kan iemand mij helpen berekenen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

DavyZyno
1-ster

Berichtdoor DavyZyno » Za 13 Sep 2008, 20:39

hallo, kan iemand mij helpen samenstellen aub?
ik heb een bull terrier van 5jaar.
hij weegt om en bijde 30kilo, en is nogal actief.
groetjes davy
cathrien
4-sterren

Re: kan iemand mij helpen berekenen?

Berichtdoor cathrien » Za 13 Sep 2008, 21:02

Ik barf sinds 15 weken volledig. Ik ben eerst mezelf erin gaan verdiepen via dit forum zie bibliotheek. Mijn honden kregen toen KVV carnibest natuur .  Langzaam ben ik begonnen met kippennekken, kippenkarkassen enz.

Ik geef mijn honden ongeveer 2% van hun gewicht. Mijn menu bestaat nu uit 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan en 15% groente/tafelresten.
Het lijkt ontzettend moeilijk daarom adviseer ik het stap voor stap te doen . Succes.
Antonia
5-sterren

Berichtdoor Antonia » Zo 14 Sep 2008, 00:02

Dag Davy,

Als ik jou was zou mijn eerste stap het helemaal overschakelen op kvv zijn. Dat geeft jou de tijd om op je gemak na te denken over een menu en te gaan zoeken naar adressen waar je je spullen kunt kopen.
Ik las dat je in Begië woont en dat je daar makkelijk aan Duck kunt komen, misschien is het goed om daar dan mee te beginnen.
Jouw Bull is een volwassen hond, in het algemeen eten die tussen de 2% en 5% van hun lichaamsgewicht per dag. Ik zou beginnen met 2%, dus zo'n 600 gram per dag. en dan even aankijken of dat voldoende is.
DavyZyno
1-ster

Berichtdoor DavyZyno » Zo 14 Sep 2008, 09:05

ok zal ik doen, bedankt voor de raad
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Zo 14 Sep 2008, 09:44

Om met BARF te beginnen is het misschien makkelijker om eerst dit te lezen?: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En voordat we je verder kunnen helpen is het ook wel handig te weten aan welke 'grondstoffen' kunt komen (dus welke vlees/botsoorten).
In het kort gezegd:
Voor een volwassen hond van 30 kilo ga je uit van 2% van het lichaamsgewicht, in jouw geval dus 600 gr. per dag = 4200 gr. per week. Wordt je hond te dik dan ga je minder voeren, wordt je hond te mager dan moet je iets meer geven, het is tenslotte maar een richtlijn ;).
Van die 4200 gr. is het de bedoeling dat je die (ongeveer) als volgt verdeelt over:
Goed bevleesde botten (50%)
Spiervlees (15-20%)
Orgaanvlees (15-20%)
Groentes (5-15%)
En dan kun je als extraatjes nog eens een keer een eitje oid geven.

Succes!! :D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”