constant verharen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

constant verharen

Berichtdoor Barfplaats

robbiekomvoor
5-sterren

constant verharen

Berichtdoor robbiekomvoor » Ma 06 Okt 2008, 21:15

faycka is mijn duitse herder van ruim 11 jaar en nog super fit,alleen verhaart ze al behoorlijk lang,er is eigenkijk geen verschil tussen  zomer of  winter.faycka is een gecastreerde teef.ze krijgt hoofdzakelijk verschillende soorten kvv,afgewisseld met barf en gepureerde groente, s'morgen iets van karnemelk,yoghurt,huttenkase of een vet visje.verder 2 maal per week een rauw eitje en 2 capsules visolie per dag.heb een tijdje zeewier gebruikt,maar ook dat gaf geen verbetering.heeft iemand misschien tips?
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: constant verharen

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 06 Okt 2008, 21:56

Ben bang dat het een hormonenkwestie is, dus dat los je zelfs met vers voeren niet op. Castreren gooit de hormonenhuishouding fors in de war en dat heeft duidelijk effect op de vacht. Voeg daarbij de leeftijd, oudere honden verharen toch al meer en niet meer netjes in voor- en najaar, en je krijgt een hond die continu haar verliest.
Tara is ook 11 en ook gecastreerd  :D en die verliest ook altijd wel wat haar, niet dramatisch maar wel duidelijk.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Do 09 Okt 2008, 10:19

Wat mij hielp met een hond die jarenlang continue verhaarde is het boek:
Stop het verharen van uw hond van Rita Pouw
(ondertitel: met de bioritmische borstel- en vachtverzorgingsadviezen).

Het is even wat leeswerk en wat zoeken wat voor jouw hond het geldende advies is (ik heb een kruising, dus heb wat langer moeten zoeken), maar nu ik dit advies toe pas haart hij een stuk minder en ik hoef (lees mag absoluut) niet meer zo vaak borstelen, ben ik ook blij omdat ik minder werk eraan heb ;D :D
Ze hadden mij achteraf namelijk ook al jarenlang het verkeerde gereedschap gegeven en dat nog wel voor een "gerenomeerde" trimsalon.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 09 Okt 2008, 14:43

Nou, borstelen doe ik bijna nooit  :-[ dus daar kan eht haast niet aan liggen  ;D
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Do 09 Okt 2008, 18:09

Kruimel schreef:Nou, borstelen doe ik bijna nooit  :-[ dus daar kan eht haast niet aan liggen  ;D

Braaf  ;D ;D ;D
Haha mij hebben ze altijd gezegd goed en vaak borstelen en me dan ook nog eens het verkeerde gereedschap geven  >:( :o
Doe jij het al vanzelf goed door zelden te borstelen  8)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 09 Okt 2008, 22:11

ALS ik borstel dan met een kam, eentje met vrij fijne vertanding, en een haren borstel voor de losse haren, en soms een rubber noppending voor het bovenhaar. Op het moment komt er veel af dus borstel en kam ik wel een paar keer per week maar verder eigenlijk zelden.
Nou heb ik ook makkelijke honden, qua vacht. Kátur heeft wel lang haar maar dat klit helemaal niet, errug handig. En Tara heeft een korte herdervacht dus daar hoef ik ook niet veel aan te doen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”