wanneer kippenekken en ander vleesbot

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

boehdda
1-ster

Berichtdoor boehdda » Wo 07 Mei 2008, 15:09

hoi hoi,

kan het zo snel even niet vinden maar avnaf wanneer mag diesel ook aan de vleesbotten.
hij is nu net pas 2 dagen aan de KVV
Nitus
5-sterren

Re: wanneer kippenekken en ander vleesbot

Berichtdoor Nitus » Wo 07 Mei 2008, 18:02

Je kunt al wel met kippennekjes beginnen. Kip is over het algemeen redelijk veilig om te beginnen, maar ik zou dan niet meteen met grote kippenbouten aan komen zetten, liever eerst nekken en vleugeltjes (die je in het bochtje voor de zekerheid met een snoeischaar oid even inknipt) Ik weet niet of het een nette kauwert of een slokkert is? Zou je hond per ongeluk een nekje naar binnen zuigen dan is er geen man overboord en kun je de volgende dag meteen even kijken hoe goed hij dat verteerd. ;)
Succes!
Heb je trouwens ook al aan pens gedacht? Daar kan je hond ook lekker op kauwen zolang je maar en lap neemt die in verhouding met je hond staat, liever te groot als te klein. En verse vis, zoals sardien en panharing? Ook perfect om mee te beginnen.

En hier vind je zo'n beetje alle informatie om veilig vleesbotten te voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/http://b ... readid=801
boehdda
1-ster

Berichtdoor boehdda » Wo 07 Mei 2008, 18:08

bedankt voor de tips.
maar waar haal ik al dat sort dingen.
helaas hebben ze hier ij de poelier geen kippenekken (hoe vreemd dat ook klinkt)
dus die moet ik op de markt halen.
maar waar haal ik dan eigenlijk Pens?
je verteld dat het in verhouden moet staan met de hond. mijn bull weegt zo een 27 kilo
Femke
5-sterren

Berichtdoor Femke » Wo 07 Mei 2008, 18:31

[quote="boehdda"]
bedankt voor de tips.
helaas hebben ze hier ij de poelier geen kippenekken (hoe vreemd dat ook klinkt)
je verteld dat het in verhouden moet staan met de hond. mijn bull weegt zo een 27 kilo
[/quote]

Ik weet niet waar je woont, maar hier vind je een lijst met allerhande vlees adressen door heel nederland: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html

Kan jouw poelier ook geen kipnekken bestellen? Mijne heeft ze ook niet standaard op voorraad maar hij kan wel 10 kilo voor mij bestellen als ik dat wil. Hij krijgt ze dan van de kippenslachterij, waar hij ook zijn andere spullen van betrekt.
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Wo 07 Mei 2008, 21:55

[quote="boehdda"]
bedankt voor de tips.
[/quote]

Misschien heb jij wel een heel beschaafde kauwert, en dan kun je rustig een lapje van rond de 400 gr. geven, maar heb je een slokop zoals de Rottweiler in mijn onderschrift die probeert zo'n lap in 1x door te slikken :-X, en daar wordt je niet echt blij van ::). Want dat past natuurlijk niet, dus moet die lap weer uit haar keel gekotst worden... en kauwt ze er een beetje af om het dan nog een keer te proberen en nog een keer... Geef ik Gitte een grotere lap, van rond 600-800 gr. dan kauwt ze stukken netter, zo'n lap is nog wel binnen een mum van tijd weg, maar zonder rare fratsen. Fedor de ODH, eet stukken beschaafder, die kan ik kleiner lapjes voor zetten, die kauwt het gewoon.
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd heb?

De adressenlijst heeft Femke je al gegeven ;).
jolike
1-ster

Berichtdoor jolike » Wo 27 Aug 2008, 14:22

Dus die kippennekken en kippenvleugeltjes kun je gewoon rauw geven?
Niet even koken?

[quote="boehdda"]
hoi hoi,

kan het zo snel even niet vinden maar avnaf wanneer mag diesel ook aan de vleesbotten.
hij is nu net pas 2 dagen aan de KVV
[/quote]
*Marga*
5-sterren

Berichtdoor *Marga* » Wo 27 Aug 2008, 14:44

Als je kippenbot kookt wordt het hard en kan het gaan splinteren.

Dus NOOIT koken.
Laatst gewijzigd door *Marga* op Wo 27 Aug 2008, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 27 Aug 2008, 17:37

[quote="jolike"]
Dus die kippennekken en kippenvleugeltjes kun je gewoon rauw geven?
Niet even koken?

[/quote]

Dit is een versvoerforum. Vers voeren betekent natuurlijk voeren, oftewel rauw voeren. Of heb jij ooit een wolf met een barbecue op z'n rug zien lopen?
Gekookt vlees is moeilijker te verteren voor honden, en gekookt bot is gewoon gevaarlijk omdat het onverteerbaar wordt en gaat splinteren door verhitting. Alle botten, niet alleen kip trouwens.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”