Vliegen op kvv geweest, kan dat nog gegeten worden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

svdz
2-sterren

Berichtdoor svdz » Vr 19 Sep 2008, 18:08

Hoi,

Vandaag heb ik nieuwe kvv gehaald voor mn hondje, nu HaaksBarf. Dit wilde ik graag vanavond gaan geven, dus moest het even snel ontdooien. Ik heb het buiten gezet in de zon, en afgedekt met een magnetron deksel. Na een uurtje keek ik er naar en zaten er  ook onder die magnetrondeksel vliegen. Het kan dus dat de vliegen ook even op het eten hebben gezeten, het was nog gedeeltelijk bevroren. Ik heb het erna in de koelkast gezet. En was eigenlijk van plan het gewoon te geven zo, maar las hier allemaal enge verhalen over eitjes en maden. Wat denken jullie? Zitten er nu eitjes of maden in, en kun je dat zien/ruiken? Zouden jullie je hond het nog geven of niet?

Ik denk dan, als ik buiten eet, komt er ook wel eens een vlieg op mn eten, en dat eet ik daarna gewoon nog op...

Groetjes
Shanna
me and my boys
5-sterren

Re: Vliegen op kvv geweest, kan dat nog gegeten worden

Berichtdoor me and my boys » Vr 19 Sep 2008, 18:14

zo zou ik zelf nooit het eten in de zon laten ontdooien :-\
Als de vliegen id onder de deksel zaten op het vlees, dan knal ik het weg.
Maar je had het toch afgedekt?
Het gaat nm nogal snel met de vliegen en eitjes.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Vr 19 Sep 2008, 18:15

Je zou het kunnen zien dat er eitjes opzitten. Eventueel eraf halen. Maar als je niks ziet dan kun je het gerust geven. Je hond heeft ook nog maagzuur.
svdz
2-sterren

Berichtdoor svdz » Vr 19 Sep 2008, 22:51

Hoi,

Dank voor de snelle reacties. Ik heb toch besloten het niet te geven. Wilde geen risico lopen. Had het inderdaad niet in de zon moeten ontdooien, ik deed dat omdat ik het eten om 14:00 diepgevroren had gekocht en 's avonds al een portie wilde geven. Ik dacht dan gaat het wat sneller en het is toch afgedekt (er zitten heel kleine luchtgaatjes in die magnetron afdek-deksel, maar daar kunnen vliegen dus toch doorheen). Maar het was eens en nooit weer, hoor. Nu heb ik een andere portie eten ontdooit in de magnetron, ik weet het dat is niet ideaal, maar kon even niet anders. Normaal ontdooi ik 's avonds voor de volgende avond in de koelkast.

Groetjes
Shanna
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Vr 19 Sep 2008, 22:53

Ik zou het gewoon geven. Mijn honden vangen ook vliegen in het wild...en volgens mij kunnen zelfs maden niet bijster veel kwaad.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Za 20 Sep 2008, 16:46

Hier heeft meneer wel eens maden opgegegeten  :-X
Voor hem een nieuwe vleesdelicatesse  >:( :( :o
Niets geen problemen mee gehad, wordt gewoon verteerd door het maagzuur. In het "wild" eten ze graag lekker bedorven vlees, honden zijn namelijk ook aaseters.

De verhalen die ik van vliegen en maden ken zijn verhalen dat ze in wonden gaan zitten en dan heb je dus een probleem. Ik ken geen problemen met het opeten van vliegen of maden.
brie
5-sterren

Berichtdoor brie » Za 20 Sep 2008, 17:03

volgende keer even de hb in een plastic pedaalemmerzakje leggen en dan in een bak met warm water leggen, dan is het binnen een half uurtje ontdooit  ;)
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Za 20 Sep 2008, 18:11

vleesvliegen

De volwassen vliegen leven ongeveer 5 weken  en zetten honderden eieren af op vlees, vis of ander voedselrijk afval. De vliegen kunnen rottend materiaal op grote afstanden ruiken. De eieren komen na een dag uit. De larven of maden verpoppen na 6 - 12 dagen.
Met uitzondering van de dambordvlieg eten de larven aas. De larven van de dambordvlieg zouden echter jagen op andere vliegenlarven.
Onder natuurlijke omstandigheden vindt de verpopping in het algemeen plaats in de grond. In gebouwen zullen ze een donkere geschikte schuilplaats zoeken. De verpopping tot volwassen vlieg duurt ongeveer anderhalve week.
Schade
Kan ziektekiemen overbrengen en voedsel bederven (bacterien). Komt eerder buitenshuis dan binnen voor.

en dit geldt dan natuurlijk voor mensen die vooral vlees goed moeten verhitten, en oppervlaktes schoon dienen te houden....
'k geloof niet dat rauwgevoerde honden/katten hier een probleem mee kunnen hebben....
Jojo
5-sterren

Berichtdoor Jojo » Di 23 Sep 2008, 19:50

In zo'n geval, ik geef het gewoon hoor. Nooit geen problemen gemerkt. Ik denk ook dat al wat er op kan zitten het maagzuur van de honden toch niet overleeft, idd in het wild krijgen ze ook van alles binnen :-X ;)
*Lia*
5-sterren

Berichtdoor *Lia* » Wo 24 Sep 2008, 17:22

Je kan de vliegeneitjes ontdekken door de kleur lichtgeel in een "klompje" bijelkaar. Eraf halen en gewoon opvoeren, niets aan de hand.Ik heb het weleens gehad op mijn kliko.
Red_Hunter
5-sterren

Berichtdoor Red_Hunter » Do 25 Sep 2008, 12:09

Coffee heeft wel een een dood konijn gevonden, onder de maden, het zag er niet uit.
Maar zij heeft nergens last van gehad. Dierenarts zei ook dat het geen kwaad kon.

Groetjes Trudie
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Do 25 Sep 2008, 12:34

Ik zou het ook gewoon nog geven. Eitjes of maden (eiwitrijk hapje) kunnen echt geen kwaad en eventuele bacterieën die de vliegen overbrengen overleven het maagzuur niet. Een hond loopt de hele dag aan van alles en nog wat te likken, dan ben je toch ook niet bang dat hij een enge bacterie binnen krijgt.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”