hoeveel eten pups ?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

hoeveel eten pups ?

Berichtdoor Barfplaats

marsieyenna
4-sterren

hoeveel eten pups ?

Berichtdoor marsieyenna » Za 29 Mar 2008, 16:18

Ik wil mijn pups straks barf gaan geven evt. in combinatie met compleet vers.
Voor ik mijn bestelling bij Herby doe,moet ik een beetje inschatten wat ze per week eten.
De pups gaan vanaf 4 weken vlees eten.
Eten ze dan een bepaald procent van hun lichaamsgewicht of zoveel ze willen ?
Ook las ik dat sommige fokkers hun pups ook pap geven ?
Ik had gedacht dat ze alleen gemalen kipkarkas en spiervlees van diverse soorten dieren mogen, En ook orgaan van verschillende dieren.
Zijn de verhoudingen dan hetzelfde als bij de volwassen hond.

groetjes, Marijke
Eef+doggies
5-sterren

Re: hoeveel eten pups ?

Berichtdoor Eef+doggies » Zo 30 Mar 2008, 10:50

Ik heb geen ervaring met het afspenen van pups op vers.
Ik zou geen pap geven, sommige fokkers doen dat wel, maar dit sluit niet aan bij ons vers/barf principe en je kunt je afvragen of pap goede voeding voor pups is.

Er komen vast nog wel reacties van ervaringsdeskundigen over de verhoudingen etc.  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 30 Mar 2008, 11:15

Ik denk eigenlijk dat dit topic alle antwoorden geeft die je zoekt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 183.0.html (antwoord van Angelique).
evenstar
5-sterren

Berichtdoor evenstar » Zo 30 Mar 2008, 11:20

Ik begin met 3 weken tartaar kip of rund tevoeren zo uit de hand hier hebben de pups het gelijk door en smullen heerlijk.
met 4 weken gaan ze over op de CB puppy en met 6 weken eten ze gewone CB.
Ik voerde in mijn br** tijdperk de pups puppypap maar wat een stress is dat en een geknoei  :( :(
kip of rundtartaar smikkelen ze heerlijk naar binnen  :) het is gewoon een feestje omdat tevoeren
Huskymeisje
5-sterren

Berichtdoor Huskymeisje » Zo 30 Mar 2008, 11:53

Ik ben begonnen met vers voeren toen de honden zo'n 4 maanden oud waren. Ik gaf in het begin altijd wat meer dan de percentages die ze volgens gewicht mogen. Op deze manier kun je erachter komen wat je hond echt eet qua hoeveelheden. Liever iets over dan dat ze te weinig krijgen. Nu zijn ze bijna 8 maanden oud. Qilaq eet zo tussen de 700 en 800 gram per dag en Hisja ongeveer een kilo per dag. Ze zouden meer mogen maar dat laten ze liggen.
marsieyenna
4-sterren

Berichtdoor marsieyenna » Zo 30 Mar 2008, 13:32

Lizzy schreef:Ik denk eigenlijk dat dit topic alle antwoorden geeft die je zoekt: index.php/topic,37183.0.html (antwoord van Angelique).

Bedankt Lizzy, uit het antwoord van Angelique  heb ik inderdaad al veel informatie kunnen halen.
Zou ik i.p.v gemalen kipkarkas ook de botmix van Herby kunnen gebruiken en daar dan zelf spiervlees en orgaan in de juiste verhouding aan toe kunnen voegen ?
Is puppy melk altijd nodig of alleen om bij te voeden ?
Ze heeft nu maar een klein nest ( 6 ) dus bij voeden is wellicht niet nodig.

groetjes, Marijke
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 30 Mar 2008, 22:09

marsieyenna schreef:Bedankt Lizzy, uit het antwoord van Angelique  heb ik inderdaad al veel informatie kunnen halen.
Zou ik i.p.v gemalen kipkarkas ook de botmix van Herby kunnen gebruiken en daar dan zelf spiervlees en orgaan in de juiste verhouding aan toe kunnen voegen ?
Is puppy melk altijd nodig of alleen om bij te voeden ?
Ze heeft nu maar een klein nest ( 6 ) dus bij voeden is wellicht niet nodig.

groetjes, Marijke

Ik zou zelf zelf vleesbot malen. Ik heb een antipatie tegen gemalen prakken. Je weet gewoon toch nooit zeker wat er in zit, qua percentages en qua kwaliteit. En ik zou dat met pups niet aandurven. Want wat nou als die partij die jij in huis haalt nou net die keer geen 'ongeveer 70% vleesbot' bevat? Je moet het natuurlijk zelf weten, maar een van de voordelen van BARF vind ik persoonlijk dat je weet wat je voert. En dat geldt gewoon niet voor bot of vleesprakken...

Volgens mij is pupmelk alleen nodig als mams op een gegeven moment geen zin meer heeft om te voeden of wanneer ze niet genoeg melk heeft of wanneer de kleintjes niet genoeg aankomen.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Zo 30 Mar 2008, 22:29

Lizzy schreef:Ik zou zelf zelf vleesbot malen. Ik heb een antipatie tegen gemalen prakken. Je weet gewoon toch nooit zeker wat er in zit, qua percentages en qua kwaliteit. En ik zou dat met pups niet aandurven. Want wat nou als die partij die jij in huis haalt nou net die keer geen 'ongeveer 70% vleesbot' bevat? Je moet het natuurlijk zelf weten, maar een van de voordelen van BARF vind ik persoonlijk dat je weet wat je voert. En dat geldt gewoon niet voor bot of vleesprakken...

Volgens mij is pupmelk alleen nodig als mams op een gegeven moment geen zin meer heeft om te voeden of wanneer ze niet genoeg melk heeft of wanneer de kleintjes niet genoeg aankomen.

Klopt. Zo rond de derde week wil het voeden van een flink nest nog wel eens wat teveel worden voor mams en om haar dan wat te ontzien geef ik de pups dan pupmelk. Heeft moeders genoeg en wil ze dat ook nog geven, dan is pupmelk overbodig.

De rest kan ik het ook alleen maar mee eens zijn.  Ik weet natuurlijk dat de pups met barf opfokken veel extra werk inhoud, maar voor mij weegt  het "weet wat je geeft" idee zwaarder dan het gemak van een kantenklare prak waarvan je maar moet gissen wat erin zit.
Sietie
5-sterren

Berichtdoor Sietie » Ma 31 Mar 2008, 09:17

ik heb zelf mijn pupmixen gemaakt (ik gebruikte vleesbot van kipkarkassen en parelhoenkarkassen die ik door mijn gehaktmolen draaide)hier op dit forum staat wel een recept voor pupmix...ik gaf de teef trouwens in het laatst van de dracht en net na de bevalling ook gemalen vleesbot omdat ze anders niet genoeg wilde eten...dit alles maakte ik ruim van te voren klaar en deed dat in porties in de vriezer, zo heb je op het moment dat je pups hebt er geen werk meer van ;) en is het net zo snel als dat je brok zou geven :) het bijvoeden met de fles doe je uiteraard alleen als de pups niet genoeg krijgen...ik zou dan persoonlijk de farmfood geven, de pups geven de melk veel minder terug dan dat ze bijvoorbeeld van RC krijgen...
Laatst gewijzigd door Sietie op Ma 31 Mar 2008, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
marsieyenna
4-sterren

Berichtdoor marsieyenna » Ma 31 Mar 2008, 10:43

Sietie schreef:...ik gaf de teef trouwens in het laatst van de dracht en net na de bevalling ook gemalen vleesbot omdat ze anders niet genoeg wilde eten...dit alles maakte ik ruim van te voren klaar en deed dat in porties in de vriezer, zo heb je op het moment dat je pups hebt er geen werk meer van ;) en is het net zo snel als dat je brok zou geven :) .

Xayenne at ook maar een dag of 3 slecht haar botten, nu eet ze gewoon alles weer.
Om alles voor de puppen al klaar te hebben was voor mij geen optie, dat neemt teveel vriesruimte in, die ik ook nodig heb omdat Xayenne meer eet.
Vandaar dat ik dacht om de botmix van Herby te pakken dat zijn al kleine pakketjes.
Ik begrijp dat jullie dat nooit een optie vinden ,omdat je niet weet wat daar in zit.
Jullie zouden dus ook geen carnibest ofzoiets geven, maar volledig barf.
Ik wil ook het spiervlees afwisselen,zodat ze verschillende dingen proeven ( alles op zijn tijd natuurlijk )

groetjes, Marijke
danielle1980
5-sterren

Berichtdoor danielle1980 » Ma 31 Mar 2008, 10:56

ik ben straks wel van plan om botmix van herby te geven bij de puppen...
ik vind het niet zo'n ramp als ik niet exact weet wat erin zit...
( bovendien kan je gewoon mailtje sturen naar herby om te vragen wat er in zit en hoeveel, of bv wat je wilt hebben en dan probeert hij dat te leveren )

maar dan bv maar 1 dag of 2 dagen per week.
en de andere 5 dagen dus wel 'compleet' en dat kan cb, smuldier, rodi, bibi zijn bij mij en barf.
ik wen mijn honden aan zoveel mogelijk dingen...
echt wel zo ideaal als ze vanaf pup af alles leren, vooral vis  ;D

ik geef wel puppymelk, maar niet te veel en te vaak...
ik begin trouwens ook met tartaar en dan rundergehakt met gemalen eischillen erbij
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Ma 31 Mar 2008, 11:43

marsieyenna schreef:Xayenne at ook maar een dag of 3 slecht haar botten, nu eet ze gewoon alles weer.
Om alles voor de puppen al klaar te hebben was voor mij geen optie, dat neemt teveel vriesruimte in, die ik ook nodig heb omdat Xayenne meer eet.
Vandaar dat ik dacht om de botmix van Herby te pakken dat zijn al kleine pakketjes.
Ik begrijp dat jullie dat nooit een optie vinden ,omdat je niet weet wat daar in zit.
Jullie zouden dus ook geen carnibest ofzoiets geven, maar volledig barf.
Ik wil ook het spiervlees afwisselen,zodat ze verschillende dingen proeven ( alles op zijn tijd natuurlijk )

groetjes, Marijke

Nope, is voor mij geen optie. Ik had de laatste keer ook geen voorraad pupvoer omdat er simpelweg geen voorraad vlees/botten genoeg was op dat moment. Pas toen de pups er waren kon ik weer volop krijgen en was het dus flink aanpoten geblazen voor 9 vreetzakjes ;D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”