weer spondylose aanval?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

weer spondylose aanval?

Berichtdoor Barfplaats

chery
5-sterren

weer spondylose aanval?

Berichtdoor chery » Ma 21 Jul 2008, 08:21

Ik post niet vaak, lees veel mee, maar heb toch weer een vraagje:
Ik heb een vraagje voor diegene die ervaring hebben met spondylose.

Vorig jaar juli is er spondylose in de rug van mijn Franse bulldog geconstateerd.
Hij heeft toen previcox gekregen en dat hielp goed.
Hij heeft een jaar geen klachten gehad tot afgelopen vrijdag.
Vorige week met spelen had hij al een rare beweging gemaakt en daarna is hij een beetje te druk geweest met een veulen van ons{spelen}.
Afgelopen vrijdag, janktte hij dus met van de bank springen{ik weet het slecht voor hem.....} en daarna hield hij zich helmaal stijf, hoge spierspanning. Ik heb hem even bevoeld en gaf duidelijk meer pijn in de rug aan. Ik dacht direkt aan zijn spondylose.
Ik had nog previcox, dus heb ik dat gegeven, wat eigenlijk vrij snel hielp.
Ik heb hem rustig gehouden het week-end, zover dat lukt met een FB.......
Zaterdag ging het goed, maar gisteren kwam hij ineens weer verkrampt buiten en weer die spierspanning en krom staan.
Dus weer previcox gegeven en het gaat weer goed.

Nu heb ik wat vraagjes:
1. Kan het zo'n lange tijd duren voordat het weer een keer opspeelt, nu dus een jaar later?
2.Hoelang duurt zo'n periode van pijn, dus de brug bouw gemiddeld?
3.Zal ik hem nu gewoon dagelijks zijn previcox geven, hij reageert er heel goed op.
4.Ik geef er niks bij als toevoeing, wordt dit toch wel verstandig?
Ik zit te denken aan spondyvetsem of glucosamine of moet dit samen?
Hij eet CB, sinds senna is overleden in februari{misschien weten jullie het nog wel, het bulletje met de hersenziekte} want sindsdien vertikt hij het om te barfen......

Graag hoor ik van jullie.
Lizzy
Moderator

Re: weer spondylose aanval?

Berichtdoor Lizzy » Ma 21 Jul 2008, 10:10

1. Kan het zo'n lange tijd duren voordat het weer een keer opspeelt, nu dus een jaar later?

Mij klinkt dit eerder als een aanval van Cauda Equina. Oftewel, een zenuwbeklemming tussen lendewervel en het heiligbeen. Dit wordt weer vaak veroorzaakt door een instabiele 'verbinding" tussen deze twee wervels. Waardoor sommige honden ook spondylose aan gaan maken. De spondylose is eigenlijk vaak niet de echte kwaal maar het resultaat van een andere kwaal, namelijk de instabiliteit. En dat kan heel goed een jaar later weer opspelen. Het kan met kortere periodes problemen geven. Maar ook met langere. Vaak speelt dit probleem op na een rare beweging of na een lange strandwandeling.

Maar goed, Brutus heeft dit dus en hij heeft eens in de zoveel jaar een aanval van pijn, hoewel hij nu al lang geen aanval meer heeft gehad (afkloppen op ongelakt hout). Het probleem bij Brutus is wel, nu hij ouder wordt, dat de zenuwen niet meer goed de pulsen door geven naar zijn spieren, waardoor zijn achterhand verslapt. Met veel kunst en vliegwerkt houd ik hem overend. Hij is nu 12 jaar (en dat is niet slecht voor een Dalmaat, hoewel ook niet uitzonderlijk). Brutus krijgt SpondyVetsem/Puur Spondy en daar doet hij het erg goed op. Dit helpt bij de achterhandslapte. Bij een aanval van pijn helpt Puur Rug veel beter, omdat daar het homeopathisch middel Gnaphalium in zit.

Pinkel heeft dit ook. Zij heeft geen last van achterhand verslapping. Ze heeft eens in de zoveel tijd ook een aanval van pijn. Vrijwel altijd na een rare beweging. Ze krijgt dan een paar dagen veel bench-rust en wordt alleen aan de riem uitgelaten. Ze krijgt dan ook een paar dagen pijnstillers. En dan is het weer over. Ook zij heeft al een jaar of 2 geen aanval meer gehad (afkloppen).

2.Hoelang duurt zo'n periode van pijn, dus de brug bouw gemiddeld?

Dat kan varieren van enkele dagen tot enkele weken. Soms (als je echt bijzonder veel pech hebt, maar daar zou ik niet vanuit gaan), wordt de pijn pas na maanden minder. Of wordt het nooit meer minder. Als de beklemming van de zenuwen ernstig is of permanent, dan wordt de pijn dus niet meer minder. Maar, dit is eerder uitzondering dan regel, heb ik gemerkt. Meestal een dag of 3 a 7. Maar Indy van Dorothea heeft langer last gehad. Ook Indy reageert goed op Puur Rug. Hoe lang het bouwen van een brug duurt: dat is niet te zeggen.

3.Zal ik hem nu gewoon dagelijks zijn previcox geven, hij reageert er heel goed op.

Ja. Ik zou het zeker nog even blijven geven.

4.Ik geef er niks bij als toevoeing, wordt dit toch wel verstandig?

Ja.

Ik zit te denken aan spondyvetsem of glucosamine of moet dit samen?

Ik zou zelf nu met de pijn Puur Rug geven. Als de pijn over is, zou ik zeker Puur Spondy of Spondy Vetsem geven (dat is hetzelfde). Glucosamine helpt niet, bij dit probleem. Maar, ik geef Brutus wel Corta RX en daar zit Duivelsklauw in en dat werkt wel pijnstillend.
chery
5-sterren

Berichtdoor chery » Ma 21 Jul 2008, 12:29

Super bedankt voor de heel goede en heldere uitleg ;). Ik ga achter de spondyvetsem aan. En hou hem nog een dag of 3 op de pijnstilling.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”