hoe te beginnen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

hoe te beginnen

Berichtdoor Barfplaats

lonneke
1-ster

hoe te beginnen

Berichtdoor lonneke » Vr 11 Apr 2008, 12:07

Mijn honden 2 jack russells van 7.5 kg en kruising border collie x whippet van 13 kg.
zou ik graag over willen zetten van duck naar barf maar weet niet hoe ik het beste alles kan doen.

wie kan en wil mij helpen.
dorinekok

Re: hoe te beginnen

Berichtdoor dorinekok » Vr 11 Apr 2008, 12:10

om te beginnen even heel goed doorlezen wat er op deze site aan informatie te vinden is zodat je weet welke producten je wel en niet kunt geven en vooral in welke verhouding.
Daarna heb je ongetwijfeld nog meer vragen maar kun je ze veel gerichter stellen. Daarna is het gewoon een kwestie van beginnen.
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Vr 11 Apr 2008, 12:15

Om te beginnen zou ik het beginnersdocument lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Als je dat hebt gelezen is het je waarschijnlijk duidelijk dat je het beste kan beginnen met beginnersbotjes, zoals kippennekken en eendennekken, als je dit niet kan krijgen kan je ook kwartel of kippenvleugels geven. Je begint dus met een menu voor 2 weken met als vleesbotten eenden- en kippennekken en je probeert zoveel mogelijk af te wisselen met het spiervlees, wat betreft het orgaanvlees is het ook goed om daarin zoveel mogelijk variatie aan te brengen, dus niet alleen pens en hart geven, maar ook niertjes, lever, misschien zelfs testikels, tong etc. En als jouw honden het lusten zou het natuurlijk heel goed zijn om ze 1 keer per week of per 2 weken rauwe vis te geven en ik zou dan beginnen met sardines of (verse) ansjovis.

Als na die 2 weken alles goed verteerd, kan je beginnen met het geven van grotere botten, zoals kipkarkas, kippenpoten, parelhoenkarkas, eendenkarkas en dan kan je eventueel ook botten van grotere dieren geven, zoals lamsribben en geitenribben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je meer vragen hebt horen we het graag ;) Succes!!!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op Vr 11 Apr 2008, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 11 Apr 2008, 12:21

Door hier te beginnen met lezen? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Het beste begin je gewoon. Je maakt een menu voor je honden met behulp van de rekenhulp. En dan ga je bijv. uit van de volgende percentages: 50% vleesbot, 5% a 15% groentemix, 10% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees.

Je kleine honden eten waarschijnlijk zo'n 3% of misschien zelfs 4% van hun lichaamsgewicht, zeg even zo'n 200 a 300 gram per dag. Je hond van 13 kilo eet waarschijnlijk zo'n 2% a 3% van het lichaamsgewicht, zeg zo'n 250 a 400 gram per dag. Voer vooral op het oog.

Je begint het beste met beginnersbotjes. Ik denk daarbij aan kippennekken, eendennekken of zeer goed ingeknipte kippenvleugels. Dat bouw je langzaam uit. En verder kun je beginnen met het geven van vlees (bijv. runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc) en orgaanvlees en groentemixen.

Maar, het belangrijkste is dat jij je dus zelf in de materie in leest. Wij kunnen je wel een menuutje opdreunen, maar het is beter dat je zelf snapt waarom je orgaanvlees en waarom je vleesbot moet voeren. Het hele idee achter BARF is ook dat jij zelf de verantwoording neemt voor de voeding en dus de gezondheid van je hond. Maar, als je meer specifieke vragen hebt: kunnen we je altijd helpen! Dus blijf gerust vragen!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”