mis, en is zeer ongezond?
wie weet daar meer van...

groetjes
Staftime
5-sterren

Re: vit k3

Berichtdoor Staftime » Wo 12 Nov 2008, 22:56

http://www.encyclo.nl/begrip/vitamine%20K3

Het volgende vond ik op een site over vogels:

Voorwaarde voor een goede vitamine K1-werking is dat er voldoende andere vitamines verstrekt worden, maar dan wel zonder K3. Vitamine K3  heeft alleen maar invloed op de bloedstolling, waarbij moet worden opgemerkt dat bij een acuut geval van vitamine K-tekort dierenartsen geen vitamine K3, maar vitamine K1 verstrekken. Over andere eigenschappen van K3 (behalve dan die van bloedstollende werking) is niets bekend. In de literatuur wordt zelfs benadrukt dat vitamine K3 tegen cumarine helemaal niet werkt.(Cumarine zou bovendien giftig zijn voor de lever.) Bij publicaties die menadion propageren, wordt trouwens nauwelijks over de werking van K3 gesproken, maar wel over die van K1, wat volksverlakkerij is. Er wordt namelijk gesuggereerd dat het kunstmatige K3 dezelfde werking heeft als K1. Daar komt bij dat K3  ten opzichte van K1 mogelijk nog een behoorlijk aantal  schadelijke bijwerkingen heeft:

Wisselwerking met - en destabilisatie van - rode bloedlichaampjes bij hemolyse, respectievelijk hemolytische bloedarmoede (in dit verband is ook te denken aan feather dusters)

Giftigheid voor levercellen

Mutagene werking (door vorming van radicalen) (=kankerverwekkend. Vertaler)

Beendermisvormingen door falende cumarineafbraak.

Plasma-membraanstoornis

Verandering in de calciumhuishouding, wat weer zowel stolling als het opruimen van bloedproppen verstoort.

Beschadiging van milt en nieren

Veel werkingen van menadion in de weefsels zijn nog niet onderzocht en dus is er gevaar voor nog meer beschadigingen

Opslag in weefsels (bij consumptiedieren bestaat het gevaar van opname van menadion wat in levensmiddelen verboden is).

Heel openhartig geven vitamine K3-lobbyisten de reden voor het gebruik van vitamine K3 bij dieren aan: het is goedkoop. Dat blijkt duidelijk uit de cijfers die KOLB e.a. opgeven: een kilo K1 kost € 26.000. Dezelfde hoeveelheid K3 kost daarentegen slechts € 181 !

Intussen zijn enige voederfabrikanten er al toe overgegaan hun preparaten van de volgende  mededeling te voorzien: “zonder vitamine K3 “. Daardoor kan de vogelfokker deze verdachte vitamine weglaten en daarvoor in de plaats vitamine K1 apart gebruiken. Als men een vitamine K1-preparaat uit de apotheek gebruikt, dan moet men erop letten dat de hulpstoffen niet giftig zijn. Op dit ogenblik is er slechts één preparaat in druppelvorm in Duitsland op de markt, waarvan de hulpstoffen niet giftig worden geacht. Het gaat om de kanavit-druppels van de firma Medphano. (Noot van de vertaler: er zijn tegenwoordig verschillende andere preparaten te krijgen, bijv. Davitamon.)

Door de toelating van vitamine K1 in het industriële diervoeder is het nu mogelijk dat producten met wat meer K1  en zonder K3 op de markt komen. Het zal zeker interessant zijn te weten welke firma’s voor een vitamine K1-toevoeging besluiten. Wie uit de onduidelijke productinformatie niet kan opmaken welke vitamine K er in de voeding zit, kan om opheldering vragen bij de betreffende firma. In het verleden was het niet verplicht een toevoeging van K3 te vermelden. Zo stond bijvoorbeeld bij veel kippenvoer niet vermeld dat er K3 in zat terwijl dat wél het geval was.

Bron: http://home.hetnet.nl/~bec-info2/k1.htm

Deze gaat over honden en Vit K3
http://www.omarmdetijger.nl/dier3.htm
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 13 Nov 2008, 10:35

Je zou het even bij Dorotha na moeten vragen maar bij mijn weten gebruikt Bibi geen enkel vitamine/mineralen preparaat.
M.P
4-sterren

Berichtdoor M.P » Do 13 Nov 2008, 22:14

dan ga ik dat toch eens doen, heb nog eens op de site gekeken of ik mij niet heb vergist maar nee, er staat k3, ik zou het toch spijtig vinden, gewoonweg wat ik er over lees...

groetjes
M.P
4-sterren

Berichtdoor M.P » Za 27 Dec 2008, 18:17

ik heb er eens over gemaild, maar over dat nog geen antwoord gekregen, ga in de loop van volgende week toch nog langs, en dan eens vragen waarom dat ze dat er in doen........

groetjes
dogsunlimited
5-sterren

Berichtdoor dogsunlimited » Za 27 Dec 2008, 20:08

Uit vrijwel eerste hand is mij ooit verteld dat in Bibi sojahullen zitten en soja is rijk aan natuurlijk vit. K3. Nu ben ik al absoluut geen voorstander van soja in diervoeding en is weer een bewijs dat diervoederfabrikanten niet vrijgeven wat er exact in hun voeding zit.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Za 27 Dec 2008, 22:20

[quote="SandraH"]
Uit vrijwel eerste hand is mij ooit verteld dat in Bibi sojahullen zitten en soja is rijk aan natuurlijk vit. K3. Nu ben ik al absoluut geen voorstander van soja in diervoeding en is weer een bewijs dat diervoederfabrikanten niet vrijgeven wat er exact in hun voeding zit.
[/quote]

Sojahullen  :o  :o dat is in mijn ogen puur afval. Het zou vermeld moeten staan bij de ingredienten als  "plantaardige bijprodukten", maar ik vind het in een diervoeder dus echt niet thuishoren.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 28 Dec 2008, 08:34

Oh maar Bertus heeft die sojahullen er lang geleden al weer uitgehaald hoor. Dat beviel hem zelf ook niet. En het is niet rot bedoeld, maar van die website klopt echt drie keer niks meer. Qua inhoud over Bibi is ie volgens mij voor het laatst geupdate toen Bertus nog leefde. En Bertus veranderde iedere klipklap de inhoud van het voer. Maar het voer is nu al jarenlang zeer stabiel, qua ingredienten.
dogsunlimited
5-sterren

Berichtdoor dogsunlimited » Zo 28 Dec 2008, 12:20

[quote="Lizzy"]
Oh maar Bertus heeft die sojahullen er lang geleden al weer uitgehaald hoor. Dat beviel hem zelf ook niet. En het is niet rot bedoeld, maar van die website klopt echt drie keer niks meer. Qua inhoud over Bibi is ie volgens mij voor het laatst geupdate toen Bertus nog leefde. En Bertus veranderde iedere klipklap de inhoud van het voer. Maar het voer is nu al jarenlang zeer stabiel, qua ingredienten.
[/quote]

OK, dat is fijn dat hij tot diezelfde conclusie was gekomen. ;)
Ik weet niet in hoeverre het voer stabiel is. Het is een opmerking die bijblijft en waarvan ik dan besluit het niet te promoten of te kopen. De website vind ik een drama om klanten mee te overtuigen.
M.P
4-sterren

Berichtdoor M.P » Zo 04 Jan 2009, 14:30

vroeger werd er een premix toegevoegd...daardoor k3.
het spiervlees is nu 10 a 13 percent.....
de rest maar heel vaag.....
tja...

groetjes
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”