Re: hoe lang duurt ontgiften?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Fimke
1-ster

Berichtdoor Fimke » Ma 18 Aug 2008, 20:21

Hallo,

ik ben ook sinds kort aan het barfen (mijn hond Fimke dan). Fimke reageert enorm. Haar haar valt uit en ze heeft vreselijke jeuk. Ze ziet er wat dat betreft niet uit (allemaal kale plekken en korsten). Verder heeft ze haar mooie figuur alweer terug en is ze er erg vrolijk onder. Haar ontlasting is super. Bovendien eet ze voor het eerst met smaak en plezier.
Ik geef knoflook en heb een poosje haar plekken ingesmeerd met calendula-emulsie van VSM (toen ik zwanger was had ik ook huidproblemen en dat hielp mij erg goed). Ik kan nou niet zeggen dat die emulsie echt helpt. Ook niet dat het er erger van wordt.
Ik ben ook benieuwd of er iets te zeggen valt over wat je kunt verwachten. Duurt ontgifting weken, maanden? Moet het op een gegeven moment beter worden, wanneer?
Ik weet dat we het juiste hebben gekozen, maar doordat anderen vaak negatief reageren (omdat Fimke er niet uitziet), word ik soms wat onzeker. Ik zou wel eens ervaringen van anderen willen horen wat ontgifting betreft. Wil iemand reageren?

Alvast bedankt en hartelijke groet,

Marjon.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 19 Aug 2008, 07:27

Hoi Marjon, allereerst welkom op Barfplaats! Ik ga van jouw vraag een nieuw topic maken (afgesplitsen), dat is handiger. Ik kom nog terug op je vragen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 19 Aug 2008, 07:29

Fimke schreef:Hallo,

ik ben ook sinds kort aan het barfen (mijn hond Fimke dan). Fimke reageert enorm. Haar haar valt uit en ze heeft vreselijke jeuk. Ze ziet er wat dat betreft niet uit (allemaal kale plekken en korsten). Verder heeft ze haar mooie figuur alweer terug en is ze er erg vrolijk onder. Haar ontlasting is super. Bovendien eet ze voor het eerst met smaak en plezier.
Ik geef knoflook en heb een poosje haar plekken ingesmeerd met calendula-emulsie van VSM (toen ik zwanger was had ik ook huidproblemen en dat hielp mij erg goed). Ik kan nou niet zeggen dat die emulsie echt helpt. Ook niet dat het er erger van wordt.
Ik ben ook benieuwd of er iets te zeggen valt over wat je kunt verwachten. Duurt ontgifting weken, maanden? Moet het op een gegeven moment beter worden, wanneer?
Ik weet dat we het juiste hebben gekozen, maar doordat anderen vaak negatief reageren (omdat Fimke er niet uitziet), word ik soms wat onzeker. Ik zou wel eens ervaringen van anderen willen horen wat ontgifting betreft. Wil iemand reageren?

Alvast bedankt en hartelijke groet,

Marjon.

Zooo, ben ik weer. Eerst maar eens even wat vragen:

Hoe oud is Fimke? En wat at ze hiervoor? Hoe lang geef je nu zelf samengesteld? En wat geef je precies?

Het kan ontgiften zijn maar dat hoeft niet hoor (hangt er ook vanaf hoe oud ze is, wat ze hiervoor at enzo). Het kan ook zijn dat er iets in jouw menu zit waar Fimke niet tegen kan. Heeft ze ooit eerder huidproblemen/vachtproblemen gehad?
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 19 Aug 2008, 14:27

En het kan ook nog zijn dat ze iets van een huidparasiet of schimmel oid heeft opgelopen.
Fimke
1-ster

Berichtdoor Fimke » Wo 27 Aug 2008, 10:32

Hallo!

Fimke is een Epagneul Françaisteef van bijna 5 jaar oud. Fimke is een heel gevoelige teef, reageert altijd ook zeer hormonaal.
We voerden altijd Royal Canin, tot ze dat écht vertikte te eten. Vervolgens diverse merken brokken geprobeerd. Ze deed het 'niet echt lekker op'. De dierenarts dacht dat ze misschien ook iets allergisch voor haar brokken kon zijn.
Fimke had de laatste tijd (eigenlijk vooral sinds het laatst merk brokken) licht jeuk. We ontwormen en ontvlooien haar heel goed. Een vriendin van mij voert al geruime tijd volgens de barfmethode. Omdat ik het gevoel had dat dat weleens heel geschikt voor Fimke kon zijn, ben ik overgestapt. In één keer (!!), omdat ik ergens (?) gelezen had, dat dat heel goed kon (achteraf niet zo'n goede zet).
De eerste twee weken heb ik (volgens aanwijzingen van een ervaringsdeskundige) echt volgens de barfmethode (van Herbie) gevoerd (karkassen, vleesmix, kopvlees, organen enz.) Omdat dit voor ons, gezin met kleine kinderen, niet haalbaar is qua hygiëne, ben ik overgestapt op Smuldier volledig menu, met twee keer per week penslap om even lekker te kauwen.
Vanaf het begin geef ik Fimke 's ochtends biogarde (250 ml). Ook ben ik haar knoflookpillen gaan geven om het ontgiftingsproes te ondersteunen. Fimke wordt geregeld gewassen (ik las dat dat kon helpen om de gifstoffen, die jeuk veroorzaken,  van het lichaam te verwijderen).
Vanaf dag twee heeft Fimke jeuk. Inmiddels heeft ze rauwe plekken, die natuurlijk extra jeuken/irriteren. Ik heb wel het idee dat e.e.a. minder vurig is. Ze verhaart enórm! Dit wordt trouwens al minder.
Lichamelijk gezien is ze topfit. Ze voelt zich ook lekker fit. Zag ze er met brokken op het laats wat raar ‘dikkig’ uit, nu heeft ze haar mooi figuurtje terug (Fimke had nooit overgewicht. We trainen, wandelen en fietsen veel met haar, het is een zeer actieve hond). Eten doet ze met veel plezier. Hiervoor at ze met zeer lange tanden.
Haar ontlasting; mooie harde keutels…en vervolgens (100 meter verderop) groene schuimachtige diarree (niet iedere keer).
Mijn gevoel zegt dat Fimke aan het ontgiften is. Gezien haar gevoeligheid verbaast het me eigenlijk ook niet. (daarnaast vast ik zelf af en toe –en ontgift ik dus ook-  en herken ik wel wat in de reactie) :-\.
Ik had nooit in één keer over moeten stappen, maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Onlangs heeft ze per ongeluk bij de oppas brokken gegeten; ze heeft verschrikkelijk overgegeven. Voor mij ook een teken dat natuurlijke voeding wél het juiste is.
We zijn nu ruim drie weken aan de gang.

Groeten,
Marjon.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”