brokken & blaasgruis

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

brokken & blaasgruis

Berichtdoor Barfplaats

Zaniematsu
5-sterren

brokken & blaasgruis

Berichtdoor Zaniematsu » Za 24 Nov 2007, 14:21

Een paar vraagjes.

Een goede vriendin van mij heeft 3 van mijn katten.
Vader en 2 dochters, allen gecastreerd.
Alle drie aten ze bij mij uitsluitend rauw.
Nu eten ze ongeveer half om half brokjes en rauw vlees.

De kater is nu ongeveer 1.5 jaar bij haar. Nu is gisteren blaas ontsteking en blaas gruis ontdekt.

Zijn brokken altijd de oorzaak bij blaasgruis?
Welke relatie heeft stress tot blaasgruis?
Hij is erg gevoelig voor stress. Mijn vriendin doet er alles aan om zijn leven zo gelukkig mogelijk te maken. Juist dmv voedselverrijking (met brok ;() De katten beleven hier ontzettend veel plezier aan. Dit zorgt er toch voor dat ze kunnen "jagen" in huis.

Ik had gehoord dat er een stof in sommige brokken zit die blaasgruis kunnen voorkomen.
Deze stof zou kanker verwekkend zijn.
Wie heeft hier info over?

ALvast bedankt voor jullie reacties
Rosita
5-sterren

Re: brokken & blaasgruis

Berichtdoor Rosita » Ma 26 Nov 2007, 13:33

Brokken bestaan merendeel uit plantaardige ingrediënten (granen zoals tarwe en rijst) welke de urine minder zuur maken (alkalisch/basisch). Struviet stenen kunnen alleen in een alkalische omgeving ontstaan. Vlees maakt de urine juist zuurder en werkt daarom struviet voorkomend en kan zelfs struviet oplossend werken (is wetenschappelijk bewezen). Nu weten de fabrikanten van brokken al langer dat hun voer struviet kan veroorzaken en dus stoppen ze er standaard verzuurders in (blaasgruis voorkomend noemen ze dit voer). Dat je met moeder natuur niet moet rommelen blijkt uit het feit dat tegenwoordig steeds meer katten last krijgen van calciumoxalaat i.p.v. struviet. Calciumoxalaat stenen ontstaan juist in een te zure omgeving. Als men het over blaasgruis heeft wordt daar meestal struviet mee bedoeld omdat dit vroeger de enigste soort stenen waren die voorkwamen. Naast het feit dat plantaardig materiaal de kans op struviet vergroot, speelt ook het tekort aan vocht in droogvoer een belangrijke rol. Katten die natvoer eten hebben 50% minder kans op blaasgruis dan katten die droogvoer eten (is ook wetenschappelijk bewezen), dit komt omdat katten die droogvoer eten lang niet zoveel vocht zelf bij-drinken dan dat een kat met natvoer binnenkrijgt. Denken dat ze het er zelf wel bij-drinken gaat wel op voor honden, maar dus niet voor katten. Katten hebben nou eenmaal een slecht gevoel voor dorst, dit heeft te maken met hun achtergrond van woestijndier, ze zijn gewend om bijna al het vocht uit hun prooi/voedsel te halen en een paar jaar brokken (evolutionair gezien) veranderd daar niets aan. Brokken zijn voor carnivoren dus heel onnatuurlijk (ook al zijn de ingrediënten bij wijze van spreke 100% biologisch/ecologisch) en dit kan gevolgen hebben.

Het lijkt me stug dat stress direct de oorzaak van struviet kan zijn, wellicht indirect doordat katten tijdens een stressvolle periode minder drinken. Ook kan stress de symptomen geven van een blaasontsteking zoals vaker kleinere plasjes, maar na onderzoek blijkt dan dat er van een ontsteking of gruis geen sprake is.
Zaniematsu
5-sterren

Berichtdoor Zaniematsu » Ma 26 Nov 2007, 18:00

Hallo Rosita,

Bedankt voor je reactie. Ik ben hier heel blij mee.
Al jaren ben ik een groot voorstander van rauw voer voor katten en honden.
In principe is het voor mij al een bevestiging voor wat ik al wist.
Alleen door omstandigheden laat je je wel eens beinvloeden.

Mijn eventuele gedachten mbt de stress gaat eventueel nog uit naar de mogelijkheid dat de kat mogelijk door stress zijn plas langer ophoudt dan goed voor hem is en dat hierdoor de kans op struviet beinvloed zou kunnen worden.
Is dit eventueel ook mogelijk?
De kat waar het over gaat heeft een paar hele grote plassen gedaan in de linnenkast ipv in de kattenbak. Hij leeft samen met 2 dochters en er staan 4 kattenbakken in huis.

Groetjes Linda
Kipsel
2-sterren

Berichtdoor Kipsel » Di 08 Jan 2008, 10:31

Tuurlijk speelt de voeding in dit verhaal ook een hele grote rol (voerfabrikanten spelen niet voor niks in hierop door blaasgruisdieten te ontwikkelen) maar stress is ook een factor die blaasgruis kan veroorzaken.
Ook te wenig drinken kan zorgen voor blaasgruis.

Stress moet ten alle tijde ook vermeden worden. Sommige katten zijn zulke stresskippen dat ze blaasgruis krijgen ookal krijgen ze vers vlees.

zoek de oplossing niet alleen in de voeding, maar bestrijd alle mogelijke oorzaken van blaasgruis, zou ik zeggen...
Zaniematsu
5-sterren

Berichtdoor Zaniematsu » Di 08 Jan 2008, 19:25

Op het gebied van stress wordt alles gedaan wat maar mogelijk is. Het zit wel in de aard van deze kat dat hij gevoelig is. Maar zoals ik hem daar een aantal keren gezien heb, en de omstandigheden, en de vele foto's die ik van hen krijg....... heeft hij daar een fantastisch kattenleven! Dat niet wegneemt dat hij van bepaalde zaken even een kort stress moment kan hebben.
Denk aan vogels die voorbij vliegen. Bezoekje aan de dierenarts, vuurwerk. Plotseling langer dan anders van huis blijven van het personeel. Eigenlijk redelijk dagelijkse dingen in onze ogen....
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”