duif voor beginner

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

duif voor beginner

Berichtdoor Barfplaats

hetty2
2-sterren

duif voor beginner

Berichtdoor hetty2 » Ma 10 Mar 2008, 19:20

Belde mijn pa me net op: 'jij geeft je hond toch sinds kort van dat rauwe vlees?? ik heb een bosduif voor je'
Hij wilde hem al slachten, alle organen eruit halen. Hij is er helemaal van overtuigd dat de hond geen galblaas of darmen wil eten. Enfin, op mijn verzoek plukt hij de duif alleen en laat ie hem voor de rest intact.

Maar nu is mijn vraag of ik mijn hond (klein formaat) al wel een halve duif kan geven. Ze eet pas sinds een paar maanden rauw en heeft tot nu toe vooral bijv kippevleugels en kipkluifjes (geen idee welk onderdeel van de kip het is) gehad. Ik heb geen idee hoe oud de duif was. Het lijkt me een leuke uitdaging voor mijn hond, ze kauwt verder keurig op het eten en knaagt alle botjes klein. Nu maar hopen dat ze het lust  ::)
Laura2004
5-sterren

Re: duif voor beginner

Berichtdoor Laura2004 » Ma 10 Mar 2008, 19:35

hetty2 schreef:Belde mijn pa me net op: 'jij geeft je hond toch sinds kort van dat rauwe vlees?? ik heb een bosduif voor je'
Hij wilde hem al slachten, alle organen eruit halen. Hij is er helemaal van overtuigd dat de hond geen galblaas of darmen wil eten. Enfin, op mijn verzoek plukt hij de duif alleen en laat ie hem voor de rest intact.

Maar nu is mijn vraag of ik mijn hond (klein formaat) al wel een halve duif kan geven. Ze eet pas sinds een paar maanden rauw en heeft tot nu toe vooral bijv kippevleugels en kipkluifjes (geen idee welk onderdeel van de kip het is) gehad. Ik heb geen idee hoe oud de duif was. Het lijkt me een leuke uitdaging voor mijn hond, ze kauwt verder keurig op het eten en knaagt alle botjes klein. Nu maar hopen dat ze het lust  ::)

Volgens mijn vader wordt het vlees bitter als je de galblaas laat zitten en de galblaas zelf is ook bitter, dus ik denk dat jouw vader gelijk heeft dat de hondjes dat niet zullen eten en ik geloof ook dat de meeste honden de darmen ook niet zullen waarderen, ik weet dat die van mij daar niet blij mee zijn...
Ik denk dat jou hond prima duif kan eten hoor.
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Ma 10 Mar 2008, 19:35

Het schijnt trouwens dat veel honden duif niet lekker vinden, dus ik wens je veel succes ;)
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Ma 10 Mar 2008, 22:02

Laura2004 schreef:Volgens mijn vader wordt het vlees bitter als je de galblaas laat zitten en de galblaas zelf is ook bitter,

als de galblaas al kapot was (bijv bij een aangereden dier) dan geeft dat idd een hele nare smaak aan 'n flink deel van't vlees...
wat honden hiervan vinden weet 'k niet...
die galblaas zorgt ervoor dmv enzymen dat 't vlees verteerd wordt...

de katten hier vinden duif (ook ouwe taaien) errug lekkur!
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 11 Mar 2008, 11:13

Ik haal voor de katten iig gal en darmen eruit, anders vinden ze het echt minder. De honden vinden duif niet geweldig en sowieso gaat die hier naar de katten, die vinden het nl wel heel erg lekker  ;D
Minna
5-sterren

Berichtdoor Minna » Di 11 Mar 2008, 11:18

Hier lusten ze wel duif maar idd zonder gal en darmen...
Happy Tail
5-sterren

Berichtdoor Happy Tail » Di 11 Mar 2008, 19:19

hier gaat het grootste deel van de duif (wilde houtduif) in het frettenhok. Als het karkas kaalgevreten is, dan gaat het de hondebak in ;D :Din het begin moest ze wel aan de smaak wennen. lijkt me dat er een behoorlijke wildsmaak aan kan zitten, dus tja even proberen of jouw hond het lust
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Di 11 Mar 2008, 21:38

Ik heb wel eens kipkarkassen waar alle organen (geen darmen) nog inzitten.  Ik heb al eens de galblaas per ongeluk stuk gestoten en het halve karkas was van binnen gelijk groen  :-X Maar Pike heeft het met smaak opgegeten  8)
hetty2
2-sterren

Berichtdoor hetty2 » Wo 12 Mar 2008, 13:07

Hmm, dan zal ik het beestje toch maar openschroeven om de galblaas eruit te halen. Maar hoe gaat dat in de natuur, wordt de gal dan niet opgegeten?? Of hebben ze in het wild vaak zo'n honger dat ze eigenlijk alles opeten??
Ik had al gelezen dat ze duif niet altijd even lekker vinden, maar we gaan het gewoon proberen.
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Wo 12 Mar 2008, 13:12

Ik denk dat een wolf niet zo gauw de galblaas zal opeten, het is gewoon heel bitter en niet lekker.
crutz
5-sterren

Berichtdoor crutz » Wo 12 Mar 2008, 22:36

Laura2004 schreef:Ik denk dat een wolf niet zo gauw de galblaas zal opeten, het is gewoon heel bitter en niet lekker.

ik denk dat bij een kleine prooi als een duif ze het niet eens opvalt en ze alles gewoon opeten...hier is zo'n hele duif in elkgeval in een paar happen op zonder dat ze ook maar nadenken over galblaas, darmen etc...en wat ik merk bij bv hele konijnen is dat ze eerst heel de buikholte (dus ook de darmen) leegeten voordat ze aan de rest beginnen....
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Wo 12 Mar 2008, 22:46

crutz schreef:ik denk dat bij een kleine prooi als een duif ze het niet eens opvalt en ze alles gewoon opeten...hier is zo'n hele duif in elkgeval in een paar happen op zonder dat ze ook maar nadenken over galblaas, darmen etc...en wat ik merk bij bv hele konijnen is dat ze eerst heel de buikholte (dus ook de darmen) leegeten voordat ze aan de rest beginnen....

Dan zijn die van mij gewoon mutsen, want die weigeren iets te eten waar de galblaas en darmen in zitten. ::)
En ik moet mijn opmerking idd nuanceren, want waarschijnlijk zal een wolf als hij echt honger (wat meestal het geval is) heeft alles naar binnenwerken.
hetty2
2-sterren

Berichtdoor hetty2 » Zo 23 Mar 2008, 20:42

Paco heeft vanmiddag met veel smaak het duifje (de helft dan) opgegeten! Het ging super, ze knipt alle botjes ook goed fijn, dus ze deed het weer netjes! Mijn vader, die zelf een mechelaar op brokken heeft staan, heeft met verbazing staan kijken hoe die kleine cavia van mij (zo noemen ze mijn schnauzer omdat ze haar zo klein vinden) dat duifje op stond te vreten.... Enfin, even later kwam er ook al een mooie haas uit de vriezer, dus Paco zal nog verder verwend worden komende dagen.
Huskymeisje
5-sterren

Berichtdoor Huskymeisje » Di 25 Mar 2008, 09:19

hetty2 schreef:Paco heeft vanmiddag met veel smaak het duifje (de helft dan) opgegeten! Het ging super, ze knipt alle botjes ook goed fijn, dus ze deed het weer netjes! Mijn vader, die zelf een mechelaar op brokken heeft staan, heeft met verbazing staan kijken hoe die kleine cavia van mij (zo noemen ze mijn schnauzer omdat ze haar zo klein vinden) dat duifje op stond te vreten.... Enfin, even later kwam er ook al een mooie haas uit de vriezer, dus Paco zal nog verder verwend worden komende dagen.

Go Paco!

Fijn dat het zo goed gaat he? Heerlijk om je hond zo te zien genieten.
Laura2004
5-sterren

Berichtdoor Laura2004 » Di 25 Mar 2008, 09:22

Wat fijn dat het heeft gesmaakt ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”