autoimmuun- eosinofiel granuloom Update p 3

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

*Axel*
5-sterren

Berichtdoor *Axel* » Vr 14 Dec 2007, 09:32

Helaas heb ik weer geen goed nieuws te melden over Eli. Hij is ondertussen 6 maand en al sins ik hem heb, is zijn gezondheid niet al te best  :(

Een weekje na de dood van zijn zusje had hij een erg gezwollen en ontstoken onderlip: prik met cortisone en AB gekregen en na een paar dagen was de lip weer normaal.
3 weken later een dikke bovenlip, weer ontsteking, zelfde behandeling,. Toen werd er al over autoimmuunziekte gesproken.
Nu is het mijn fout dat ik eigenlijk niet precies weet of de lip na de prik weer helemaal is genezen of dat er altijd iets is achtergebleven  :-[ Feit is dat ca. 2 weken geleden (vergeef me fouten in mijn tijdslijn) op de grens tussen slijmhuid en lip een krater was. Het werd zonder verdere medicatie langzaam beter en ik besloot af te wachten. Ondertussen al heel veel op het internet gezocht en dit symptoom leek als 2 druppels water op eosinofiel granuloom.
Het er met de da over gehad, hij had het nog steeds over auto-immuun.

3 dagen geleden toch weer met Eli naar de da geweest alhoewel het kratertje verminderde, maar nu had hij een bacteriele ontsteking op de kin waarvoor hij nu weer aan de AB zit.
Voor zijn lip opnieuw een prik cortisone en over 10 dagen moet ik beginnen met prednisolon. 3 weken lang en dan controle.

Eli kreeg sinds hij bij mij is probiotica en echinacea forte van bloem. Na het 2de lip-incident gestopt met de echinacea. Sinds 2 dagen ook gestopt met de probiotica maar hij ontlast nogal slap nu.
Hij eet nog steeds Duck.

Ik heb het de laatste keer niet meer over eosinofiel granuloom gehad met de da, gewoon vergeten  :-[

Ook vermelden dat zijn tandvlees ontstoken  was.
Eli is nog helemaal nooit geent.

Ik ben volop gaan surfen, hier op BP vind ik niet zo veel info.

Nu heb ik even een paar vraagjes en ik hoop dat jullie me willen helpen. Hier zit zoveel kennis.  :-*

Kan ik verder gaan met de probiotica?
is eosinofiel granuloom ook een autoimmuunziekte?

Mijn plan: straks NIET beginnen met de predn maar afwachten wat de lip gaat doen. Zodra het terug komt een 2nd opinion vragen zonder de 1st opinion erbij te halen.
Zowieso een bloedonderzoek en allergie test.
Eventueel een biopsie.
is dit een goed plan?

Verder nog tips?

Is een heel verhaal geworden.

bedankt allemaal  :-* :-*

BTW, met yakin gaat het goed hoor  :)
Laatst gewijzigd door *Axel* op Di 27 Okt 2009, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Kefraya
4-sterren

Re: autoimmuun- eosinofiel granuloom

Berichtdoor Kefraya » Vr 14 Dec 2007, 10:05

mcSnurk
5-sterren

Berichtdoor mcSnurk » Vr 14 Dec 2007, 10:23

Volgens mij moet je in een bloedonderzoek kunnen zien of je hond/kat een auto-immuunziekte heeft.
Onze had vorig jaar nl. 3 keer zijn gehemelte kapot en dat genas nauwelijks. Een paar keer bij de DA geweest en iets voor te deppen gekregen maar dat hielp niet. Die zei toen ook Eosinofiel Granuloom. Hij kreeg toen nog hondekoekjes. Daar zijn we toen een tijdje mee gestopt, wonden weg. Nog eens geprobeerd, bleek dat hij zo gulzig die koekjes at en dat die zo hard waren dat ze zijn gehemelte schuurden. Probleem nooit meer gezien. Dus misschien is er iets waar hij heel verkeerd op reageerd? of een wondje wat niet helemaal genezen is?
Sterkte!
Laatst gewijzigd door mcSnurk op Ma 15 Feb 2010, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
hermine
3-sterren

Berichtdoor hermine » Vr 14 Dec 2007, 11:29

Sorry, ik kan je vragen helaas niet beantwoorden, maar ik wens je wel heel veel sterkte en beterschap voor Eli!
evenstar
5-sterren

Berichtdoor evenstar » Vr 14 Dec 2007, 12:37

In duck zit toch graan ik zou ook een ander voer geven waar geen graan in zit en ik lees geregeld hier dat katten nog sterker op graan reageren dan honden.
veel sterkte ermee
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 14 Dec 2007, 15:18

He jakkes joh! Beterschap voor 'm!
Rosetta
1-ster

Berichtdoor Rosetta » Vr 14 Dec 2007, 20:07

isabel debacker schreef:Helaas heb ik weer geen goed nieuws te melden over Eli. Hij is ondertussen 6 maand en al sins ik hem heb, is zijn gezondheid niet al te best  :(

Een weekje na de dood van zijn zusje had hij een erg gezwollen en ontstoken onderlip: prik met cortisone en AB gekregen en na een paar dagen was de lip weer normaal.
3 weken later een dikke bovenlip, weer ontsteking, zelfde behandeling,. Toen werd er al over autoimmuunziekte gesproken.
Nu is het mijn fout dat ik eigenlijk niet precies weet of de lip na de prik weer helemaal is genezen of dat er altijd iets is achtergebleven  :-[ Feit is dat ca. 2 weken geleden (vergeef me fouten in mijn tijdslijn) op de grens tussen slijmhuid en lip een krater was. Het werd zonder verdere medicatie langzaam beter en ik besloot af te wachten. Ondertussen al heel veel op het internet gezocht en dit symptoom leek als 2 druppels water op eosinofiel granuloom.
Het er met de da over gehad, hij had het nog steeds over auto-immuun.

3 dagen geleden toch weer met Eli naar de da geweest alhoewel het kratertje verminderde, maar nu had hij een bacteriele ontsteking op de kin waarvoor hij nu weer aan de AB zit.
Voor zijn lip opnieuw een prik cortisone en over 10 dagen moet ik beginnen met prednisolon. 3 weken lang en dan controle.

Eli kreeg sinds hij bij mij is probiotica en echinacea forte van bloem. Na het 2de lip-incident gestopt met de echinacea. Sinds 2 dagen ook gestopt met de probiotica maar hij ontlast nogal slap nu.
Hij eet nog steeds Duck.

Ik heb het de laatste keer niet meer over eosinofiel granuloom gehad met de da, gewoon vergeten  :-[

Ook vermelden dat zijn tandvlees ontstoken  was.
Eli is nog helemaal nooit geent.

Ik ben volop gaan surfen, hier op BP vind ik niet zo veel info.

Nu heb ik even een paar vraagjes en ik hoop dat jullie me willen helpen. Hier zit zoveel kennis.  :-*

Kan ik verder gaan met de probiotica?
is eosinofiel granuloom ook een autoimmuunziekte?

Mijn plan: straks NIET beginnen met de predn maar afwachten wat de lip gaat doen. Zodra het terug komt een 2nd opinion vragen zonder de 1st opinion erbij te halen.
Zowieso een bloedonderzoek en allergie test.
Eventueel een biopsie.
is dit een goed plan?

Verder nog tips?

Is een heel verhaal geworden.

bedankt allemaal  :-* :-*

BTW, met yakin gaat het goed hoor  :)

Ik ga hier maar even op antwoorden, vaak is het zo dat de moeder
van jou dier te weinig vitamine tot zich nam of geen goed voer.
Dit doet mij eerder denken aan het afweer systeem,en dan kun
je het beste Mulivitamine gaan halen bij een dobey winkel.
En vitamine C van Roter, geef maar gewoon 2 pilletjes Roter vitamine C
per dag een hele week en die multivitamine door het voer heen doen.
Je ziet aan de haren van het dier of het werkt namelijk, want de vacht
gaat dan meer glanzen. En dan weet je ook of hij/zij er op reageert.
Laat naderhand even wat weten. Verders ben ik geen voorstander
van Prednisolon of Baytral ik vind deze middeltjes Paardemiddelen.
Convenia{tetracycline voor 14 dagen prik} of anders Synolux.
Laatst gewijzigd door Rosetta op Vr 14 Dec 2007, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Za 15 Dec 2007, 10:12

Ik zie niet in waarom Baytril erger zou zijn dan Convenia of Synulox. Allemaal antibiotica.

Eosiofiel granuloom heeft in mijn ogen te maken met een allergie, doorgaans een voedselallergie of een contactallergie. Dus daar moet je eens naar kijken.
YaYa
5-sterren

Berichtdoor YaYa » Za 15 Dec 2007, 11:13

Denk ook niet dat het goed is om zomaar zoveel extra vitamine C te geven. Dan kan de urine te zuur worden en krijg je problemen met de blaas.
Prednisolon is inderdaad een paardemiddel maar als het niet anders kan dan zul je moeten. Maar ik zou eerst beginnen met allergien te bekijken. Probeer eens voer zonder graan. Kijk of dat werkt.
Mocht het echt een auto-immuunziekte zijn dan zit je met dexamethason of prednisolon goed maar dan zou ik eerst alle andere oorzaken proberen uit te sluiten. En in zo'n geval helpt extra vitamine ook echt niet.
*Axel*
5-sterren

Berichtdoor *Axel* » Ma 17 Dec 2007, 19:32

Kefraya schreef:Had je deze postings al gezien?
index.php/topic,30200.0.html

Ja die had ik gevonden

evenstar schreef:In duck zit toch graan ik zou ook een ander voer geven waar geen graan in zit en ik lees geregeld hier dat katten nog sterker op graan reageren dan honden.
veel sterkte ermee

Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Ander kvv is onmogelijk. Dus ik ga toch moeten barfen. Ik wil het al vanaf het begin, maar ik ben er nog steeds niet mee begonnen. Ik ga zo even een menu maken.

@ rosetta: aan de weerstand van eli werd al gewerkt. Ik ben al een paar weken gestopt met de echinacea, want dat zou bij auto-immuun net averechts werken.
Hij ziet er verder erg goed uit en glanst als een spiegel.

Hitam schreef:Ik zie niet in waarom Baytril erger zou zijn dan Convenia of Synulox. Allemaal antibiotica.

Eosiofiel granuloom heeft in mijn ogen te maken met een allergie, doorgaans een voedselallergie of een contactallergie. Dus daar moet je eens naar kijken.

Waarom woon ik ook zo ver, anders was ik al lang bij je langsgekomen. Ik vind hier ook niet direkt een holistisch dierenarts. geen idee waar ik moet zoeken  :(
Ik zou nu eigenlijk ook al een allergie- en bloedtest willen doen, maar de medicatie in zijn lijf zal waarschijnlijk een vertekend beeld geven (hij kreeg een cortisone-AB prik)
Dus maar helemaal op barf over...

Ik zie het alleen niet zitten,  :-[ daarom ben ik er ook nog niet mee begonnen. Maar nu moet het wel  :-\

YaYa schreef:Denk ook niet dat het goed is om zomaar zoveel extra vitamine C te geven. Dan kan de urine te zuur worden en krijg je problemen met de blaas.
Prednisolon is inderdaad een paardemiddel maar als het niet anders kan dan zul je moeten. Maar ik zou eerst beginnen met allergien te bekijken. Probeer eens voer zonder graan. Kijk of dat werkt.
Mocht het echt een auto-immuunziekte zijn dan zit je met dexamethason of prednisolon goed maar dan zou ik eerst alle andere oorzaken proberen uit te sluiten. En in zo'n geval helpt extra vitamine ook echt niet.

Nee, ben ik ook niet van plan, voorlopig even niks weerstandsverhogend meer. En idd, ik ga eerst proberen andere oorzaken uit te sluiten.

Pfff... wat een gedoe  :(

Bedankt voor het advies en de beterschapswensen  :-*
kittycatty
1-ster

Berichtdoor kittycatty » Ma 24 Dec 2007, 01:33

Aan de hand van een huidbiopsie kan worden vastgesteld of het om eosinofiel granuloom gaat. De zgn. eosinofiele cellen met een specifieke vorm kunnen in de huidbiopt worden gezien. Zo kun deze oorzaak achterhalen of uitsluiten.
Om te weten wat een eventuele oorzaak van het eosinofiel granuloom is (als dat het is), is moeilijker. Het kan vlooienallergie of een contactallergie zijn, maar zelfs muggenbeten kunnen het veroorzaken. Het gaat nl. om een overdreven reactie van het immuunsysteem op een huidirritatie.
Over het algemeen reageren katten met vlooien-, of contactallergie op prednisolon of andere corticosteroïden.
Pas wanneer de kat niet op corticosteroïden reageert moet je gaan zoeken in de richting van voedselallergie.
Op die manier kun je een richting in je speurtocht brengen, veel sterkte!
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Ma 24 Dec 2007, 19:35

Hij reageert dus wel op de cortisonen! Maar toch kan het dan ook een voedselallergie zijn.
*Axel*
5-sterren

Berichtdoor *Axel* » Di 25 Dec 2007, 12:29

Idd hij reageert op de cortisone. We zijn nu ik geloof 13 dagen verder als de cortisone-prik en geen symptoom meer te bekennen. Ik moest 3 dagen geleden aan de prednison begonnen zijn, maar ik doe het bewust niet. Heb hem nu zo goed als het gaat (en ik aan de ingredienten kom) bijna helemaal op barf en ik ga nu afwachten of het terugkomt. Indien ja dan ga ik even een andere da opzoeken en dan zien we wel weer verder.
kittycatty
1-ster

Berichtdoor kittycatty » Di 25 Dec 2007, 22:42

Sorry, mijn reactie was niet erg gespecificeerd. Het is idd zo dat er in geval van voedselallergie op corticosteroïden gereageerd kan worden, alleen is dat meestal niet heel sterk. Mijn kater Rowan heeft last van eosinofiele plaque (een vorm van eosinofiel granuloom). Zodoende ben ik veel gaan lezen om een manier  te vinden hoe ik eventuele oorzaken kan vinden of uitsluiten, anders zie ik door de bomen het bos niet meer. Onderstaand citaat is één van de verscheidene en meest duidelijke, die ik over dit onderscheid aan reactie op corticosteroïden kon vinden. De meeste citaten vertellen alleen de globale behandeling.

TREATMENT

In most cases the eosinophilic granuloma responds to cortisone derivatives though often an aggressive regimen must be used. Typically an injection of long acting corticosteroid (such as Depomedrol) is given every 2 weeks until the lesion is gone or for three injections whichever comes first.

In de meeste gevallen reageert het eosinofiel granuloom op afgeleiden van cortisonen, hoewel er vaak een agressieve behandelwijze gevolgd moet worden. Meestal wordt er een injectie met een langwerkend corticosteroïde (zoals depomedrol) elke twee weken gegeven totdat de lesie (een langwerpig gevormde plek van eosinofiele plaque) weg is of voor de duur van drie injecties, al naar gelang het eerste gebeurt.

Most eosinophilic granulomas resolve with one injection but some are refractory and will not resolve until antibiotics are used. Some are more refractory still and require more exotic treatments.  Hormones (such as Ovaban tablets and depoprovera  injections) were once widely used for this condition but are now considered last resorts due to side effect potential (they can cause diabetes mellitus and can raise the risk of mammary cancer).

De meeste eosinofiele granuloma verdwijnen met één injectie, maar sommige zijn moeilijk behandelbaar en verdwijnen niet totdat er antibiotica worden gebruikt. (vaak ook vanwege secundaire huidontstekingen door het krabben en bijten). Sommige zijn zelfs dan onbehandelbaar en vereisen minder gangbare behandelingen. Hormonen (zoals Ovaban tabletten en depoprovera injecties), werden vroeger alom gebruikt voor deze aandoening, maar worden nu als laatste redmiddelen gezien wegens mogelijke bijwerkingen.(ze kunnen diabetes mellitus veroorzaken en verhogen de kans op kanker van de borstklieren)

It is important to realize that this is a recurring condition that frequently has an allergic basis.  This means that it is a good idea to look for an obvious allergen in the pet’s environment and attempt to eliminate it. The most common allergy in the cat is flea bite allergy so flea control should be immaculate for an eosinophilic granuloma complex kitty.  If the cortisone derivative response is poor, it may be prudent to look into food allergy, as food allergy is often not cortisone responsive.

Het is belangerijk om te realiseren dat dit een terugkerende aandoening is, die vaak een allergische oorzaak heeft. Dit betekent dat het een goed idee is om naar opvallende allergenen in de omgeving van het dier te zoeken en deze proberen weg te nemen. De meest voorkomende allergie bij een kat is de vlooienallergie, dus moet de vlooienbestrijding onberispelijk zijn bij een kat met het eosinofiel granuloom complex. Als de reactie op de cortisonen weinig is, kan het nodig zijn om naar voedselallergie te kijken, omdat voedselallergie vaak niet op cortisonen reageert.

Link:http://www.marvistavet.com/html/eosinophilic_granuloma.html
Laatst gewijzigd door kittycatty op Di 25 Dec 2007, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
*Axel*
5-sterren

Berichtdoor *Axel* » Vr 04 Jan 2008, 17:11

Bedankt voor de info.

Eli zit ondertussen al 1,5 week volledig op Barf. Hij krijgt de predn niet. Voorlopig gaat het goed: geen tandvleesontsteking, geen andere symptomen van auto-immuun of eosin. gran.  :)
Even afkloppen ...
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”