verse makreel

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

verse makreel

Berichtdoor Barfplaats

vagebond
5-sterren

verse makreel

Berichtdoor vagebond » Vr 07 Nov 2008, 14:32

Ik heb net makreel bij de viskraam gekocht, hij beweerde dat de vis vers uit het water komt en niet een etmaal is ingevroren. Wat moet ik nu weer doen? Hij had trouwens ook panharing, voor de volgende keer dan.
MoniqueAppels
5-sterren

Re: verse makreel

Berichtdoor MoniqueAppels » Vr 07 Nov 2008, 15:23

Ik vries nooit vis in maar geef het direct.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 07 Nov 2008, 17:45

Dit pluk ik van Wikipedia:

De Anisakis (ook haringworm genoemd) is een wormachtige, behorend tot de nematoden, die voorkomt in zeevissen zoals kabeljauw, makreel en haring.

Wanneer de mens de larven via het voedsel binnenkrijgt kan een darmontsteking ontstaan met hevige buikkrampen. Ook kan de worm de darmwand doorboren en zich nestelen in het spierweefsel. Het kan aanleiding zijn tot ernstige buikpijnen en zelfs ophoesten van de nematode. In ernstige gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk.

In minder ernstige gevallen verdwijnt de parasiet vanzelf via de ontlasting of wordt gedood door het afweersysteem van het lichaam. Sinds 1968 zijn de Nederlandse vissers verplicht rauwe vis, en dus ook haring een etmaal bij -20 °C te bewaren of gedurende een bepaalde tijd in een zure marinade te leggen. Hierdoor wordt anisakiasis (haringwormziekte) in Nederland vrijwel niet meer aangetroffen. In landen waar veel rauwe vis wordt gegeten, zoals Japan, komt anisakiasis nog geregeld voor.

------- bron wikipedia---------

Denk trouwens dat de gemiddelde haringworm direct het loodje legt in het zure maagzuur van de hond.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”