prooidieren vraag

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

prooidieren vraag

Berichtdoor Barfplaats

Elles0512
3-sterren

prooidieren vraag

Berichtdoor Elles0512 » Ma 28 Jul 2008, 00:44

Hoi

Wat kan ik mijn katten eens geven ipv eendagskuiken, qua prooidieren? Ik keek net nl even op de site van shaweca.nl en bij de prooidieren staat niet echt veel. Wat geven jullie dan zoal, en waar koop of bestel je dat?

Bedankt!

Elles
koekje
Moderator

Re: prooidieren vraag

Berichtdoor koekje » Ma 28 Jul 2008, 03:41

eendagskuikens zijn babykipjes. en net als mensenbaby's zijn de botjes nog niet uitgehard. daarom zijn ze arm in calcium. een kuikentje is eigenlijk een sappig donzig zakje ei met miniorgaantjes en kraakbeen.
shaweca heeft idd niet veel hapklare prooitjes. wel hamsters, maar die zijn zelfs hier geen succes.

voor katten kan je net zo goed barfen als honden; je verdeelt een groter prooidier in stukken en geeft dat compleet over een periode van 2 weken ofzo. en dan geef je de verschillende onderdelen bij voorkeur van verschillende dieren, om de afwisseling. voor katten neem je botjes van dieren die ze ook zelf zouden kunnen vangen, dan is het bot niet te hard.
er zijn verschillende kattenmenu's te vinden (waaronder die van Sien).

ik heb hier een kat die erg truttig doet over hele vleesbotjes. dan kan je verschillende dingen doen; kvv geven (dit is al voorgemalen, maar commercieel en je weet niet precies wat en in welke verhoudingen erin zit, en meestal ook best duur mits je een goed merk hebt), zelf malen (valt best mee, ik en spreeuwtje hebben sinds kort een vleesmolen en zijn er erg over te spreken, kruimel maalt al langer zelf) of je geeft hele prooidiertjes.
voor hele prooidiertjes kom je snel uit bij kwartels en knaagdiertjes. niet alle katten zijn zo gecharmeerd van knaagdiertjes, en alleen kwartels (en duiven) geven is te weinig afwisseling. ook zijn knaagdiertjes vaak duur.
Otje vindt knaagdiertjes geweldig; ze maakt dan een salto van blijdschap. Ik bestel ze bij Lupa-diervoeding en mn moeder haalt wat voor me bij de frettenstichting in breda (die zijn verkooppunt van prooidier.nl). kwartels bestel ik bij herby (die heeft gepluimde), lupa-dv, frettenstichting. duiven bij de frettenstichting en lupa-dv.

een lijstje wat ze hier allemaal eten aan hele prooidiertjes (en wie het eet):
-  kwartels (ot en sien)
- duiven (ot en sien)
- gerbils (Ot)
- ratten (ot)
- muizen (ot)
- kuikentjes (ot en sien)

kiezebrink heeft ook een zeer groot assortiment prooitjes, en is leverancier van lupa-dv. je kan daar ook als particulier bestellen, alleen is er een erg hoog minimum bestelbedrag.

ow, volwassen prooidieren (vanaf maat regular bij ratten en muizen) zijn complete pakketjes en hoef je niets meer aan uit te rekenen. zijn ze niet volwassen, dan heb je hetzelfde idee als met de kuikentjes.
HildeR
4-sterren

Berichtdoor HildeR » Ma 28 Jul 2008, 17:44

En hoeveel prooidieren geef je dan ongeveer per kat? Ik heb net even gekeken hoeveel het kost, maar prooidieren zijn behoorlijk duur...
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 28 Jul 2008, 17:57

das afhankelijk van het gewicht.
kwartel 1 per dag per kat, 1 duif is voor 2 voor 2 dagen. een weekendrat (maatje kleiner dan jumbo) is voor 1 ot voor 1 weekend.
gerbils geef ik als zondagsontbijt voor ot (1 gerbil dan), en soms ook een kleiner ratje. 2 muizen als ontbijt, of 1 als onderdeel van de avondmaaltijd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”