lintworm en prefender

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

lintworm en prefender

Berichtdoor Barfplaats

vagebond
5-sterren

lintworm en prefender

Berichtdoor vagebond » Di 01 Jul 2008, 21:10

Laatst heb ik onze aanloopkat ontwormd met prefender. De segmentjes van de lintworm hingen aan achterbenen, jakkie. Van de da assistente heb ik begrepen dat zodra ze weer een besmet muisje opeet, ze weer een lintworm oploopt! Ik ben de poes aan het overzetten op versvoer, scheelt dat ook, ivm het zuurdere milieu in de maag?
Er ontstond een kalen ronde plek, daar waar de prefender is leeggeknepen.
flin
5-sterren

Re: lintworm en prefender

Berichtdoor flin » Di 01 Jul 2008, 23:53

lintworm kunnen ze volgens mij overal oplopen: eitjes aan gras, muizen, slakken, vlooien...

en idd zal een zuurder-versvoer-maagzuur ervoor zorgen dat niet alles even makkelijk  tot een daadwerkelijk wormpie ontwikkeld,
  wat niet wil zeggen dat 't nooooit gebeurd....

je zou bij verdenking van wormen nog kunnen denken aan 'n ontlasting onderzoekje, voordat je daadwerkelijk ontwormt,...
de katten hier reageren ook niet zo lekker op 't gif van de pipetjes tegen vlooi/worm, bij één was't zelfs zo erg dattie 'n hele dag misselijk en 'raar' was...heel zielug...

ow, en 'k moet zeggen dat 'k tot nu toe verbaasd ben over 't minieme aantal vlooitjes,...
  zullen de katzels niet meer zo lekkur zijn , sinds ze BARF-en?
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Wo 02 Jul 2008, 00:32

Sien gaat aan de dunne als ze wormen heeft, dat heeft ze al eerder gedaan, en met een pipet stronghold was de schijterij met 2 dagen weg.

mijn katten eten alle 2 al 3kwart jaar vers, en de laatste keer dat ik een pipetje op ze heb gebruikt, was eind januari/begin februari.
Ze komen ook buiten. Sien kan niet jagen, alleen op insecten. Ot volgens mij wel, maar die vreet alles gelijk op wat ze vangt en brengt het dus niet binnen. Ook hebben ze buiten een sociaal leven met de buurtkatten.
deze katten zijn niet gecastreerd, en Buurman verdenk ik van vlooien, want hij zit soms ineens in zn vacht op zn rug te happen.
Sien slaapt soms dichtbij Buurman in een kuil in mijn gras en Ot jaagt Buurman graag op.
Eens in de zoveel tijd (1x per 2 weken) kam ik ze met de vlooienkam, om pieten te kunnen waarnemen.

Sinds eind januari is het niet meer nodig geweest om pipetjes te geven. Geen diarree, geen pietjes.
in januari hadden ze ook geen pietjes, maar soms neem ik ze mee naar mn moeder, en Poet heeft vlooienallergie. Dus dan gebruik ik dat om Poet geen risico te laten lopen.
Ik heb dus net als flin ook gemerkt dat sinds dat ze vers eten, de parasieten eigenlijk weg zijn.
Kefraya
4-sterren

Berichtdoor Kefraya » Wo 02 Jul 2008, 09:57

Hier hetzelfde: sinds ze vers eet, heeft Kefraya nauwelijks last van vlooien.
Ze verhaart ook stukken minder  :)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 02 Jul 2008, 10:04

Hier idem, sinds ze barfen veel en veel minder vlooien. Ontwormen heb ik al zeker 10 jaar niet meer gedaan, afgezien dan van een keer anti-lintworm voor Kruimel tussendoor. De drie bejaarden gaan niet of nauwelijks naar buiten en de twee die wel naar buiten gaan vangen wel muizen maar eten ze niet op  >:( dus ik ga ervan uit dat de kans op wormen ook klein is.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”