overgewicht..... hoe met KVV?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Di 17 Jun 2008, 16:21

Hoe moet ik berekenen als een hond forse overgewicht heeft. Hij weegt nu 36 kilo en hoort zo rond de 26 te wegen, hoeveel geef ik dan? en hoe doe ik dat, meteen naar de lagere hoeveelheid?? Ik ga hem op KVV overzetten.  ;)
Red_Hunter
5-sterren

Re: overgewicht..... hoe met KVV?

Berichtdoor Red_Hunter » Di 17 Jun 2008, 16:27

Kan je niet echt helpen, alleen ervaring met honden die maar te mager blijven ;)

Groetjes Trudie
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Di 17 Jun 2008, 16:38

[quote="Red_Hunter"]
Kan je niet echt helpen, alleen ervaring met honden die maar te mager blijven ;)

Groetjes Trudie
[/quote]tja dat is weer een heel ander verhaal. ook niet leuk, maar toch anders ;)
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Di 17 Jun 2008, 16:45

Normaal geef  je 2 - 3 % van de ideale gewicht..en wanneer je hond dus eigenlijk maar 26 mag wegen,
dan voer je 2 % van de 26 kilo.
En je kan gelijk beginnen om de hond de juiste hoeveelheid te geven. ;)
Vergeet niet dat beweging ,zwemmen of  veel LOPEN, OOK heel belangrijk is om extra gewicht er af te krijgen!
Succes!
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Di 17 Jun 2008, 16:58

[quote="202 Spots"]
Normaal geef  je 2 - 3 % van de ideale gewicht..en wanneer je hond dus eigenlijk maar 26 mag wegen,
Vergeet niet dat beweging ,zwemmen of  veel LOPEN, OOK heel belangrijk is om extra gewicht er af te krijgen!
Succes!

[/quote]daarom komt hij ook hier..... bootcamp ;) hij kan nu niet lopen volgens de eigenaar, maar ik heb een proef wandelling gemaakt, en als je echt doorloop, dan gaat hij daarin mee, dus we gaan trainen tot hij op de veluwe mee kan draaien ;)
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Di 17 Jun 2008, 17:07

[quote="conleeuw"]
daarom komt hij ook hier..... bootcamp ;) hij kan nu niet lopen volgens de eigenaar, maar ik heb een proef wandelling gemaakt, en als je echt doorloop, dan gaat hij daarin mee, dus we gaan trainen tot hij op de veluwe mee kan draaien ;)
[/quote]

Nou sterkte Connie ;)
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Di 17 Jun 2008, 17:11

[quote="Rovanna"]
Nou sterkte Connie ;)
[/quote]thanks, moet lukken ;)
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Di 17 Jun 2008, 19:47

Succes Connie !!!!!    ;)
Barbara78
2-sterren

Berichtdoor Barbara78 » Di 17 Jun 2008, 21:29

[quote="202 Spots"]
Vergeet niet dat beweging ,zwemmen of  veel LOPEN, OOK heel belangrijk is om extra gewicht er af te krijgen![/quote]

Dit lijkt mij helemaal niet gezond!! Je hond heeft maar liefst 39% overgewicht. Dat is enorm!! Ter vergelijking: indien de gemiddelde man 80 kg hoort te wegen, dan weegt hij bij 39% overgewicht maar liefst  111 kg.

Het meetorsen van dat extra gewicht kost veel extra energie. Het geeft een behoorlijke belasting op het hart. Etc. Ook een mens moet je in die omstandigheden niet snel laten afvallen. Het lichaam moet de kans krijgen zich aan te passen. Voor een kat is dat niet anders en kan snel afvallen zelfs levensgevaarlijk zijn (tot leverproblemen leiden). Voor honden weet ik het niet precies, maar mij lijkt dat hetzelfde principe geldt.

Ook zou ik heel erg oppassen met het snel opvoeren van de lichamelijke inspanning. Conditie moet langzaam opgebouwd worden, evenredig aan de afname van het overgewicht.

Als het streefgewicht meer dan 15% onder zijn huidige gewicht ligt, kan het afvallen beter in etappes gebeuren. Mik in de eerste instantie op een gewichtsverlies van 2 à 3% per week. Na een aantal weken gaat het minder snel en zou je uit moeten komen op 1% gewichtsverlies per week.

Ik zou ook naar die norm voeren. Je hond weegt nu 36 kg. Uitgaande van een gemiddeld gewichtsverlies van 2,5% per week, zou het streefgewicht voor de eerste vijf weken zijn: 35,1 kg - 34,2 kg - 33,4 kg - 32,5 kg - 31,7 kg.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel kcal een hond per kilo lichaamsgewicht verbruikt c.q. hoeveel kcal je precies moet minderen om hem een kilo te laten afvallen. Ik zou echter 2% voeren van het streefgewicht dat je na 1 etappe van 5 weken wilt bereiken. Dus 2% van 31,7 kg. Na een week eens kijken hoe het gaat en zonodig de voeding wat naar boven of beneden bijstellen om de ideale afvalsnelheid te bereiken.

Succes ermee!
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Za 21 Jun 2008, 12:36

Mijn idee! Met zoveel overgewicht zou ik langzaam afbouwen en de conditie ook langzaam opbouwen!

Anders loop je denk ik risico's voor de gezondheid?

Suzanne
Boefke

Berichtdoor Boefke » Ma 23 Jun 2008, 13:54

Succes Connie ;) Het zal hem goeddoen bij jou in de keet :D Doe je een voor en nafoto?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”