botmix

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

botmix

Berichtdoor Barfplaats

kira
5-sterren

botmix

Berichtdoor kira » Zo 20 Jul 2008, 21:21

Zolderkat geniet nog steeds, maar blijft qua bot steken in kippenek. Andere stukjes bot (konijnenkarkas en eendenrug en kipkarkas) doet ze niet. Ze had één keer kipkarkas op, maar daarna dus mooi niet meer. Vlees doet ze alles, orgaan ook. Maar lees nu net dat alleen kippenek niet toereikend is. Ze kreeg nu 6x kippenek en een keer zalmmix voor bot. Wil nu voor de volgende bestelling botmix van Herby doen (de variant zonder kip, die is dan 70%bot en 30% vlees). Als ik de verhouding 390 botmix, 225 orgaan, 485 spiervlees doe, ben ik dan een beetje evenwichtig (dan maak ik van die verhouding dagporties).

En dan wil ik zeg maar het volgende menu doen:
3x 75 kippebot, 1x 75 zalmbotmix
dat aanvullen met 180 gram vlees, 101 gram orgaan (ze krijgt een mix, kliekjes van de beren), 18 gram lever.

en dan 3x 56 botmix, en die dagen aanvullen met 77 orgaan, 14 gram lever en 207 gram vlees.

Dus dan heb ik totaal 300 gram bot die 50/50 is en 168 gram bot die 70/30 is. Verder 178 gram orgaan, 32 lever en 387 gram vlees.

Zit ik dan goed met verhoudingen voor de zolderkat? Ze wordt trouwens erg zacht sinds ze geen brok meer eet.

3x kippenek met vlees/orgaan doen (dus ik deel mijn huidige week menu door 7 en vermenigvuldig het met 3, dan zit ik goed), dan dagportie's van die mix maken en dat drie dagen doen, en dan 1x zalmkarkas met vlees/orgaan.
flin
5-sterren

Re: botmix

Berichtdoor flin » Wo 06 Aug 2008, 13:23

je zit helemaal op de goede weg Kira!

als 'k je % nareken kom 'k op:

menu 1:
kippebot en zalmbotmix

500 gr totaal:
  225 gr kippebot/nek/karkas (of bedoel je hier een botmix?) , gerekend: 50/50
      +
    75 zalmmix 50/50
= samen :

50 % vleesbot 50/50
180 gr vlees = 36 %
orgaan 101 gr + lever 18 gr = 23 %, waarvan lever: 3.6 %

menu 2:

totaal: 466 gr
    botmix 70/30, 168 gr: 117 gr kaal bot + 50 gr vlees
orgaan: 77 gr + 14 gr = 19.5 %, waarvan 3 % lever
vlees: 207 gr + 50 gr uit botmix = 55 %
kaal bot: 25 %

persoonlijk vindt 'k je orgaan vrij hoog, 'k zou 't zelf op 15 % houden: 5 % lever, 4 % hart, 6 % nier en maag...(long, tong...etc)
'k kan verder weinig zeggen over de diversiteit/soorten vlees, die geef je niet aan...
de katten hier zijn echt wild van kwartels en duiven, de botjes zijn vrij zacht, en makkelijk te verwerken...
parelhoen is miss ook nog een optie?

maaruh....hartstikke goed joh! zolderkonijn heeft 't getroffen.... ;D ;D
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Ma 11 Aug 2008, 20:48

Dank je voor het narekenen. De botmix komt morgen en dan ga ik dit menu aanhouden. Inmiddels eet ze wel kipkarkas, maar goed het blijft kip. Van het vlees eet ze rund, haas, paard, hert en ze heeft ook wel lam gegeten, maar dat heb ik nu even niet. Organen zijn van kip, lam, konijn, rund, kalf. Ik ga hoop ik volgende week parelhoen halen en kijk dan weer of ze het eet. Ik heb ook volgens mij zeker twee maanden konijn en eend geprobeerd, maar daar at ze het vlees af, het bot liet ze liggen. Als ze nou wel de mix eet, dan heb ik toch wat meer variatie daarin. Volgens mij is zolderkat dik tevreden. Hoe zie ik trouwens of een kat te dik wordt? Op haar ribben voelt ze nog hetzelfde, maar ze krijgt iets hangbuik, of is dat ouderdom (ze is denk ik nu een jaar of 7).
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Ma 11 Aug 2008, 22:29

houd je deze in de gaatjes dan...?

flin schreef:orgaan: 77 gr + 14 gr = 19.5 %, waarvan 3 % lever

persoonlijk vindt 'k je orgaan vrij hoog,
'k zou 't zelf op 15 % houden: 5 % lever, 4 % hart, 6 % nier en maag...(long, tong...etc)

en je variatie lijkt me prima

7 jaar vindt 'k nog niet oud,...volwassen jah! ;D ;D
maar d'r zijn d'r meer met 'n zwabberbuikje, en eigenlijk geloof 'k niet dat 't zozeer met 'te dik 'te maken heeft...
miss met sterilisatie? dat niet alle binnenvelletjes meer aan elkaar zitten? geen idee...
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Ma 11 Aug 2008, 23:12

Slobberbuikvelletjes heb ik hier ook hoor en ze zijn pas 15 maanden.. en het is echt meer geworden na de "chop"
Bovendien :Cera spreidt het spek over haar hele lijf, Catoo legt voorraden aan tussen haar achterpoten [[je kunt t bij haar echt alleen tussen haar benen voelen, van voren is ze erg schriel] Ik blijf maar lekker 'voelen' en de hoeveelheden aanpassen als t uit de hand dreigt te lopen.
Ik laat jouw menu niet aan de dames zien , dan willen ze ook een zolderkat worden... ;)
kira
5-sterren

Berichtdoor kira » Di 12 Aug 2008, 20:44

Ze is inderdaad geholpen. Ze ziet er trouwens inmiddels helemaal gaaf uit, het wit is spierwit en ze is erg zacht. Maar goed ze is ook van 10 kilo brok voor 5 euro naar heel wat meer kwaliteit gegaan. Ik zal het orgaan ietsje naar beneden doen en dan iets meer vleesbot doen, de botjes zit wel veel vlees aan, en ze is geloof ik erg dol op kluiven.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”