Speekselen Duitse Doggen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Speekselen Duitse Doggen

Berichtdoor Barfplaats

Lily
2-sterren

Speekselen Duitse Doggen

Berichtdoor Lily » Wo 19 Mar 2008, 12:15

Hai,

Mijn Duitse Doggen speekselen , en dan niet even en een klein beetje, nee met bakken tegelijk komt het eruit.
Het is geen kwijl maar "water".
Kent iemand dit? Kan ik hier iets mee?
Het gebeurt gewoon door de dag, niet als ze net gegeten hebben, dan staan ze gewoon na te kwijlen .
Tarkan heeft in de zomer een torsie gehad, zijn maag zit vast. Rocks onlangs een maagdilitatie, met gelukkig goede afloop.
De mannen  krijgen twee maal daags eten. barf/kvv.
Ik barf/kvv nu anderhalf jaar.

Groet, Lil
Fynn
5-sterren

Re: Speekselen Duitse Doggen

Berichtdoor Fynn » Wo 19 Mar 2008, 12:33

Hoi
Dit lijkt me niet echt fijn  als dat water verliezen.
Vaak is dat toch een teken dat ze misselijk zijn?
Ze krijgen 2x per dag eten zeg je kvv en barf.
Er zijn zoveel verschillende meningen over het voorkomen van een maagtorsie.
Zou je ze geen 3x per dag eten kunnen geven om te voorkomen dat hun maag gaat opspelen.
Ik weet het ook niet hoor.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Antonia
5-sterren

Berichtdoor Antonia » Wo 19 Mar 2008, 13:16

Hoewel het misschien niet de meest aantrekkelijke eigenschap van een hond is, is een beetje kwijlen volstrekt gezond en er is geen reden om te proberen dit te stoppen. Honden kwijlen om verschillende redenen, bijvoorbeeld door nervositeit, opwinding, en als ze denken dat ze eten krijgen. Sommige rassen kwijlen beduidend meer dan andere.

Kauwspeeltjes kunnen de hond stimuleren om meer met zijn bek te werken en meer te slikken. In ieder geval concentreren ze zo hun speeksel op een paar objecten in plaats van het door het hele huis te verspreiden.

Sommige honden kwijlen nooit, maar er zijn ook honden die vaak kwijlen of last hebben van speeksel dat uit hun bek druipt vanwege de sterk verkorte voorsnuit. Het spijsverteringsproces van de hond is nu eenmaal zo ingericht dat de speekselklieren tot actie overgaan als de hond verwacht iets te krijgen. De geur of het op een andere manier waarnemen van voedsel zijn aangeboren prikkels voor dit reflexmatige gedrag.

De Russische professor Pavlov, de grondlegger van de zogenaamde klassieke leertheorieën, stelde al in de vorige eeuw vast dat honden zeer gemakkelijk de oorspronkelijke reflexprikkels in verband leren brengen met andere gewaarwordingen. Zijn vinding staat in de moderne leerpsychologie bekend onder de noemer 'de honden van Pavlov'.

Pavlov zelf rinkelde met een bel als hij de honden te eten gaf. Later bleek alleen het belletje al voldoende te zijn om de honden te laten kwijlen. Honden kunnen echter makkelijk een paar honderd van dit soort associaties leggen, zo is uit onderzoek gebleken.

Als je bijvoorbeeld bij de koffie een koekje eet en de hond er ook één geeft, zal hij de volgende keer dat er koffie wordt gedronken dit associëren met het krijgen van een koekje en eventueel gaan kwijlen. De hond kan het kwijlen als reactie op voedselprikkels niet afleren, dit is nu eenmaal een aangeboren gedrag.

Als je het vervelend vindt dat een hond kwijlt, moet je hem zo min mogelijk in aanraking brengen met prikkels die met voedsel kunnen worden geassocieerd. Door de hond op een 'prikkelarme' plek eten te geven, wordt bereikt dat hij de prikkels uit zijn leven van alledag veel moeilijker met voedsel in verbinding zal kunnen brengen.

In dit verband is het voor sommige rassen verstandiger de hond te belonen door hem vriendelijk toe te spreken, te knuffelen of een spelletje met hem te spelen, dan hem een beloning in eetbare vorm te geven.

Als je je zorgen maakt dat de hond extreem veel kwijlt, zou ik hem het door de dierenarts laten onderzoeken. Sommige gezondheidsproblemen kunnen meer kwijlen veroorzaken, zoals misselijkheid en tandproblemen.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 19 Mar 2008, 16:51

We hebben het er net onder Medisch over gehad, extreem veel speekselen en dan in verband met maagproblemen. Sommige honden hebben soms ineens heel veel last van hun maag, bij sommige lijkt het op dilatatie, ze zwelllen echt op, andere gaan enorm rommelen, en de gemene deler is dat ze als gekken gras, mos, takjes en wat dies meer zij willen gaan eten, en dat ze er werkelijk enorm bij kunnen speekselen. Dat heeft echt niks met normaal kwijlen meer te maken.
Als ik lees dat jouw honden allebei forse maagproblemen hebben (gehad) dan zou het me niet verbazen als er een verband is.
Ik schreef daar nog dat ik zelf als ik misselijk ben (migraine) datzelfde verschijnsel heb, mijn maag gaat enorm krampen en ik speeksel werkelijk hele rivieren. Niet echt smakelijk maar als die honden hetzelfde voelen als ik dan voel ik zeer met ze mee.
Overigens heb ik niet de neiging om gras te gaan eten  8)
Lily
2-sterren

Berichtdoor Lily » Wo 19 Mar 2008, 18:59

Tarkan en Rocks zijn respectievelijk 5 en 8 jaar en hebben dit probleem nooit gehad.
Het kwijlen van de hond omdat ie eten ziet, ruikt, of denkt dat ie het krijgt is hier allemaal niet aan de orde: onze honden bedelen niet, zouden niet eens weten hoe het moet, krijgen nooit tussendoortjes.
Zelfs wanneer ik hun eten klaarmaak wordt er niet gekwijld! ( Veel hondenvrienden hebben dit met verbazing aangezien dat onze doggen niet kwijlen wanneer ik eten voor ze bereid) De reactie van Pavlov gaat hier volledig niet op. Ze krijgen ook nooit voedsel als beloning.
Het is ook geen kwijlen wat ze doen maar er vallen gewoon tientallen druppels uit hun bek en dat minutenlang.
Zelf denk ik dat er mischien toch een medische reden aan ten gronslag ligt .
Wel is het inderdaad zo "Kruimel", dat ze beiden heel graag en veel gras eten, waar ze overigens de laatste tijd niet veel gelegenheid voor hebben gekregen.
Dat ze allebei tegelijk last hebben van een op holgeslagen speekselklier vind ik wel merkwaardig.
Gijpie
1-ster

Berichtdoor Gijpie » Ma 27 Apr 2009, 19:18

Nou, na goed een jaar is er een mafkees die een topic van vorig jaar omhoog schopt. :D

Wij hebben hier namelijk precies hetzelfde met onze dog. Het is geen kwijl, maar speeksel en het komt er als waterdruppels uit. Inderdaad minuten lang.

Hier is het niet zomaar spontaan. Het gebeurt alleen maar als Beau vleesbot heeft gehad en dan bot waar echt voor gewerkt moet worden. Kippennekken zijn geen partij voor haar. :D

Maar na geitenribben begint het. Zo ongeveer 5 minuten nadat ze klaar is met eten. Kan het niet te maken hebben dat ze veel speeksel aanmaakt omdat het groot bot is?

We waren eerst erg ongerust maar nu is dat minder.

Kan het misschien zijn omdat ze nog meer pas volledig 'barft'? Na drie maanden 50/50 barf/kvv, voeren we nu sinds een maand volledig rauw.

groet,
Erik
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Ma 27 Apr 2009, 19:24

moet zeggen dat als ze hier een flinke kluifpartij achter de rug hebben, ook kwijlen hoor.
gewoon van de inspanning heb ik het idee!
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Ma 27 Apr 2009, 19:37

Ik denk dat iedere hond die driftig is met een vleesbot veel speeksel produceerd, alleen als je honden dan loslippig zijn dan zal het er met een rotgang aan de zijkanten uitlopen daar waar andere honden het gewoon doorslikken.
*Nikki*
5-sterren

Berichtdoor *Nikki* » Ma 27 Apr 2009, 20:26

Gijpie schreef:Nou, na goed een jaar is er een mafkees die een topic van vorig jaar omhoog schopt. :D

Wij hebben hier namelijk precies hetzelfde met onze dog. Het is geen kwijl, maar speeksel en het komt er als waterdruppels uit. Inderdaad minuten lang.

Hier is het niet zomaar spontaan. Het gebeurt alleen maar als Beau vleesbot heeft gehad en dan bot waar echt voor gewerkt moet worden. Kippennekken zijn geen partij voor haar. :D

Maar na geitenribben begint het. Zo ongeveer 5 minuten nadat ze klaar is met eten. Kan het niet te maken hebben dat ze veel speeksel aanmaakt omdat het groot bot is?

We waren eerst erg ongerust maar nu is dat minder.

Kan het misschien zijn omdat ze nog meer pas volledig 'barft'? Na drie maanden 50/50 barf/kvv, voeren we nu sinds een maand volledig rauw.

groet,
Erik

Luna heeft dit ook 5 minuten na het eten van bepaald soort rauw. Ze is dan net een druppelende kraan. Het is geen kwijl maar meer speeksel. Als ik merk dat ze veel last heeft geef ik haar Gastronol van A.Vogel.
Ze had vandaag last met struisvogelvlees. 2 Gastronolletjes en 5-10 minuten later is het over.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”