Vraagje over het hart

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Vraagje over het hart

Berichtdoor Barfplaats

*Charlotte
1-ster

Vraagje over het hart

Berichtdoor *Charlotte » Za 28 Jun 2008, 19:30

Wat ik me afvraag: kan het dat een achtjarige reu met een hartruisje, die zich erg druk maakt over loopse teefjes buiten, het hartruisje verergert door het vele hijgen, piepen, zeuren en het zich gewoon erg druk maken? Zou dit gedrag een nadelig effect kunnen hebben op het hart?
Angelique
5-sterren

Re: Vraagje over het hart

Berichtdoor Angelique » Za 28 Jun 2008, 20:10

Normaal gesproken zorgt een ruisje er al voor dat een hart harder moet werken om de boel rond te krijgen. Gaat een hond daarbij zich ook nog erg druk maken dan heeft dat in ieder geval geen gunstige invloed op de conditie van het hart, want die mag dan nog harder gaan werken. In hoeverre je dit ernstig moet nemen is afhankelijk van de ernst van het ruisje.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 29 Jun 2008, 08:38

Brutus heeft een hartruis. We weten precies hoe groot en hoe ernstig omdat we er twee maal een Doppler echo van hebben laten maken. En wij hebben zelf een ongecastreerde teef in huis. Hij maakt zich vreselijk druk als ze loops is maar zijn hart houdt zich goed. Hij is bijna 12 jaar. Ik sluit me helemaal bij Angelique aan. Het hangt af van de ernst en de oorzaak van de hartruis.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”