Prooidieren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Prooidieren

Berichtdoor Barfplaats

dinnee
3-sterren

Prooidieren

Berichtdoor dinnee » Wo 04 Jun 2008, 15:55

Hallo iedereen!

Van de zomer krijg ik mijn eigen pupje in huis en ik wil hem graag op NRV zetten.

Omdat ik ook een fret heb die ik pas heb over gezet, vroeg ik me af of je puppies ook prooidieren kan voeren. Dan heb ik het over:

hamsters
cavia's
ratten
eendagskuikens
duif
kwartels
muis

Hier is voor mij erg makkelijk aan te komen. De leverancier levert ook de gebruikelijke NRV producten zoals konijn, hert, paard, kip, rund, lam en vis. Het is dus niet zo dat hij uitsluitend prooidier gaat krijgen. Maar ik vroeg me gewoon af of het kan/mag. De muizen vind ik zelf wel erg klein, dus ik denk niet dat ik die ga voeren, maar de rest misschien wel (als er geen grote risico's aan zitten natuurlijk).

Groetjes Milou
koekje
Moderator

Re: Prooidieren

Berichtdoor koekje » Wo 04 Jun 2008, 16:12

ik heb laatst in het discussiehoekje gevraagd of dat wel kon (ik heb geen honden, maar ik vroeg het me gewoon af), en nergens zei er iemand dat honden deze niet goed zouden verteren.
de voornaamste reden om deze niet te voeren was toch een financiele.

als je volwassen prooitjes geeft, zijn deze compleet, en hoef je er niets verder aan uit te rekenen. alleen dat er voldoende prooi per dag wordt gegeven. cavia en duif lijkt me een beetje hard als beginnershapje, net als grote weekendrat. een volwassen muis weegt een gram of 30 (en groter), dus daar zou je er meer van kunnen voeren. 1dagskuikens zijn aanvullend, want dat zijn babykipjes, en er zit amper calcium in.
ik denk dat het ook afhankelijk is van je formaat hond, een leonberger eet toch iets anders dan een chihuahua lijkt me.
dinnee
3-sterren

Berichtdoor dinnee » Wo 04 Jun 2008, 16:22

Bedankt voor je reactie!

Mij leek het voeren van prooidier wel makkelijk, omdat het vrij kleine dieren zijn. Ik verwachtte dus dat de botten ook niet heel erg hard zouden zijn. Zou ik duif en cavia wel kunnen plat slaan met een hamer?

Voor de muis ben ik een beetje bang dat hij hem in een keer inslikt. Geldt daar het zelfde van pletten met een hamer? Of misschien in stukken knippen?

Nu je het zegt over die eendagskuikens klinkt het heel logisch. ;)

Ik krijg van de zomer een Australian Kelpie, een middenslag hond die neigt naar het uiterlijk/bouw van een herder, maar dan wordt hij niet zo groot. Hij zal uit komen op een centimeter of 50 en een kilo of 20.

Ik wilde de prooidieren meer als aanvulling/tractatie geven dan als volledige maaltijd, dus het is goed dat ik weet waar ik op moet letten. Dank je wel!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”