Voorzichtig overstappen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Voorzichtig overstappen

Berichtdoor Barfplaats

Wendy (boxer gek)
3-sterren

Voorzichtig overstappen

Berichtdoor Wendy (boxer gek) » Do 17 Apr 2008, 11:05

Hoi,

Wie zou mij willen helpen met overstappen naar Barf.

Onze boxer meid van 9.5 maand eet nu kvv en wil het graag aan gaan vullen met barf.

Ze krijgt nu eigenlijk veel merken kvv, Smuldier, Haaks barf, Carnibest, Energique, Prins, AVH Breda.....

Wie zou mij kunnen helpen een menu te maken, maar ik heb alleen een vraag.....Zouden jullie er rekening mee kunnen houden dat ze op maandag en vrijdag (ivm werk) gewoon kvv krijgt.

Het is een boxer teefje van 9.5 maand en weegt 30 kg en ik vind er vrij schraal (lees je ziet toch wel iets d'r ribbetjes)

Alvast bedankt
roefus

Re: Voorzichtig overstappen

Berichtdoor roefus » Do 17 Apr 2008, 11:25

[quote="Wendy (boxer gek)"]
Hoi,

Wie zou mij willen helpen met overstappen naar Barf.

Onze boxer meid van 9.5 maand eet nu kvv en wil het graag aan gaan vullen met barf.

Ze krijgt nu eigenlijk veel merken kvv, Smuldier, Haaks barf, Carnibest, Energique, Prins, AVH Breda.....

Wie zou mij kunnen helpen een menu te maken, maar ik heb alleen een vraag.....Zouden jullie er rekening mee kunnen houden dat ze op maandag en vrijdag (ivm werk) gewoon kvv krijgt.

Het is een boxer teefje van 9.5 maand en weegt 30 kg en ik vind er vrij schraal (lees je ziet toch wel iets d'r ribbetjes)

Alvast bedankt
[/quote]

Als je twee dagen kvv wilt blijven voeren, en de rest van de week BARF, dan denk ik dat je je toch het beste aan de barf-percentages kunt houden.
Dus pakweg 50% vleesbot, 15 % orgaanvlees, 10 ã 15% groente (als je daarvoor kiest) en de rest spiervlees, 'n eitje enzovoorts.

Als jouw hond verder nog nooit botten gegeten heeft, is het raadzaam om met kipbotjes te starten (nekjes, vleugels...daarna karkasjes).
Dat zou je best al eens naast de kvv kunnen geven, om 'n beetje te oefenen.

Verder is het natuurlijk fijn als je veel kunt variëren.
Maar 'n precies menue samenstellen, dan is het wel noodzakelijk om te weten waar je allemaal aan kunt komen.
Wendy (boxer gek)
3-sterren

Berichtdoor Wendy (boxer gek) » Do 17 Apr 2008, 14:17

Van hoeveel % lichaams gewicht moet ik bij d'r uitgaan?
Moet ik nu nog van de 5% uitgaan of toch meer 2/3%?
Wendy (boxer gek)
3-sterren

Berichtdoor Wendy (boxer gek) » Do 17 Apr 2008, 14:21

[quote="roefus"]

Verder is het natuurlijk fijn als je veel kunt variëren.
Maar 'n precies menue samenstellen, dan is het wel noodzakelijk om te weten waar je allemaal aan kunt komen.
[/quote]

Ik kan aan vrij veel dingen komen want ik kan oa bestellen bij Bakker vleeshandel.......
evenstar
5-sterren

Berichtdoor evenstar » Do 17 Apr 2008, 14:24

ik zou dan van 5% uitgaan want je vind haar al schraal.Onze boxerreu weegt 38 kg  en krijgt 750 á 800 gr kvv of barf. Hij is nu met zijn 10 jaar een stuk rustiger maar doet het hier prima op niet te dik maar ook niet te dun
roefus

Berichtdoor roefus » Do 17 Apr 2008, 15:10

Van hoeveel % lichaams gewicht moet ik bij d'r uitgaan?
Moet ik nu nog van de 5% uitgaan of toch meer 2/3%?
[/quote]

Ik weet niet hoeveel je nu dagelijks aan kvv geeft?
Misschien is het goed om dat als 'richting' te gebruiken (eventueel wat meer, omdat de hond schraal is?)

Zou je 5% geven van het huidige lichaamsgewicht, dan komt dat neer op 7500 gram BARF (in 5 dagen tijd), dus 1500 gram per dag.

Om de grammetjes niet te ingewikkeld te maken (dus 'n klein beetje afronding), zou dat kunnen neerkomen wekelijks (per 5 dagen dan), op:

3750 gram vleesbot
1150 gram orgaanvlees (iets meer dan 15%, om het af te ronden)
750 gram groente (10% in dit geval)
1850 gram spiervlees

Je zou het orgaanvlees bijvoorbeeld kunnen opdelen in 200 gram lever, 450 gram hart, en 'n pond pens.
Of 200 gram lever, 100 gram niertjes, 350 gram hart en 500 gram pens.

Als ik 'n beetje met het percentage goed zit (en jij bent het ermee eens), dan is het misschien makkelijker voor je om een dag-menue samen te stellen?
Wendy (boxer gek)
3-sterren

Berichtdoor Wendy (boxer gek) » Do 17 Apr 2008, 15:47

[quote="roefus"]
Ik
3750 gram vleesbot
1150 gram orgaanvlees (iets meer dan 15%, om het af te ronden)
750 gram groente (10% in dit geval)
1850 gram spiervlees

Je zou het orgaanvlees bijvoorbeeld kunnen opdelen in 200 gram lever, 450 gram hart, en 'n pond pens.
Of 200 gram lever, 100 gram niertjes, 350 gram hart en 500 gram pens.

Als ik 'n beetje met het percentage goed zit (en jij bent het ermee eens), dan is het misschien makkelijker voor je om een dag-menue samen te stellen?
[/quote]

Lever en niertjes heeft ze tot nu toe nog niet gehad. Gewoon pens en hart is ze errug gek op. Ze krijgt nu wel eens een heel enkele keer een maaltijd pens of hart. Ze gaat dan zelfs tich keer terug om d'r bak uit te likken ;D
roefus

Berichtdoor roefus » Do 17 Apr 2008, 16:10

Lever en niertjes heeft ze tot nu toe nog niet gehad. Gewoon pens en hart is ze errug gek op. Ze krijgt nu wel eens een heel enkele keer een maaltijd pens of hart. Ze gaat dan zelfs tich keer terug om d'r bak uit te likken ;D
[/quote]

Leuk is dat hè, als ze er zo van geniet?
Maar goed, als je wérkelijk zelf wilt gaan samenstellen dan is wat lever toch ook heel belangrijk.
Wendy (boxer gek)
3-sterren

Berichtdoor Wendy (boxer gek) » Do 17 Apr 2008, 16:44

Hihi het is idd leuk om te zien...

Maar ik denk dat de lever en niertjes niet voor problemen gaat zorgen hoor. Want tot nu toe eet ze alles wat we d'r geven :D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”