Honing

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Honing

Berichtdoor Barfplaats

Marjoleine
3-sterren

Honing

Berichtdoor Marjoleine » Ma 28 Jul 2008, 23:06

Omdat er elders een discussie(tje) was over honing en of dat wel of niet bewerkt is, heb ik het nogmaals bij een bevriende imker gevraagd.
Wat ze me vertelde leek me leerzaam voor iedereen, vandaar dat ik het hier plaats.

Ik vroeg haar welke honingsoorten er nu wel bewerkt zijn en welke niet en wat de gevolgen zijn voor de inhoudsstoffen.
Dit is wat ze zei:

Ik weet niet wat ze onder bewerken verstaan: de echte Hollandse bijenhoning van de imker wordt alleen geslingerd en dan in potjes gedaan. Creme honing wordt nog geroerd en dan in potjes gedaan. Met raathoning wordt helemaal niets gedaan. Deze wordt uit de raat gesneden of de bijen bouwen de raat in een speciaal daarvoorgemaakt kastje. het wordt dan meestal in een doosje gedaan. Ga je honing verwarmen, dan gaan allerlei gezonde elementen kapot en gaat er veel smaak verloren. Een imker zal de honing dan ook nooit verwarmen tot boven de 40 graden. Heidehoning is dan beter te verwerken tot de honing in potjes.

De verhalen dat imkers honing bewerken komt door een TV-programma waarin verteld werd wat men in China en zo doet. Daar stopt men veel suikerwater in de honing. Deze honing wordt hier geïmporteerd en vermengd met honing uit bv. Zuid Amerika. Daarom is de honing in de super ook zoveel goedkoper dan de echte honing van de imker. Imkers verkopen hun honing hier eigenlijk alleen via de natuurvoedingswinkel, boerderijwinkel en aan huis. Deze honing ruikt en smaakt ook vele malen beter dan de bloemenhoning van de super.
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Honing

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 30 Jul 2008, 11:12

Da's ook toevallig! Net een mailtje verstuurd aan De Traay, die eco-honing levert aan natuurvoedingswinkels en tegenworodig ook aan andere supoers e.d. over 'rauwe' honing. Na 11 augustus krijg ik antwoord, ze zijn met vakantie  :D
Op hun site staat dat ze de honing koud slingeren en ongepasteuriseerd of anderszins verhit in potjes mikken. Dat voldoet iig aan mijn definitie van rauw.
Ook stoppen ze alleen echte bloemenhoning in de potjes. Er zijn imkers en bedrijven die weliswaar geen suikerwater in de honingpotten doen maar wel de bijen met suikerwater voeren ipv ze bloemen te laten bezoeken. Soms zijn er niet voldoende bloemen en om de bijen dan te laten overleven grijpen ze naar deze middelen. Maar het product mag dan dus geen honing heten. Honing is door bijen gemaakt van nectar, en anders niks.
*Angelique*
1-ster

Berichtdoor *Angelique* » Wo 30 Jul 2008, 18:55

Misschien een stomme vraag maar ben pas net begonnen dus nieuw.
Maar wat die je met honing?? :-[
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Wo 30 Jul 2008, 19:19

[quote="*Angelique*"]
Misschien een stomme vraag maar ben pas net begonnen dus nieuw.
Maar wat die je met honing?? :-[
[/quote]

hoi Angelique, als je naar bovenaan het scherm gaat en je typt  bij de zoekfunctie honing in, dan zie je hier heel veel topics over. Succes !!!
Marjoleine
3-sterren

Berichtdoor Marjoleine » Wo 30 Jul 2008, 23:03

Ik heb de imker maar weer gevraagd hoe het zit met dat suikerwater, want ik meende me te herinneren dat zij dat soms ook gebruikt, maar wanneer wist ik niet.
Ieder zijn vak, nietwaar? ;)

Dit is wat ze zei:

Suikerwater geef je als je de bijen van hun voorraad hebt beroofd! Dus om de winter door te komen nadat je de honing hebt weggenomen. Ook kleine volkjes b.v. een zwerm wordt met suiker bijgevoerd, maar daar haal je dan geen honing af dat jaar. In het voorjaar is al het suiker opgebruikt en halen de bijen nectar. Dus: suiker zorgt ervoor dat de bijen niet verhongeren. Dan hebben ze dus ook geen honing!!!

Imkers die suiker voeren terwijl er voldoende nectar is en die dit mengsel als echte honing gaan verkopen belazeren de boel. De honing kan gekeurd worden door de keuringsdienst van waren. Het percentage water wordt dan gemeten en dat moet aan bepaalde eisen voldoen. Daarnaast worden de stuifmeelkorrels onderzocht om te zien of de naam die op het potje staat klopt, bv. of Lindenhoning ook echt van de linde komt.

Dus: suiker wordt gevoerd in tijden dat er te weinig nectar is en dan is er dus ook geen honing voor de imker. Alles in de kast is dan voor het volk.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 12 Aug 2008, 19:29

Ik heb antwoord van De Traay, in 2 delen. En zij verwarmen dus honing inderdaad, zij het maar tot 40º.

Deel 1:

"Wij hebben tot voor 5 jaar geleden ook een aantal ruwe honing soorten gehad. Daar zijn we mee gestopt omdat het eind resultaat was dat de honing onhandig snel ging scheiden/separeren.

Dan komt er een vloeibaar laagje honing boven op liggen en die wordt steeds groter. Dat is een natuurlijke scheiding van frucose en glucose suikers. Hun "huwelijk" gaat te snel over. Het is geen bederf, maar de pot ziet er onaantrekkelijk uit en in de winkel blijft de winkelier er vaak mee zitten. Het oog wil ook wat.

Bij ruwe honing wordt de massa honing door een buis geperst waarin een soort zeef zit met kleine gaatjes. Zo worden de grove suikerkristallen verkleind naar kleine en zo ontstaat een crèmehoning.

We zijn overgestapt naar een andere methode: eerst de honing vloeibaar maken, dan kan hij ook gezeefd worden. Allerlei onzuiverheden die we niet graag in het eind product zien worden zo gefilterd.

Bij die tank met schone vloeibare honing wordt een emmer crème honing gedaan en een roermechanisme wordt in werking gesteld. Zo krijgen we een versnelde kristallisatie met het effect een zachte romige crème honing, die duidelijk langer goed blijft zonder te separeren. Ook deze honing gaat uiteindelijk een keer scheiden, maar dus minder snel.

Een tweede voordeel van deze werkwijze is dat op deze manier wel gezeefd kan worden en het risico op vervuilende elementen in het eindproduct duidelijk voorkomen kan worden.

Wij leveren aan winkels en moeten een schoon product leveren. Verschillende kwaliteitsnormen eisen nu dat er gezeefd moet worden. "

Deel 2:

"Ook de vloeibare wordt tot bijenkasttemperatuur verwarmd = 40  tot  45 graden in een warme cel om zo beter verwerkt te kunnen worden door de machines. Anders is het te stroperig.

Enzymen gaan pas kapot als het langere tijd hoog verhit/verwarmd is geweest. Wij controleren regelmatig het enzymgehalte. Dat moet aan bepaalde criteria voldoen."

Zo zit het dus bij de grotere leveranciers.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”