Ervaringen vruchtbaarheid?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

MirandaK
3-sterren

Berichtdoor MirandaK » Do 06 Nov 2008, 19:38

Ik kreeg onlangs de opmerking voor m'n kiezen dat 'de laatste tijd de teven van mensen die rauw voerden vaker leeg bleven of kleine nesten kregen'. Er werd een link gelegd naar het feit dat karkassen ed toch slachtafval zijn, maar daar ben ik niet op ingegaan. En dat doet er voor de discussie ook niet toe. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van fokkers die eerst brok voerden en later zijn overgestapt. Zien jullie verschillen in vruchtbaarheid bij bijvoorbeeld overstap-honden en op KVV/BARF opgegroeide honden? Of zie je eigenlijk geen verschil, en is er niet direct een relatie te leggen tussen vruchtbaarheid en voeding (mits deze aan basisvereisten voldoet?).

Ook ben ik wel benieuwd naar fokkers die van rauw weer naar brokken geswitcht zijn, maar ja, die zal ik hier natuurlijk niet vinden. Ik plaats ditzelfde topic ook bij de Discussie Barf, omdat het beide deelonderwerpen aangaat.
Angelique
5-sterren

Re: Ervaringen vruchtbaarheid?

Berichtdoor Angelique » Do 06 Nov 2008, 19:52

Tja, of het komt door het eten, wie het weet mag het zeggen.  Ik ben ooit begonnen met brok (Prins Super) +kvv (rodi) MIjn eerste nest was 1 pup, mijn 2de nest was 4 pups. Daarna is alles over gegaan op kvv + BARF en toen hadden we weer 4 pups. Een van die pups is groot geworden op het eerste jaar kvv + BARF en daarna 100% BARF en zij kreeg 2 jaar geleden 9 pups.

Hier dus in ieder geval geen last kleinere nesten of leeg gebleven teven. Maar goed, dat is hier,  ik voer 100% BARF, ik weet wat ik voer en wil dat toch niet echt vergelijken met de situatie dat men 100% kvv voert, want je hebt natuurlijk kvv's en kvv's en tussen rauw voeren en rauw voeren zit natuurlijk soms ook een hemelsbreed verschil.
Ik zie overigens geen link met:  karkassen = slachtafval. Slachtafval is een relatief begrip, dat wat wij Ollander slachtafval noemen wordt elders in europa gewoon door de mens gegeten. En de gevogeltekarkassen die ik koop zijn gewoon voorzien van een EG vignet en als ik ze niet koop gaan ze naar de horeca. Dus tja. 

Gelukkig zie ik bij alle brokvoerende fokkers om mij heen alleen maar tot de nok toe gevulde werpkisten staan :-X Scheelt dan wel weer dat hun zelden tot nooit hun voer daarvan de schuld geven.
MirandaK
3-sterren

Berichtdoor MirandaK » Wo 10 Dec 2008, 18:27

Daar heb je gelijk in hoor, ik denk nog steeds dat dit soort verhalen in de 'wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet' categorie thuis horen. Maar ik was gewoon benieuwd of iemand anders daar ooit eens een onderzoekje naar heeft gedaan ofzo, of, zoals in jouw geval, mensen die eerder het tegenovergestelde ervaren.

En je hebt zeker gelijk als je zegt dat bij problemen bij brokvoerende fokkers er niemand iets achter de brok zoekt...
sylvia
5-sterren

Berichtdoor sylvia » Do 18 Dec 2008, 09:58

De fokker waar ik mijn eerste Amerikaan kocht die voerde al jaren versvlees haar honden krijgen gemiddeld 9 pups terwijl bij de meeste andere fokkers 4 toch wel normaal was. Er werd dus ook achter haar rug om gesmoezeld dat ze haar honden vast de één of ander hormoon gaf  ::) Mijn honden hebben altijd goeie nesten gehad en altijd vers gegeten.
lauraV
5-sterren

Berichtdoor lauraV » Wo 14 Jan 2009, 17:01

ik denk zelf ook dat honden met kvv en barf veel gezonder en dus ook vrolijker zijn , waaroor denk ik ook vruchtbaarder.
denk dat het ( net zo als bij de paarden) tussen de oren zit waardoor ook de hormonen beter tot zn recht komen.
Sietie
5-sterren

Berichtdoor Sietie » Do 15 Jan 2009, 12:53

volgens mij maakt de nest grootte niks uit of je nu brok voert of vers...als ik bij medefokkers rondkijk die alleen brok voeren zie ik net zo veel grote en kleine nesten als dat ik bij mijn versvoerende collega boxer fokkers kijk...
ik denk eerder dat het in de lijn zit ...grote of kleine nesten... veel inteelt vaak ook veel kleinere nesten...
Ik denk echt niet dat je dit af kunt schuiven op wel of niet vers.... ;)
1eboa
4-sterren

Berichtdoor 1eboa » Do 15 Jan 2009, 14:15

Het is alleen speculeren, er is nog nooit onderzoek naar gedaan. Mijn honden barfen al een jaartje of wat, helaas heeft de dekking, ook nog op het tijdstip dat het volgens de progesteronwaarde moest gebeuren, geen puppies gegeven. Het aantal pups wordt bepaald door het moment van de dekking en natuurlijk in sommige bloedlijnen en bij grote rassen zijn de nesten duidelijk groter. 
Decibels

Berichtdoor Decibels » Wo 28 Jan 2009, 19:00

ik zie deze topic nu pas...

Mijn honden hebben altijd half brok/half KVV gehad...tot ik een jaar of 5 terug helemaal op de KVV ging.

Ik merk geen verschil in de grootte van nesten...nu heb ik toevallig een 'nestje' van één pup, maar dezelfde moeder had vorig jaar een nest van 6 pups.
Het gemiddelde bij mijn ras is 3.2 pups. Mijn nesten zijn gemiddeld 4-5 pups.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”