Als ik hele prooidieren voer,voer ik dan voldoende bot !

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
ulla
5-sterren

Als ik hele prooidieren voer,voer ik dan voldoende bot !

Berichtdoor ulla » Do 17 Jul 2008, 18:54

Er wordt hier gedeeltelijk hele dieren gevoerd,zoals kwartel , konijn , scharrelkip , en duif.
Vis laat ik buiten beschouwing.

In zo'n dier zit volgens mij geen 25% bot, maar eerder 15%.
Is het dan verstandig om iets vleesbot bij te voeren!!
Lizzy
Moderator

Re: Als ik hele prooidieren voer,voer ik dan voldoende bot !

Berichtdoor Lizzy » Do 17 Jul 2008, 19:21

Dat ligt eraan wat je daarnaast nog voert. Als je alleen prooidier voert: prima. Maar als je deels prooidier voert en daarnaast nog orgaanvlees en spiervlees en geen tot weinig vleesbot: dan duikel je dus in totaal onder de 15% vleesbot. En dan kom je inderdaad in de problemen.
Minna
5-sterren

Berichtdoor Minna » Vr 18 Jul 2008, 00:43

Wat ik doe; ik laat de hele beesies buiten beschouwing dus die reken ik niet mee, en de rest bereken ik in percentages. Als ik dus 2 van de 7 maaltjes hee dieren geef bereken ik volgens de percentages de andere 5.
dogsunlimited
5-sterren

Berichtdoor dogsunlimited » Vr 18 Jul 2008, 07:41

Volgens de 'kenners' bevat een konijn hooguit 8% bot en gaat een geit naar 10%. ;)
Mijn honden krijgen per week 2 dagen prooidieren (dik bevleesde karkassen met orgaan) zonder huid en haar met kop, 1 dag vlees/bot (80/20 of 70/30) van grotere diersoorten zoals geit/lam etc. en de andere 2 dagen pens en vis.  Daarbij altijd calciumhoudende 'overige' om de boel mee aan te vullen. Hele vis is naar mijn mening wel degelijk een prooidier. Stanley zit op 10% vlees/bot per week, aangevuld met vis, pens en 'overige'. Dan komt hij zeker op 15% en afhankelijk van zijn ontlasting bepaal ik of er wel of niet meer vlees/bot bij kan. Whooper zit met zijn vlees/botten op 15% en krijgt ook aangevuld met het overige. Tekorten op 10% (wat je vraagstelling eerder was, volgens mij) zijn volgens Lonsdale niet waarschijnlijk, als je volgens de prooidiertheorie voert. Of dat dan simuleren of het voeren van hele prooidieren is, maakt niet uit. Mijn mening is dat het afhankelijk is van hoe je hond het opneemt, want de ontlasting bepaalt of je goed zit of niet. Je kan dus nooit zeggen dat voor elke hond die 10% of 30% werkt, omdat geen één hond hetzelfde is.
claudiaB
5-sterren

Berichtdoor claudiaB » Vr 18 Jul 2008, 08:49

Ik voer Chico halve konijnen (de voorkant incl. kop) en het valt mij op dat hij soms best wat witte droge ontlasting heeft. Dat betekend dat hij teveel bot binnenkrijgt.
Wat ik altijd heb begrepen is dat hele prooidieren volledige maaltijden zijn. Maar ook ik ben een beginnende barfer,die nog een hoop moet ontdekken.

Gr. Claudia
ulla
5-sterren

Berichtdoor ulla » Vr 18 Jul 2008, 17:08

lizzy het plan was om 4 dagen prooidieren te voeren, en dan de overige 3 dagen het normale menu te geven,en dan gewoon de percentages geven van 50% vleesbot/15%orgaan/15% gm,en 20% spiervlees.
De rest zoals een paar keer per week ei etc. reken ik niet mee.

Sandra de prooidieren die ik voer hebben vacht en veren.
Pens zit in mijn orgaan percentage daar krijgen ze ongeveer 300 gram per week van, net als nier/hart en lever.
Overigens is de ontlasting voor mij ook belangrijk bij de bot/vlees verhouding.
Ik heb 1 van de honden ook naar 40% vleesbot overgezet.
arenda
4-sterren

Berichtdoor arenda » Za 19 Jul 2008, 22:13

Heeft een konijn maar 8 procent bot? Lijkt mij zo weinig. Heb ik zeker altijd magere konijnen gehad.
En ben dan wel geen beginnend barfer, maar ik had toch het idee dat het streven altijd richting complete prooidieren ging, dat daar ook de percentages redelijk op afgesteld waren. Of zit ik nu al jaren in het duister te wroeten?
dogsunlimited
5-sterren

Berichtdoor dogsunlimited » Zo 20 Jul 2008, 14:09

Tja....lang leve de verschillende visies hierin. Wie vertelt de ultieme waarheid? ;)
Je hondjes leven al die tijd toch nog? Gewoon je eigen visie blijven volgen. Dat werkt nog het beste.
sylvia
5-sterren

Berichtdoor sylvia » Zo 20 Jul 2008, 14:12

Ik denk dan dat je het per maaltijd moet zien.
Als je een hele prooidieren  maaltijd geeft is dat perfect in verhouding.
Geef je zelf samengesteld dan moet je daar dus ook het percentage bot bijgeven.
Minna
5-sterren

Berichtdoor Minna » Zo 20 Jul 2008, 17:24

Ik denk dat het ook aan een hond ligt, een hond doet prima met een botpercentage van 10% en een andere op 25%. Ik probeer ook qua verhoudingen uit te komen op een modelletje prooidier, dus ergens rond de 15 + % bot. Dat is hier de perfecte hoeveelheid. Denk dat ik ongeveer 40% vleesbot voer, maar dan heel goed bevleesd of "bijgevuld" met vlees, zodat minder dan de helft van de vleesbot bot is.
En idd hele beestjes.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”