Beginnend BARF-menu, zou graag reacties willen.....

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Nynefee
1-ster

Berichtdoor Nynefee » Za 29 Mar 2008, 18:15

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met barfen en vind het nogal spannend en hoop maar dat Gaya (Cane Corso) alles binnenkrijgt wat ze moet hebben. Gaya is 26 kg en is 5 en 1/2 maand oud. Ze zat al een aantal weken op Carnibest maar ik wilde toch liever gaan barfen.

Ze krijgt nu:
Zaterdag
330 gram carnibest
2 zalmkoppen
1 penslap

Zondag
330 gram carnibest
parelhoenkarkas of kalkoenkarkas of fazantenkarkas of eendenrug of kippenkarkas of parelhoenkarkas of een half konijn (+/- 800 gram)

Maandag
330 gram carnibest
parelhoenkarkas of kalkoenkarkas of fazantenkarkas of eendenrug of kippenkarkas of parelhoenkarkas of een half konijn ( +/- 800 gram)

Dinsdag/Woensdag/Donderdag/Vrijdag
1 kg botmix (herby 70% bot en 30% vlees) eend/konijn/haas of kip/eend
1 kg kopvlees rund
(de botmix en het kopvlees gemengd, de twee kilo verdeeld over twee dagen (1 kilo totaal per dag))

Dit heeft ze nu 1 week gegeten en is nu dol op haar eten. Tot dusver heeft ze ook alles opgegeten. Dit menu ben ik van plan wat aan te houden. Als tussendoor krijgt ze ongeveer twee keer in de week een runderknarsebeen. Krijgt ze door dit menu wel binnen wat ze binnen moet krijgen? Ik zou het fijn vinden om wat feedback te krijgen, alvast bedankt!
pallas
5-sterren

Re: Beginnend BARF-menu, zou graag reacties willen.....

Berichtdoor pallas » Zo 30 Mar 2008, 10:06

Hoi,
ik vind het zelf altijd vrij in gewikkeld als er kvv en brf wordt gegeven, dus het kan zijn dat er betere reacties komen..

Op zaterdag denk ik dat je vrij geod zit met de verhoudingen bot/vlees. met als aantekening dat er in kvv vrij veel orgaan zit en je dus niet persee pens hoeft te voeren.

op de andere dagen denk ik dat je teveel bot geeft als je er een karkas bij voert. Met een half konijn zal je wel beter zitten, zeker als er ook wat orgaan erbij zit. Je kan ook wel een kompleet kippetje voeren misschien?
Ik zie dat ze dan ook nog knars krijgt, daar moet dan ook wel weer vlees bij anders wordt het ook weer te veel bot.

Als je botmix van Herby geeft en die is 70% bot dan moet je er ook meer vlees bij voeren denk ik.

De afwisseling is harstikke mooi. Een groentemix erbij is misschien wel een goed idee omdat je best al aardig veel barf geeft.

Je bent al een heel eindje op weg :)
Laatst gewijzigd door pallas op Zo 30 Mar 2008, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 30 Mar 2008, 10:21

[quote="Nynefee"]
Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met barfen en vind het nogal spannend en hoop maar dat Gaya (Cane Corso) alles binnenkrijgt wat ze moet hebben. Gaya is 26 kg en is 5 en 1/2 maand oud. Ze zat al een aantal weken op Carnibest maar ik wilde toch liever gaan barfen.

Ze krijgt nu:
Zaterdag
330 gram carnibest
2 zalmkoppen
1 penslap

Zondag
330 gram carnibest
parelhoenkarkas of kalkoenkarkas of fazantenkarkas of eendenrug of kippenkarkas of parelhoenkarkas of een half konijn (+/- 800 gram)

Maandag
330 gram carnibest
parelhoenkarkas of kalkoenkarkas of fazantenkarkas of eendenrug of kippenkarkas of parelhoenkarkas of een half konijn ( +/- 800 gram)

Dinsdag/Woensdag/Donderdag/Vrijdag
1 kg botmix (herby 70% bot en 30% vlees) eend/konijn/haas of kip/eend
1 kg kopvlees rund
(de botmix en het kopvlees gemengd, de twee kilo verdeeld over twee dagen (1 kilo totaal per dag))

Dit heeft ze nu 1 week gegeten en is nu dol op haar eten. Tot dusver heeft ze ook alles opgegeten. Dit menu ben ik van plan wat aan te houden. Als tussendoor krijgt ze ongeveer twee keer in de week een runderknarsebeen. Krijgt ze door dit menu wel binnen wat ze binnen moet krijgen? Ik zou het fijn vinden om wat feedback te krijgen, alvast bedankt!
[/quote]

Je afwisseling is prachtig! Laat ik daar mee beginnen!

Ik vind het ook altijd lastig om een menu te beoordelen als er nog kvv en gemalen prak wordt gegeven.... Blijf je die botprakken geven of ga je nog echte vleesbotten daar in de plaats van geven?

Zonder Carnibest mee te tellen kom ik op : 57% vleesbot (inclusief de botprak), 34% vlees en 9% orgaan (de pens). Persoonlijk vind ik de hoeveelheid vleesbot wat hoog, te meer daar de botprakken voor 70% uit vlees bestaan. Ik zou dat met 10% omlaag brengen en in de plaats daarvan groentemix of gekookte groente gaan geven. En 2 keer per week een eitje. Ik hoop dat de Carnibest voldoende is om de hoeveelheid orgaanvlees te dekken. Je zou iets minder pens kunnen geven (ik ben trouwens uit gegaan van 1 kg penslap omdat deze meestal 1 kg wegen) en dan wat hart, nier en lever erbij kunnen geven. Dus zeg 5% pens en 5% orgaan als lever/nier en hart. Ga je nog minder Carnibest geven, dan moet zeker je orgaanvleespercentage omhoog met orgaan als lever/nier/hart.
Eef+doggies
5-sterren

Berichtdoor Eef+doggies » Zo 30 Mar 2008, 10:44

Je hebt inderdaad een mooie afwisseling.

Ik zou de botmix van herby vervangen door een vleesbot (50% bot / 50% vlees). Is voor Gaya ook leuker om te eten. En ik zou de runderknars achterwege laten, ze krijgt al genoeg bot.
Daarnaast denk ik iets meer orgaanvlees, wat hart of niertjes etc op Dinsdag/Woensdag/Donderdag/Vrijdag. Ik zou dus die dagen niet de botmix geven, maar een vleesbot met daarbij wat orgaanvlees.

Je bent goed bezig, succes!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”