Wat gebeurt er als je te veel of te weinig groente geeft

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
ilovegoldenretrievers
3-sterren

Wat gebeurt er als je te veel of te weinig groente geeft

Berichtdoor ilovegoldenretrievers » Wo 28 Mei 2008, 17:06

Ik vroeg me af wat er gebeurt als je te veel of te weinig groente geeft. Hoe kijken jullie erna, wat zijn de symptomen.  Wat gebeurt er als je op langere termijn te veel of te weinig groente geeft.
Pauline
5-sterren

Re: Wat gebeurt er als je te veel of te weinig groente geeft

Berichtdoor Pauline » Wo 28 Mei 2008, 17:11

Ik voer helemaal geen groente en val dus onder de laatste categorie. Ik zie geen symptomen, de jongens zijn kerngezond en zien er picobello uit. Voer wel ontzettend afwisselend en zoveel mogelijk vleessoorten.

Over teveel kan ik niets zeggen.... Denk eigenlijk dat het niet zo heel erg is, mits je maar niet groenten ipv vlees/orgaan/bot gaat geven. Da's natuurlijk niet gezond. Trouwens wat vind jij teveel?
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Wo 28 Mei 2008, 17:14

Ik voer niet erg veel groente, maar ik merk wel dat wanneer ik een tijdje helemaal geen groente geef, de vachten iets minder worden, maar dat kan ook toeval zijn  :)

Als je de barf-verhoudingen aanhoudt met het juiste percentage groente, dan geef je ook niet teveel en is er niets aan de hand.
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Wo 28 Mei 2008, 17:15

Ik merk dat mijn ene hond (Ziggy) heel erg naar gaat ruiken als ze geen groentes krijgt, ze gaat dan naar vlees ruiken, dit klinkt vreemd, het is ook vreemd, maar het is echt waar. Aan mijn andere hond merk ik niets.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 28 Mei 2008, 18:14

Ook hier geldt weer (net als bij vleesbot) : wat is teveel en wat is te weinig? Dat zul je eerst moeten definieren... Zoals Pauline al schrijft: haar honden eten geen groente. Ze vertikte het ook om te eten. Haar honden krijgen echt super afwisselend te eten qua diersoorten/vleessoorten (voorwaarde, vind ik) en ze zijn perfect gezond.

Voor mij persoonlijk geldt: ik denk dat honden wel carnivoor zijn, maar zeer zeker ook behoefte hebben aan plantaardige kost. Juliette de Bairacli Levy, Mogens Eliasen, Kymythy Schultze en Ian Billinghurst vinden dat ook. Ik denk persoonlijk dat als je persee geen groente wil voeren, je tenminste zeer gevarieerd moet voeren, liefst hier en daar een heel prooidier en/of wat wild/biologisch vlees. Ik heb daar al zooo vaak over geschreven dat ik er niet verder over uit ga wijden.

Mijn persoonlijke ervaring is dat groentemixen een perfecte ruw-vezel leverancier zijn, mijn honden lekker fris blijven ruiken met groente (en vies zonder) en prachtig zacht blijven qua vacht met groente (en niet zonder). Ik weet echt 200% zeker dat mijn honden belangrijke voedingsstoffen uit groente en fruit halen. Ik merk echt verschil. En ik ga niet voor "mijn honden doen het goed". Ik ga voor perfect. En met groente doen ze het perfect. Ik voer zo tussen de 10% en 15% groente en fruit.

Ik vind tussen de 5% en 15% groente perfect. Ik vind nul wel errrug weinig en ik vind boven de 15% a 20% teveel. De ontlasting wordt bij meer dan 15% a 20% los/dun en bovendien moeten we ons blijven realiseren dat een hond een carnivoor is en geen herbivoor.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”