barf en groeipijn

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

barf en groeipijn

Berichtdoor Barfplaats

Ronja
3-sterren

barf en groeipijn

Berichtdoor Ronja » Zo 18 Mei 2008, 12:32

Een bevriend hondje van 7 maanden barft al vanaf pup en heeft nu hevige groeipijnen. heeft iemand een dieettip?
Lizzy
Moderator

Re: barf en groeipijn

Berichtdoor Lizzy » Zo 18 Mei 2008, 12:36

Dat is lastig te zeggen als we niet weten wat de hond exact eet. Welke percentages, welke vleesbotten en diersoorten en welke hoeveelheden.

Mag ik vragen wie heeft geconstateerd dat de hond groeipijn heeft en hoe?
Ronja
3-sterren

Berichtdoor Ronja » Zo 18 Mei 2008, 12:41

De dierenarts heeft de pijnlijke gewrichten gerontgend en ontdekt dat er sprake was van steriele ontstekingen. de hond (een hollands herdertje) is iets aan de slanke kant.
De hond eet 50% RMB 20% vlees/vis, 15 % orgaan en de rest groente, ei en wat zuivel. de hond eet diverse vlees en vissoorten.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 18 Mei 2008, 13:14

Maar wacht even hoor! Ik ben geen DA, maar een steriele ontsteking staat in mijn ogen niet gelijk aan groeipijnen. Volgens mij zijn er diverse oorzaken mogelijk voor een steriele ontsteking, o.a. ongevallen, injectie, immunologische reacties zoals acute gewrichtsreuma enzo.

En ik weet niet wat voor RMB's ze voert (of ze veel of weinig vlees bevatten) maar op zich kan een hond hier geen vreselijke groeipijnen van krijgen. Ik ben persoonlijk erg sceptisch over de diagnose, eerlijk gezegd. En als ik jou was zou ik mijn vriend/vriendin adviseren om zich door te laten sturen door een goede orthopeed.

Maar goed, stel het is groeipijn: dan denk ik dat de belangrijkste stap is te kijken naar de hoeveelheid voedsel die de hond krijgt en te kijken naar hoeveel hij per week aan komt. Als hij teveel aan komt/te snel groeit: moeten ze minder kalorieen aan de hond voeren. Dus minder vleesbot (en laat ze tijdelijk 40% vleesbot geven en zorgen dat de vleesbotten tenminste 50% vlees bevatten), minder spiervlees en meer groentes en pens. Tenminste tijdelijk.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”