dekking sheltie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

dekking sheltie

Berichtdoor Barfplaats

Alies

dekking sheltie

Berichtdoor Alies » Di 16 Sep 2008, 22:33

hallo allemaal! Even een vraag: is het verstandig om een sheltie van drie jaar oud te laten dekken terwijl ze nog nooit eerder een nest heeft gehad? Ik meende namelijk dat de kans dan aanwezig is dat de moeder het niet overleeft
de Meiden
5-sterren

Re: dekking sheltie

Berichtdoor de Meiden » Di 16 Sep 2008, 23:28

Die kans is altijd aanwezig ongeacht de leeftijd van de a.s moeder, en iets minder drastisch baarmoederontsteking en ontstoken tepels om maar iets te noemen.
Als je met een teefje wil gaan fokken , dan gaat daar een behoorlijk traject vooraf als je je ras tenminste serieus neemt, een goede gezonde partner met bloedlijnen die goed aansluiten bij die van je teefje.
En ook een verantwoordelijkheid nemen naar je teefje en laten testen op de erfelijke aandoeningen die binnen het ras voorkomen, en die zijn er bij een sheltie!
Dus als je verantwoord wil gaan fokken, dan ben je financieel al wat lichter voordat het echte "werk"kan beginnen,
Maar ook in vrije tijd, want als je het goed wil doen en goede sociale pups de wereld in wil sturen, dan ben je daar weken intensief mee bezig !!
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 16 Sep 2008, 23:59

Alies schreef:hallo allemaal! Even een vraag: is het verstandig om een sheltie van drie jaar oud te laten dekken terwijl ze nog nooit eerder een nest heeft gehad? Ik meende namelijk dat de kans dan aanwezig is dat de moeder het niet overleeft

Die kans is er altijd, daar hoef je geen 3 voor te zijn. Bij veel rassen wordt de grens voor het eerste nest gelegd bij 5 jaar.
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Wo 17 Sep 2008, 22:53

de Meiden schreef:Die kans is altijd aanwezig ongeacht de leeftijd van de a.s moeder, en iets minder drastisch baarmoederontsteking en ontstoken tepels om maar iets te noemen.
Als je met een teefje wil gaan fokken , dan gaat daar een behoorlijk traject vooraf als je je ras tenminste serieus neemt, een goede gezonde partner met bloedlijnen die goed aansluiten bij die van je teefje.
En ook een verantwoordelijkheid nemen naar je teefje en laten testen op de erfelijke aandoeningen die binnen het ras voorkomen, en die zijn er bij een sheltie!
Dus als je verantwoord wil gaan fokken, dan ben je financieel al wat lichter voordat het echte "werk"kan beginnen,
Maar ook in vrije tijd, want als je het goed wil doen en goede sociale pups de wereld in wil sturen, dan ben je daar weken intensief mee bezig !!

Ik kan het niet beter zeggen!
Fok alsjeblieft met gezonde shelties en zorg dat beide ouders en pups een stamboom krijgen; fok dus alleen met geteste en "goedgekeurde" fokdieren. En daarbij vind ik zelf ook dat uiterlijk in orde moet zijn; breng je teefje dus uit op shows. Het is niet mijn bedoeling om te suggereren dat iemand alleen moet fokken met honden die een "uitmuntend" scoren, maar een Sheltie moet er wel uitzien als een Sheltie en zo gebouwd zijn ;-)

Er zijn op Marktplaats al genoeg stamboomloze hondjes; zorg dat je daar niet aan bijdraagt!

Lees je in, zorg dat je precies weet wat fokken inhoud, volg evt een cursus kk1.. er komt meer bij kijken dan 'zet reu op teef'.

Succes met je beslissing!

Voor de duidelijkheid: ik vind niet dat stamboomloze honden minderwaardig zijn, maar ik vind WEL dat het beter is om te fokken met geteste/gezonde ouderdieren. Opzettelijk fokken zonder gezondheidsonderzoeken/informatie over bloedlijnen vind ik niet handig.

Suzanne
Fynn
5-sterren

Berichtdoor Fynn » Do 18 Sep 2008, 12:39

Nou Suzanne daar kan ik in meegaan hoor.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
*Lia*
5-sterren

Berichtdoor *Lia* » Do 18 Sep 2008, 22:53

Alies schreef:hallo allemaal! Even een vraag: is het verstandig om een sheltie van drie jaar oud te laten dekken terwijl ze nog nooit eerder een nest heeft gehad? Ik meende namelijk dat de kans dan aanwezig is dat de moeder het niet overleeft

Als je persé wil fokken mag de teef niet ouder zijn dan 48 maanden voor het 1e nest, en ik sluit me aan bij de vorige schrijvers
Laatst gewijzigd door *Lia* op Do 18 Sep 2008, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”