geitenkaas

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

geitenkaas

Berichtdoor Barfplaats

vagebond
5-sterren

geitenkaas

Berichtdoor vagebond » Di 23 Sep 2008, 18:56

Vandaag hoorde ik van een klant dat kaas slecht zou zijn voor de nieren van honden. Zelfs een brokje kaas iedere dag is niet goed. Ik geef met uitlaten als beloning stukjes geitenkaas. Hoe zit het nou?
me and my boys
5-sterren

Re: geitenkaas

Berichtdoor me and my boys » Di 23 Sep 2008, 18:57

pff, zou het eerlijk gezegt niet weten.
Wel geef ik de jongens iniminie stukjes kaas als beloning tijdens de training
dorinekok

Berichtdoor dorinekok » Di 23 Sep 2008, 19:07

er zit veel zout in kaas en dat is niet echt geweldig. Of een klein brokje echt kwaad kan... dat betwijfel ik.
vagebond
5-sterren

Berichtdoor vagebond » Di 23 Sep 2008, 19:29

Ik dacht dat geitenkaas minder zout was, ik vind tenminste het minder zout smaken dan de kaas, die we vroeger altijd hadden.
annetenmick
3-sterren

Berichtdoor annetenmick » Di 23 Sep 2008, 20:23

Bij mij op puppyles zeggen ze dat 1x per week belonen met kaas echt geen kwaad kan. En ik ben het daar ook wel mee eens denk ik. Als je het met inimini kleine dingetjes doet kan het geen kwaad lijkt me.
vagebond
5-sterren

Berichtdoor vagebond » Di 23 Sep 2008, 20:40

Ik gebruik het wel iedere dag als beloning. Dus dat zou niet goed zijn.
cathrien
4-sterren

Berichtdoor cathrien » Di 23 Sep 2008, 20:51

Volgens mij kun je het beste stukjes jonge kaas geven
SandRRa
5-sterren

Berichtdoor SandRRa » Di 23 Sep 2008, 21:20

Lijkt mij als ze regelmatig flinke stukken krijgen dat t zout in de kaas kwaad kan.
Zo'n klein frutseltje als beloning lijkt me niet echt veel kwaad doen.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Di 23 Sep 2008, 23:58

cathrien schreef:Volgens mij kun je het beste stukjes jonge kaas geven

??? waarom zou dat beter zijn dan belegen ?
*Monique
5-sterren

Berichtdoor *Monique » Wo 24 Sep 2008, 06:04

Ik denk dat alles waar TE voor staat, niet goed is ;)
Ik heb jarenlang met kaas getraind, kleine friemeltjes. Nu wissel ik het het vaak af met stukjes gedroogd spul.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Wo 24 Sep 2008, 07:40

pike schreef: ??? waarom zou dat beter zijn dan belegen ?

hoe jonger de kaas is, des te minder droge stof, dus ook zout  :)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 24 Sep 2008, 08:47

Nynke F schreef:hoe jonger de kaas is, des te minder droge stof, dus ook zout  :)

Mijn brein denkt als volgt:
Als kaas in een pekelbad gaat, trekt het zout zowel in het vocht als in de droge stof.
Als het vocht eruit onttrokken wordt, blijft het zout uit het vocht achter, dus blijft het zoutgehalte gelijk.
Maak ik een denkfout?  :-\ :-\
Ik heb in de voedingswaardetabel zitten kijken maar daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen jong en oud. Ik zie wel dat schape- en geitekaas veel meer zout bevat.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Wo 24 Sep 2008, 12:06

Mijns inziens blijft het zout achter in de droge stof als de kaas indroogt. Dus hoe ouder de kaas, hoe meer zout in verhouding.
Dit alles zit nog in mijn achterhoofd van de warenkennis die ik op de koksschool had, bijna 20 jaar geleden  ::) :P

pike schreef:Mijn brein denkt als volgt:
Als kaas in een pekelbad gaat, trekt het zout zowel in het vocht als in de droge stof.
Als het vocht eruit onttrokken wordt, blijft het zout uit het vocht achter, dus blijft het zoutgehalte gelijk.
Maak ik een denkfout?  :-\ :-\
Ik heb in de voedingswaardetabel zitten kijken maar daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen jong en oud. Ik zie wel dat schape- en geitekaas veel meer zout bevat.

pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 24 Sep 2008, 15:34

Nynke F schreef:Mijns inziens blijft het zout achter in de droge stof als de kaas indroogt. Dus hoe ouder de kaas, hoe meer zout in verhouding.
Dit alles zit nog in mijn achterhoofd van de warenkennis die ik op de koksschool had, bijna 20 jaar geleden  ::) :P

Ja maar  ::)
Nee je hebt wel gelijk. Het is wat ik ook zeg, het zout blijft achter. Maar het klopt niet wat ik zei dat het zoutgehalte dan gelijk blijft. Absoluut blijft het wel gelijk maar relatief gezien niet. Want als de kaas indroogt wordt het gewicht kleiner dus het zoutgehalte wordt percentueel hoger.  ;).
Nou ja, zou het veel uitmaken als je wat kleine beloninkjes geeft? Ik gebruik ook wel eens kleine stukjes kaas, ik let er altijd op dat ik niet te veel snij maar dat is meer omdat ik het nogal vet voor ze vind. Ik had niet eerder aan het zout gedacht.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Wo 24 Sep 2008, 20:45

pike schreef:Ja maar   ::)
Nee je hebt wel gelijk. Het is wat ik ook zeg, het zout blijft achter. Maar het klopt niet wat ik zei dat het zoutgehalte dan gelijk blijft. Absoluut blijft het wel gelijk maar relatief gezien niet. Want als de kaas indroogt wordt het gewicht kleiner dus het zoutgehalte wordt percentueel hoger.  ;).
Nou ja, zou het veel uitmaken als je wat kleine beloninkjes geeft? Ik gebruik ook wel eens kleine stukjes kaas, ik let er altijd op dat ik niet te veel snij maar dat is meer omdat ik het nogal vet voor ze vind. Ik had niet eerder aan het zout gedacht.

ik heb soms gelijk  ::) ::) ::)  en in dit geval wist ik het zeker  :D :D :D maar daarom ging het niet  :) :) :)    ik zou zelf geen kaas als beloninng geven, dan liever piepkleine stukjes rodiworst  ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”