Vlees drogen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vlees drogen

Berichtdoor Barfplaats

Nyncke

Vlees drogen

Berichtdoor Nyncke » Za 18 Okt 2008, 14:35

Ik las hier net iets over vlees drogen.

Kunnen mensen vertellen hoe ze dat met verschillende soorten vlees doen. Dat is altijd handig om te weten. Bovendien wilde ik weten of het altijd in de oven moet ( dure hobbie )

Andere vraag is, hoe kun je het voeren? Aangelengd met water of gewoon zo.
Nynke
5-sterren

Re: Vlees drogen

Berichtdoor Nynke » Za 18 Okt 2008, 14:44

Hoi Nyncke  :D ;)

Ik droog meestal kip, filet of hartjes of maagjes. Ik droog het niet in de oven, maar in een droogmachine. Deze droogt op 50 graden. Er zitten een aantal droogroosters bij, samen kan ik ongevee 1,5 tot 2 kilo vlees drogen. Het duurt ongeveer 8-12 uur, afhankelijk van de dikte van het vlees.

Ik leng het niet aan, gebruik het puur als beloningskoekjes. Als het vlees kurkdroog is, kun je het gewoon in ee pot of zak bewaren. Als het niet helemaal goed droog is, moet je het invriezen ofin de koelkast bewaren.

Lever kun je ook drogen, maar dat is wat omslachtiger omdat het erg plakt.
Cindy de Wolf
5-sterren

Berichtdoor Cindy de Wolf » Za 18 Okt 2008, 16:09

Nynke F schreef:

Lever kun je ook drogen, maar dat is wat omslachtiger omdat het erg plakt.

Biologische lever plakt (bijna) niet en is dus zeer goed te doen ;)
Ik heb dus ook een droogmachine en daarnaast een snijmachine om het in dunne plakjes te snijden. Als ik geen tijd heb om te wachten tot het wat ontdooid is, dat moet nu eenmaal met een snijmachine, gooi ik het onder de lintzaag door. Ik droog van alles; kipfilet, hart, long, kopvlees, tong, kippenvlees, kalkoenvlees, antilope, springbok, wildassorti, alle enkelvoudige soorten Duck, pens. Kortom nooit gebrek aan variatie. Ik droog het meestal goed door en dan staat hij wel 18 uur te draaien. Ik geef het ook als beloning.
Jeroen Otto
1-ster

Berichtdoor Jeroen Otto » Za 18 Okt 2008, 16:13

Ik heb net de Rommelsbacher DA 750 besteld in Duitsland. Ik hoop hem komende week binnen te krijgen...

Ik heb nu kippenhartjes in de over liggen...  ::)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”